خبرگزاری رسمی عربستان(واس) جزئیات دیدار امروز وزیر خارجه کشورمان و ولیعهد عربستان را منتشر کرد؛ همچنین وزیر خارجه کشورمان هم در پیامی از این دیدار نوشت.

گفتگوی امیرعبداللهیان با محمد بن سلمان

به گزارش همشهری آنلاین،  وزیر خارجه کشورمان گفت‌وگوی امروزش با بن سلمان، ولیعهد عربستان را صریح، بی‌پرده، سودمند و نتیجه‌بخش، مبتنی بر سیاست همسایگی عنوان کرد.

 حسین امیرعبداللهیان در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: صبح امروز با امیر محمد بن‌ سلمان ولیعهد عربستان‌ سعودی، به مدت ۹۰ دقیقه در جده دیدار داشتیم. گفت‌وگوی صریح، بی‌پرده، سودمند و نتیجه‌بخش، مبتنی بر سیاست همسایگی. با اراده روسای دو کشور، بر مناسبات دوجانبه پایدار در همه زمینه‌ها تاکید شد. در منطقه بر«امنیت و توسعه برای همه» اتفاق نظر داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان که روز گذشته ۲۶ مردادماه در راس هیاتی وارد عربستان شد در ادامه رایزنی‌های خود با مقامات عربستان سعودی، امروز (جمعه) با «محمدبن سلمان» ولیعهد این کشور در شهر «جده» دیدار رایزنی کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سلام و تحیت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را به وی و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور ابلاغ کرد.

 وزیر امور خارجه کشورمان در ملاقات با امیر محمد بن سلمان ولیعهد و نخست وزیر پادشاهی عربستان سعودی، بر عزم جمهوری اسلامی ایران در توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و عربستان تاکید کرد. 

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر فرصت‌های فراروی دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی می توانند با توسعه همه جانبه همکاری‌ها از جمله در حوزه سیاسی، اقتصادی، تجاری، ترانزیت، علم و فناوری، فرهنگی و مردمی، رشد و شکوفایی بیشتر را برای منطقه رقم بزنند.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات نظام بین الملل تاکید کرد: امروز ما در برابر یک مسئولیت تاریخی قرار داریم. 

امیرعبداللهیان با بیان دستاوردها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران افزود: راه موفقیت منطقه تقویت گفتگو و همکاری و افزایش همکاری های توسعه محور است.

امیرعبداللهیان با اشاره به جایگاه و نقش ایران و عربستان در منطقه و جهان اسلام، از موضوع فلسطین و قدس به عنوان قضیه محوری جهان اسلام یاد کرد و رژیم صهیونیستی را تهدیدی برای همگان دانست. 

وزیر خارجه کشورمان بر اهمیت امنیت درونزا و پایدار منطقه تاکید کرد. 

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز با ابلاغ سلام خود و پادشاه عربستان سعودی به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور رئیسی گفت: نگاه عربستان به رابطه با ایران راهبردی بوده و ریاض در این خصوص عزم جدی دارد.

ولیعهد عربستان با تاکید بر دعوت از رییس جمهور ایران برای سفر به عربستان، دیدار سران دو کشور را بسیار با اهمیت برشمرد و گفت این دیدارها تاثیرات اساسی بر توسعه و تعمیق مناسبات دوجانبه و چندجانبه خواهد داشت.

در این دیدار به روابط میان تهران و ریاض و فرصت‌های به وجود آمده برای همکاری در آینده و راه‌های گسترش آن پرداخته شد. دو طرف همچنین درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی تبادل‌نظر کردند.

در این دیدار فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز حضور داشت.
از طرف ایران نیز علیرضا عنایتی، سفیر ایران در ریاض و سید محسن مرتضایی ، مدیرکل تشریفات وزارت خارجه و حسن زرنگار ، کاردار سفارت تهران در ریاض حضور داشتند.

کد خبر 781335
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    4 2
    عالی