چهارشنبه گذشته سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هفتگی هیأت دولت از طرح جایگزینی خودروهای هیبریدی با تاکسی‌های موجود خبر داد.

مرسدس SL53 پلاگین هیبرید

با وجود اینکه سال‌ها از طرح موضوع به کارگیری وسایل حمل‌ونقل عمومی هیبریدی و برقی در کلانشهرها، به‌ویژه تهران می‌گذرد، اما در عمل خودروهای فرسوده عمومی که آلایندگی بسیاری دارند، همچنان در کشور جولان می‌دهند. اکنون دنیا به دلایل مختلف ازجمله آلایندگی و پایان یافتن سوخت‌های فسیلی به سمت تولید خودروهای برقی و هیبریدی رفته است. اگرچه خودروهای برقی به‌خاطر نیاز به زیرساخت‌هایی ازجمله ایستگاه شارژ دست‌کم اکنون دور از دسترس به‌نظر می‌رسند، اما در آینده به‌کارگیری خودروهای هیبریدی محتمل‌تر است.

طرحی برای کاهش آلودگی
روز گذشته در حیاط هیأت دولت تعدادی خودرو دیده می‌شد که توجه خبرنگاران را جلب کرد. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با این توضیح که با پیشنهاد وزیر صمت تعدادی از خودروهای هیبریدی که قبلا رونمایی شده بودند، مجددا در اینجا به نمایش درآمدند، به کنجکاوی خبرنگاران پاسخ داد.جهرمی دلیل نمایش این خودروها را به طرحی که وزارت صمت با همکاری بخش‌های مختلف ازجمله شهرداری تهران در دستور کار دارند، مرتبط دانست. او اهداف این طرح را اصلاح الگوی مصرف و به‌ویژه کاهش آلایندگی‌های موجود در کلانشهرها دانست.
 
 چرا هیبریدی؟
خودروی هیبریدی به‌خودروهایی اطلاق می‌شود که دارای سیستمی متشکل از یک موتور بنزینی معمولی، موتور الکتریکی و یک باتری قابل شارژ است که هر سه در یک خودرو جای گرفته‌اند. در واقع زمانی که سرعت خودرو مثلا در ترافیک پایین است خودرو به‌صورت خودکار از موتور الکتریکی استفاده می‌کند. در سرعت‌های بالا یا در جایی که نیاز به توان بیشتر باشد(مثل سربالایی‌های تند) خودرو به موتور بنزینی سوئیچ می‌کند. در شهرهایی مثل تهران که ترافیک سنگینی دارند استفاده از خودروهای هیبریدی باعث می‌شود تا مصرف بنزین و در نتیجه آن میزان آلودگی هوا کاهش پیدا کند.

برترین هیبریدی‌های جهان

تویوتا کمری
 

انتظار تهران برای تاکسی‌های هیبریدی | برترین‌های جهان کدامند؟


موتور ۲.۵لیتری ۴سیلندر کمری بین ۲۰۲ تا ۲۰۶ اسب بخار، بسته به سطح تریم، و بین ۱۸۲ تا ۷۰۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این تنها موتور موجود با سیستم چهار چرخ متحرک است. موتور ۳.۵ لیتری 6 سیلندر، ۳۰۱ اسب بخار قدرت قدرت تولید می‌کند. موتور ۲.۵ لیتری هیبریدی به تنهایی ۱۷۶ اسب بخار قدرت و ۶۰۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، اما سیستم ترکیبی گاز- الکتریکی ترکیبی ۲۰۸اسب بخار قدرت دارد. موتورهای گازسوز از یک گیربکس ۸سرعته اتوماتیک استفاده می‌کنند، درحالی‌که مدل هیبریدی از یک گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT) استفاده می‌کند.

هیوندای النترا
 

انتظار تهران برای تاکسی‌های هیبریدی | برترین‌های جهان کدامند؟


مدل‌های پایه هیوندای النترا هیبرید فقط به یک موتور ۴سیلندر ۱۴۷اسب بخاری متصل به گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT) بسنده می‌کنند. مدل‌های هیبریدی یک موتور ۱.۶لیتری توربوشارژ ۴را با یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۳۹اسب بخار جفت می‌کنند، اما در مقایسه با موتور پایه ۲.۰لیتری با ۸ نیوتن متر ترکیبی، گشتاور مدل هیبریدی افزایش می‌یابد.

تویوتا پریوس
 

انتظار تهران برای تاکسی‌های هیبریدی | برترین‌های جهان کدامند؟


تویوتا پریوس جدید هیبرید ۶۰درصد قدرت بیشتر، هندلینگ و کیفیت سواری بهبود یافته و فضای داخلی کاملاً مدرن برای همراهی با نمای بیرونی براق و اسپرت خود دارد. تمام تریم‌های پریوس از سیستم انتقال قدرت هیبریدی ۱۹۴ اسب و پلتفرمی با سیستم تعلیق پایدارتر و فاصله بین ۲محور طولانی‌تر نسبت به قبل بهره می‌برند تا عملکرد و هندلینگ بالایی داشته باشند. این خودرو در مقایسه با نسل قبلی، ۳ ثانیه سریع‌تر به سرعت ۹۷ کیلومتر در ساعت می‌رسد. همچنین یک موتور جدید ۲.۰لیتری گازی همراه با سیستم هیبریدی نسل پنجم تویوتا و یک باتری جدید لیتیوم یونی دارد.

گزارش: عمادالدین قاسمی‌پناه

کد خبر 781276
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha