نشست بین‌المللی جده که با هدف گفت‌وگو برای دستیابی به راه‌حلی برای صلح در اوکراین تشکیل شده بود، با صدور بیانیه‌ای کوتاه به کار خود پایان داد.

نشست جده

به گزارش همشهری آنلاین، نشست جده با هدف گفت‌وگو برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به جنگ اوکراین، روز 5 آگوست  به ‌میزبانی عربستان سعودی در جده آغاز شد.

این نشست بین‌المللی که در مورد یافتن راه‌حلی برای صلح در اوکراین تشکیل شده بود، با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

در این بیانیه شرکت کنندگان در زمینه یافتن راه حل و زمینه مشترک برای پایان جنگ و دستیابی به صلح توافق کردند.

نمایندگان شماری از کشورها در این نشست شرکت کردند. این نشست بدون حضور روسیه یکی از دو طرف جنگ اوکراین برگزار شد. مشاوران امنیت ملی و برخی دیگر از مسئولان کشورهای دعوت‌شده در این نشست حضور داشتند.

در این نشست بین‌المللی نمایندگان بیش از 30 کشور از جمله برزیل، بریتانیا، هند، چین، ایالات متحده، ترکیه، آفریقای جنوبی و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا حضور داشتند.

شرکت کنندگان  در این نشست درباره اهمیت ادامه مشورت بین المللی و تبادل نظر برای رسیدن به شیوه ای که به ایجاد زمینه‌های مشترک انجامیده و راه را برای صلح هموار می‌کند، توافق کردند.

طرح جدید از سوی تعدادی از کشورها و  میزبان  ارائه شد که  شامل حفظ یکپارچگی اوکراین، آتش بس در همه جبهه‌ها، آغاز مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل و همچنین تبادل اسرا بود.

 شرکت کنندگان  در این نشست همچنین بر اهمیت بهره گیری از نظرات و پیشنهادات مثبت مطرح شده در نشست جده تاکید کردند.

در این بیانیه بر سر تداوم رایزنی درباره جنگ اوکراین و روسیه توافق شد و طرفها تاکید کردند که «این مذاکرات در ایجاد زمینه مشترک برای صلح، نقش مهمی ایفا کرد».

شبکه سعودی العربیه روز گذشته اعلام کرد که دور اول نشست جده درخصوص بحران اوکراین به پایان رسید.

این شبکه سعودی به نقل از هیئت اوکراینی اعلام کرد که در نشست جده «طرح صلح 10ماده‌ای» ارائه کرده و این طرح بیشتر از نشست کپنهاگ مورد استقبال و حمایت قرار گرفته است.

هیئت اوکراینی تأکید کرد: طرح صلحی که در نشست جده پیشنهاد دادیم، مورد حمایت بسیاری از کشورها قرار گرفت.

منابع آگاه اروپایی تأکید کردند که شرکت‌کنندگان در رایزنی‌های اختصاص داده‌شده پیرامون اوضاع اوکراین در شهر جده عربستان سعودی، تصمیم گرفتند کارگروه‌هایی را برای بحث و بررسی نکات «فرمول صلح» پیشنهادی رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی برای حل‌وفصل مناقشه اوکراین ایجاد کنند.

پیش از این «آندری یرماک» رئیس دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس هیئت مذاکره‌کننده اوکراین در جده اعلام کرد: «گفت‌وگوهایی در عربستان با هدف یافتن یک راه‌حل صلح‌آمیز برای پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین آغاز می‌شود، با وجود این ممکن است این نشست با مشکلاتی روبه‌رو شود، اما اوکراین با قانع کردن کشورهای بیشتر به فرمول صلح خود، به پایان مسالمت‌آمیز این جنگ با روسیه امیدوار است».

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه اخیراً در دیدار با هیئت آفریقایی پیرامون اوضاع اوکراین در چارچوب نشست روسیه ـ آفریقا اعلام کرد که همچنان برای انجام مذاکرات آمادگی دارد و مسکو بر این عقیده است که همه مشکلات باید از طریق مذاکره حل شود، اما ناتو و اوکراین از چنین مذاکراتی، از جمله در خصوص مسائل امنیتی، خودداری می‌کنند.

عربستان سعودی از آغاز جنگ روسیه و اوکراین روابط خوبی با هر دو کشور داشته و تلاش کرده است به‌عنوان یک میانجیگر بین کی‌یف و مسکو برای پایان دادن به این جنگ عمل کند.

ماه گذشته نیز «ولادیمیر کولوکولتسف» وزیر کشور روسیه که در فهرست تحریم‌های غرب قرار دارد، به ریاض سفر و با «عبدالعزیز بن سعود بن نایف» همتای سعودی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی اخیراً اعلام کرد: هیچ راهی برای حل بحران اوکراین جز از طریق گفتگو وجود ندارد. ما به روابط خوب با روسیه و اوکراین تمایل داریم.

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در نشست جده اعلام کرد: ما از تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران اوکراین حمایت می‌کنیم و آماده میانجیگری میان روسیه و اوکراین هستیم.

کد خبر 778680
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha