از شرکت اپل به دلیل کند کردن مدل‌های قدیمی شکایت شد و اکنون این شرکت ملزم است به هر کدام از میلیون‌ها دارنده آیفون قدیمی، ۶۵ دلار پرداخت کند.

آیفون قدیمی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سان، اپل باید به دارندگان آیفون‌های قدیمی صدها میلیون دلار غرامت پرداخت کند. این پول نقد بخشی از تسویه حساب دعوای حقوقی در بحران «باتری گیت» اپل در سال ۲۰۱۷ است. 

اپل به دلیل کند کردن مدل‌های قدیمی آیفون عذرخواهی کرد. در واقع عملکرد دستگاه‌ها توسط نرم‌افزار  iOS اپل کاهش می‌یابد تا از باتری‌های دستگاه در برابر تخریب قابل توجه محافظت شود، اما اپل اعتراف کرد که این موضوع را به اندازه کافی خوب اعلام نکرده و به زودی پرداخت‌های غرامت را آغاز خواهد کرد.

یک دادگاه ایالات متحده اکنون دو پرونده نهایی از صاحبان آیفون را که در مورد حل و فصل اختلاف نظر داشتند رد کرده است و راه را برای پرداخت به طرفداران گجت‌های واجد شرایط باز می‌کند. کاربران آمریکایی که عملکرد دستگاهشان کاهش یافته بود، در صورت داشتن هر یک از این دستگاه‌ها واجد شرایط هستند: 

iPhone SE (نسل اول)
آیفون ۶
آیفون ۶ پلاس
آیفون ۶ اس
آیفون ۶ اس پلاس
آیفون ۷
آیفون ۷ پلاس

برای مطالبه پول، باید از یکی از آن دستگاه‌هایی که روی iOS ۱۰.۲.۱ یا iOS ۱۱.۲ اجرا می‌شوند، قبل از ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷ استفاده کرده باشند. مهلت پیوستن به دعوی حقوقی در اکتبر ۲۰۲۰ گذشته بود. متاسفانه اگر کسی قبلا ثبت نام نکرده باشد، راهی برای پیوستن به دعوا و گرفتن غرامت وجود ندارد. 

حدود سه میلیون نفر به این دعوای حقوقی ملحق شدند و می‌توانند سهمشان از غرامت را دریافت کنند.  طبق گفته وکلای این پرونده، انتظار می‌رود اپل بین ۳۱۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار خسارت پرداخت کند و به هرکس حدود ۶۵ دلار برسد. 

اپل با آپدیت iOS ۱۰.۲.۱ شروع به کاهش عملکرد برخی از مدل‌های قدیمی آیفون کرد. کاربران متوجه این تغییر شدند و به طور عمومی شکایت کردند و این باعث شد اپل به این تغییر اعتراف کند.

بیشتر بخوانید:

اپل توضیح داد: «ما بازخوردهایی از مشتریان خود در مورد نحوه عملکرد آیفون‌های با باتری‌های قدیمی‌تر و نحوه انتقال آن فرآیند شنیده‌ایم. می‌دانیم که برخی از شما احساس می‌کنید اپل شما را ناامید کرده است. ما عذرخواهی می‌کنیم. سوء تفاهم‌های زیادی در مورد این موضوع وجود دارد، بنابراین می‌خواهیم در مورد برخی از تغییراتی که ایجاد می‌کنیم توضیح و به شما اطلاع دهیم.»

اپل قیمت تعویض باتری را به ۲۹ دلار کاهش داد و متن عذرخواهی را در وب‌سایت خود منتشر کرد. این شرکت همچنین یک ویژگی جدید سلامت باتری یا «Battery Health» را در iOS ۱۱.۳ معرفی کرده که به کاربران امکان می‌دهد خراب شدن باتری‌های خود را پیگیری کنند. این ویژگی همچنین به کاربران اجازه می‌دهد که ببینند آیا سلامت باتری آن‌ها بر عملکرد آیفونشان تاثیر می‌گذارد یا خیر.

کد خبر 781004
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha