بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که کاهش نرخ روبل در برابر ارزهای خارجی عمده، بسیاری از روس‌ها را وادار کرده است که دارایی‌های دلاری و یورویی خود را بفروشند.

دلار - ارز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی روسیه در گزارش ماهانه خود درباره بررسی ریسک‌های مالی که در روزهای اخیر منتشر شد، اعلام کرد که کاهش نرخ روبل در برابر ارزهای خارجی عمده، بسیاری از روس‌ها را وادار کرده است که دارایی‌های دلاری و یورویی خود را بفروشند.

به گفته این تنظیم کننده مقررات بانکی روسیه، پس از اینکه ارزش واحد پول این کشور در اوایل ماه ژوئیه در برابر دلار از ۹۰ روبل عبور کرد، مردم شروع به فروش ارز خارجی کردند و به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های ارزی خود را در طول این ماه فروختند.

بر اساس این گزارش، بیشترین فروش در نیمه اول ژوئیه رخ داده است. در مجموع، ارزش روبل در ماه گذشته میلادی ۲.۳ درصد در برابر دلار کاهش یافته است.

بانک مرکزی روسیه گفت: به دلیل کاهش تراز تجاری خارجی و حجم پایین فروش درآمد ارزی توسط صادرکنندگان، فشارها روی روبل همچنان وارد می‌شود.

وی اما اشاره کرد که تضعیف روبل در ژوئیه در مقایسه با کاهش ۱۰.۴ درصدی ارزش آن در برابر دلار در پایان ژوئن ناچیز بود.

روبل چندین ماه است که در برابر ارزهای غربی تضعیف شده است و آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه، این روند را به تغییرات در تراز تجاری این کشور در بحبوحه فشار تحریم های غرب و تقاضای قوی برای ارز خارجی در تابستان نسبت داد.

در اوایل ژوئن ارزش دلار حدود ۸۰ تا ۸۱ روبل بود و تا ژوئیه ارزش آن حدود ۸۹ روبل بود.

در ۶ ژوئیه این کاهش به اوج خود رسید، زمانی که نرخ مبادله برای اولین بار از مارس ۲۰۲۲ از ۹۳ روبل در برابر هر دلار فراتر رفت. این روند در ماه جاری میلادی ادامه یافت و روبل در ۹ اوت از ۹۸ وحاد در برابر هر دلار عبور کرد.

کد خبر 780380
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha