دولت ترکیه که سال‌هاست در پی ثبت نام «مولوی» به عنوان شاعری ترک و یکی از مفاخر این کشور است، با تولید و پخش سریالی درباره این شاعر پرآوازه ایرانی، قدم‌های جدید و جدی را در این حوزه برداشت.

رومی

به گزارش همشهری آنلاین، سریال «رومی» ـ ساخته کریم آییلدیز ـ که روایتی از زندگی جلال‌الدین محمد بلخی است، به تازگی پخش شده است. فصل اول این سریال در ژانر درام تاریخی و در ۱۰ قسمت، اردیبهشت امسال منتشر شد و با دو فصل ۱۰ قسمتی دیگر ادامه خواهد یافت.

قصه «رومی» که به زبان ترکی ساخته شده است، در قونیه (ترکیه امروزی) می‌گذرد و برهه‌ای از زندگی مولوی را به تصویر می‌کشد که در این شهر زندگی می‌کند و با حمله مغولان مواجه است. بولنت اینال هنرپیشه سرشناس اهل ترکیه که بازیگر سریال «پایتخت؛ عبدالحمید» بوده است، در سریال «رومی» نقش مولوی را ایفا می‌کند.

این سریال محصول مجموعه رسانه‌ای تی‌آرتی (تلویزیون دولتی ترکیه) به شمار می‌رود و از طریق پلتفرم وی‌اودی «طبیعی» به عنوان برند جدید تی‌آرتی منتشر شده است. «طبیعی» پیش از این سریالی درباره ابوعلی‌ سینا دانشمند ایرانی نیز ساخته و منتشر کرده بود.  

 دولت ترکیه سال‌هاست در پی تثبیت نام مولوی به عنوان شاعری ترک و یکی از مفاخر این کشور است؛ در حالی که مکتوبات منظوم و نثر این چهره نامدار فرهنگ ایران، به زبان فارسی است و ایرانیان او را به عنوان یکی از شعرای بزرگ ایرانی می‌شناسند. با این وجود، برنامه‌های فرهنگی دولتی و غیردولتی در ترکیه شامل استفاده از صنعت سریال‌سازی قدرتمند این کشور که محصولات آن در کشورهای مختلف پربیننده است، می‌تواند خطری در جهت معرفی مولانا به عنوان شاعر اهل ترکیه به جهانیان باشد.

در سال‌های اخیر سینمای ایران فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی را به شکل مشترک با سینمای ترکیه درباره مولوی و شمس تبریزی ساخته است، اما این اثر در پی حاشیه‌های بسیار هنوز به اکران نرسیده است.

ضمن اینکه پیشتر خبرهایی درباره یک پروژه ۶۰ قسمتی «مولانا» بر اساس رمان «جلال‌الدین محمد رومی» (نوشته دکتر بهمن شکوهی) با فیلمنامه‌ای از فرهاد توحیدی اعلام شده بود که آن‌هم هنوز به سرانجامی نرسیده است.

این در حالی است که سریال «رومی» دو سال بعد از «مست عشق» کلید خورد و به تازگی فصل اول آن پخش شده است.

کد خبر 780982
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    3 1
    اگه ترک هست چرا شعراش فارسیه خب ترکی می سرایید
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      2 1
      به همان دلیلی که خیلی از دانشمندان ایرانی زمان قدیم عربی می‌نوشتن.
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    5 0
    دریاچه ارومیه چی شد ؟
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 2
    خخخ
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    2 2
    الکی چرا دعوا میکنید مولوی متعلق به تمام فارسی زبان ها و همه کسانی که او را دوست دارند. مربوط به تمدن جهان است