مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه گفت: طرح‌های برنامه‌ریزی شده در ۳ لایه طرح‌های اضطراری، میان مدت و بلند مدت طراحی شده و طرح‌های اضطراری در گام اول به تامین نیاز شرب، صنعت و خدمات در استان سیتان و بلوچستان می‌پردازد.

آبرساني

به گزارش همشهری آنلاین، عیسی بزرگ‌زاده با اشاره به جزئیات ۳ طرح وزارت نیرو برای تامین آب پایدار سیستان و شهر زاهدان اظهار کرد: طرح‌های برنامه‌ریزی شده در ۳ لایه طرح‌های اضطراری، میان مدت و بلند مدت طراحی شده و طرح‌های اضطراری در گام اول به تامین نیاز شرب، صنعت و خدمات می‌پردازد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه با تاکید بر اجرای به هنگام طرح‌های مذکور گفت: هیچ یک از این طرح‌ها جایگزین حقابه هیرمند نیست و این حقابه حق مردم ایران و است که باید از طرف کشور همسایه رهاسازی شود.

وی با اشاره به اینکه آب شرب مردم را معطل حقابه نخواهیم کرد، گفت: ما ۱۱۵ چاه در این منطقه جایگذاری کردیم که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در قالب طرح اضطراری انجام می‌شود.

بزرگ‌زاده در تشریح جزئیات طرح میان مدت تامین آب سیستان گفت: اجرای خط انتقال آب از آب‌خوان‌های شرق زاهدان به منطقه هدف است که ۲۵۰ کیلومتر خط لوله است و فاز اول آن در اوایل سال پیش رو به نتیجه می‌رسد و تمام آن تا پایان سال ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسد.

این مقام مسئول انتقال آب از دریای عمان را به عنوان طرح بلندمدت مطرح کرد و گفت: این طرح بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی به پیش می‌رود و هم اکنون ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت آن از پیشرفت برنامه‌ای بیشتر است.

وی ادامه داد: طرح های یاد شده ۳ لایه برنامه وزارت نیرو برای تامین آب شرب مردم سیستان و بلوچستان است.

بزرگ‌زاده با اشاره به جزئیات تامین آب شرب مردم سیستان و بلوچستان گفت: تامین آب شرب مردم سیستان در سال جاری با کیفیت بهتر از سال گذشته انجام می‌شود، بحران آب در سیستان وجود ندارد، بیم بحران آب در این منطقه داریم، ما در چاه نیمه‌ها هم اکنون نسبت به آبرسانی در سیستان اقدام می‌کنیم که ۴۰۰ لیتر در ثانیه از چاه‌ها تامین آب می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به بازدید تیم فنی ایران از افغانستان گفت: وزیر امور خارجه و مدیر شرکت منابع آب هر دو فرمودند، از ایستگاه دهراود در بالادست سد کجکی بازدید کردند که منطبق بر معاهده هیرمند بود.

وی افزود: آنچه ایران از افغانستان طلب می‌کند آب است و نه بازدید و این بازدیدها باید منتهی به رهاسازی حقابه مورد نیاز شود.

سخنگوی صنعت آب گفت: بر اساس پلان مسیر خط انتقال از چاه‌های مابین زاهدان و زابل به دو شهر، اطلاعات درست در این زمینه به دست می‌آید و بهتر است به اطلاعاتی که در فضای مجازی منتشر شده و بدون سند است توجه نکنیم.

وی ادامه داد: خط دوم به موازات همین مسیر، در حال احداث است و در مجموع، ۸۰ درصد چاه‌ها حفر شده‌اند و تجهیزات هم روی آنها نصب شده و به زودی آب شیرین‌کن‌هایشان هم نصب خواهد شد و آب در اختیار مردم سیستان و بلوچستان قرار می‌گیرند.

بزرگ‌زاده تاکید کرد: در عین حال، معتقدم حتما باید حقابه هیرمند را بگیریم و این طرح‌ها، جایگزین حقابه نخواهد شد.

کد خبر 780923
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • سرباز وطن IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    120 9
    طرحهای نامبرده شده مفید هستند.اما بهترین طرحی که باید به این طرح ها اظافه کرد طرح اخراج افقانها از ایران است که اب برق وگاز و بطور کلی تمام یارانه هایی که انها استفاده میکنند به مصرف ایرانی برسد.
  • حسین IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    25 5
    ممنون اگرزودترپیش برین خوبه دیگه چیزی اززابل نمونده روستاهاکه خیلی اوضاع خرابه هیچ راه درامدی ندارن
    • مهسا IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      24 0
      تا حالا کجا بودی ... ... ... ما رو به نابودی کشوندی
    • یکی مثل خودت DE ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      16 0
      خیلی خوب اگر بتونن
  • عباسعلی IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    10 1
    سلام. مسعول باید از خود استان بگیرن نه از جای دیگه چون ... ... ... اونا بفکر جیب خودشان هستند
  • بهمن سلیمانی IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    15 0
    سلام به زودی یعنی چه وقت؟ زمانی که سیستان نابود بشود؟ همین الان چیزی از سیستان نمانده است.تا حالا کجا بودید که به فکر نیفتادید؟ مگر شماها مسئولین از قبل نمی دانستید که سیستان مشکل آب دارد یا می دانستید و خودتان را به خواب زده بودید یا می خواستید با دعا و معجزه این مسئله را حل کنید؟ واقعا با این مملکت داری جای تاسف است
  • پهلوان IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    17 0
    واقعا به این حرفا اعتقاد دارید خودتون.بیایید ی هفته با ما زندگی کنید بعد حرف بزنید کم شهید دادیم بیشترین شهید رو از این شهر از استان داده.وقتی خود زابل اب نداره چرا شهر زاهدان رو اینهمه بزرگ کردید.افغانستان میگه حق ابه مال هیرمند هامون هستش نه برای زاهدان.
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    15 1
    اگه زورتان به طالبان رسید بله
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    15 2
    سیستان اب زیرزمینی ندارد تا چند صد کیلوکتر اطراف سیستان هم اب زیرزمینی مطمین وجود ندارد. منابع اب شرق زاهدان هم نه متابع عنی هستند و نه کیفیت لازم را دارن و انتقال اب از دریا عمان که با هزیته بسیار زیاد انجام خواهد شد فقط می تواند اب شرب را تامین کنند. بنابراین هیج حایگرین مطمین برای آب سیستان جز هیرمند وجود ندارد. درامد سیستان کشاورزی و دامداری است. قطع اب هیرمند باعث نابودی سیسیتان و تمدن چند هزار ساله اش خواهد شد و دولت هم نشان داده نه توان و نه قدرت دیپلوماتیک مناسب برای گرفتن حق ایران از هیرمند را ندارد
  • ناشناس IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    بهترین راه اینه که از زیر زمین نونل بزنید بع اب هیرمند برسید
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    1 0
    یعنی خسته نشدین اینقدر شعار دادین شما خودتون هم میدونید که نه میتونین نه میخواین که حق ابه هیرمندو بگیرین فقط یه سر برین زابل واقعا خحالت اوره