تا مدتی قبل خیلی‌ها فکر می‌کردند رشته کوه‌های عجیب و شگفت‌انگیزچابهار را موجودات ماورایی و خیالی به وجود آورده‌اند؛ چراکه کمترین شباهتی بین این کوه‌ها و رشته‌کوه‌های دیگر کشورمان وجود ندارد.

کوه های مریخی

به گزارش همشهری آنلاین،  باد و باران طی سال‌های متمادی این رشته کوه‌ها را چنان شکل داده که از آنها کوه‌های کم‌نظیری ساخته. درباره کوه‌های مریخی یا مینیاتوری چابهار حرف می‌زنیم. منطقه‌ای زیبا که قابلیت این را دارد گردشگران داخلی و خارجی را به سیستان و بلوچستان بکشاند. کوه‌های مریخی یا مینیاتوری در شرق بندر زیبای چابهار قرار گرفته‌اند.

تصاویری از یک کوهستان فضایی در ایران
  سطح شیار شیار کوه های مریخی آن قدر جالب و زیباست که به محض ورود به منطقه احساس می کنید قدم به سرزمین دیگری گذاشته اید

اگر حدود ۵۰ کیلومتر از بندر چابهار به سمت بندر گواتر پیش بروید، کوه‌های مریخی را می‌توانید ببینید. این کوه‌ها آن‌قدر عجیب و زیبا هستند که در نگاه اول، هر بازدیدکننده‌ای تصور می‌کند به سیاره دیگری سفر کرده است. کوه‌های مینیاتوری برخلاف کوه‌های معمولی شیار شیار هستند و به خاطر فرسایش سریع، ریزش باران و وزش باد به این شکل درآمده و روی آنها اثری از رویش گیاهان دیده نمی‌شود.

تصاویری از یک کوهستان فضایی در ایران
در چابهار، رشته‌کوه‌های عجیبی  وجود دارد که گفته می‌شود بی‌شباهت به  سطح مریخ نیست

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید کوه‌های مریخی چندین میلیون سال زیر آب دریای عمان قرار گرفته بودند. به این شکل که آن زمان بخش کوچکی از اقیانوس هند بوده و کم‌کم از زیر آب خارج شده‌اند. بافت کوه‌های مینیاتوری که قدمتشان به دوره سوم زمین‌شناسی، یعنی به ۵- ۴ میلیون سال پیش برمی‌گردد، از جنس ماسه سنگ و مارن است.

تصاویری از یک کوهستان فضایی در ایران
  این کوه‌های زیبا،‌ در طی هزاران سال، مدام به زیر آب دریای عمان که بخش کوچکی از اقیانوس هند بوده رفته و دوباره خارج شده‌اند

به همین دلیل برخلاف سیاره سرخ یا مریخ که به رنگ قرمز دیده می‌شود، رنگشان خاکستری روشن است. علاوه بر این، روی بدنه این کوه‌ها سنگواره‌های مختلفی از موجوداتی مثل صدف‌ها و ماهی‌ها دیده می‌شود. علی مصطفی‌زاده، رئیس گردشگری منطقه آزاد چابهار درباره این منطقه شگفت‌انگیز می‌گوید: «بومی‌های ۶۰ - ۵۰ سال پیش، اسم این کوه‌ها را کوه‌های آریایی گذاشته بودند.

تصاویری از یک کوهستان فضایی در ایران
  این کوه‌های زیبا،‌ در طی هزاران سال، مدام به زیر آب دریای عمان که بخش کوچکی از اقیانوس هند بوده رفته و دوباره خارج شده‌اند

اما کم‌کم این اسم به ورطه فراموشی سپرده شد و ما اسم این کوه‌ها را به خاطر شکل خاص، پستی و بلندی و زیبایی‌شان کوه‌های مینیاتوری یا مریخی گذاشتیم. هر کجای کشور را بگردید، نمی‌توانید کوه‌هایی با این شکل و شمایل ببینید. ارتفاع این کوه‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر است.

تصاویری از یک کوهستان فضایی در ایران
 کوه های مینیاتوری یک تفاوت  اساسی با بقیه کوه ها دارند آن هم این که نوع ترکیبات تشکیل دهنده این کوه ها با بقیه کوه های دیگر کاملا متفاوت است

در واقع این پدیده‌های طبیعی زیبا ادامه کوه‌های زاگرسند که در ادامه به پاکستان می‌رسد.» به غیر از زیبایی منحصر به‌فرد این کوه‌ها، از فضای باز و افق دید مناسب این منطقه می‌توان برای رصد فضای لایتناهی و نجوم هم استفاده کرد. با اینکه کوه‌های مریخی یکی از منحصر به‌فردترین مناظر طبیعی سیستان و بلوچستان را تشکیل می‌دهند اما هنوز در فهرست آثار طبیعی به ثبت نرسیده است.

تصاویری از یک کوهستان فضایی در ایران
  در مناطقی که کوه ها سر به فلک کشیده اند،گیاهان مختلفی دیده می شوند، اما روی کوه های مریخی اثری از گیاه نمی توانید پیدا کنید

تا قبل از اینکه کارشناسان علت شکل عجیب این کوه‌ها را توضیح دهند، برخی از بومیان منطقه تصور می‌کردند این منطقه محل زندگی موجودات ماورایی است اما حالا بیشتر بازدیدکنندگان کوه‌های مریخی می‌دانند که این منطقه در اثر فرسایش صخره‌ها و طی سال‌های زیاد به وجود آمده است.

کد خبر 780663
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرنخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha