فکر می‌کنید که چه شغلی در دنیا از همه پرخطرتر است؟ در دنیا مشاغل بسیاری وجود دارند که خالی از خطر نیستند اما به هر حال کسانی که این کارها را انتخاب می‌کنند، یا به این شغل‌ها علاقه‌مندند یا از روی اجبار جان خود را به خطر می‌اندازند.

مشاغل پرخطر

به گزارش همشهری آنلاین، طبق آمار در سال ۲۰۰۹ تعداد کسانی که بر اثر وقوع حادثه در حین کار جان خود را از دست داده‌اند ۴۳۴۰ نفر بوده است و این آمار نشان‌دهنده ایمن نبودن بسیاری از مشاغل در کل جهان است و همچنین بیانگر این است که برای امن‌تر شدن آنها نیز هنوز تدبیری اندیشیده نشده است. این مشاغل توسط سازمان امار کارگری جهان به عنوان خطرناک ترین شغل های دنیا معرفی شده اند.

در اعماق زمین

هنوز خبرگیر افتادن معدنچیان شیلی در عمق ۷۰۰ متری زمین از ذهن مردم پاک نشده است و این موضوع نشان‌دهنده پرخطر بودن این کار دشوار است. فرو ریختن معدن یکی از دلایل اصلی برای آوردن این شغل در فهرست مشاغل خطرناک دنیاست.

معدن‌های شیلی از جمله معدن‌هایی هستند که از ایمنی پایینی برخوردارند؛ به طوری که طبق آمار به دست آمده تا سال ۲۰۰۰، ۳۷۴ معدنچی در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. گیلبرتو آنگلوس یکی از معدنچیانی بود که به مدت ۳۰ سال در معدن‌های شیلی کار می‌کرد و با وجود سخت بودن کارش هیچ گاه شکایتی نداشت تا اینکه یکی از روزهای پاییزی سال ۲۰۰۳، با تمام دقتی که در کار داشت یک لحظه غفلت کرده و به جای دیوار، پتک را به ستون کوبیده و باعث فرو ریختن قسمتی از معدن شد. لازم ‌نبود که خودش ماجرای فرو ریختن معدن را تعریف ‌کند زیرا شکستگی‌های متعدد در بدنش بیان‌کننده همه چیز بود.

یکی از جدی‌ترین آسیب‌هایی که به او وارد شده بود، شکستگی شانه چپش بود که هیچ گاه خوب نشد و علاوه بر از کار افتادگی، گیلبرتو را تا پای مرگ هم پیش برد. ماجرا از این قرار بود که گیلبرتو قصد سفر از شیلی به جنوب سانتیاگو را داشت، بعد از گذشت ۲۰۹۲ کیلومتر، دستش دیگر قدرتی برای چرخاندن فرمان نداشت و به همین خاطر تصادفی بسیار شدید کرد؛ به طوری که به مدت یک سال در بیمارستان بستری شد.

اما گیلبرتو تنها کسی نبود که به خاطر شغل خطرناکش سلامتی خود را از دست داد بلکه او تنها نمونه‌ای از هزاران معدنچی است که هر سال در دنیا آسیب‌های شدید و جدی دیده و حتی جان خود را از دست می‌دهند. گیلبرتو می‌گوید «من از این مهلکه جان سالم به در بردم اما بسیاری از آنهایی را که جان خود را از دست داده‌اند به خوبی می‌شناختم.»

در میان دریا

یکی دیگر از مشاغل پرخطر در سطح دنیا، صیادی است. در تمام دنیا از هر ۱۰۰ هزار نفر که به این کار اشتغال دارند ۱۲۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند و ۶۱ نفر آسیب جدی می‌بینند و این در حالی است که میانگین درآمد ‌ماهیگیران در کشورهای مختلف جهان ۲۳ هزار و ۶۰۰ دلار در سال است.

لیستی برای شغل‌هایی که نباید انتخاب کنید | شغل رفتگری و خلبانی در بین خطرناک‌ترین و مرگبارترین شغل‌های دنیا

این ماهیگیران برای گذران زندگی خود مجبورهستند هفت روز هفته را روی آب بگذرانند و حتی بدون وقفه و استراحت کار کنند. صیادان در تمام فصول سال باید به کار خود ادامه دهند؛ حتی در سرمای زمستان و روی آب‌های سرد و یخ بسته که این تکه‌های یخ می‌توانند به راحتی قایقشان را شکسته و آنها را به اعماق آبها بفرستند. یکی دیگر از خطرهایی که همیشه در کمین ماهیگیران است، توفان‌های فصلی است که در تمام جهان جان بسیاری از صیادان را می‌گیرد. این توفان‌ها آن‌قدر بی‌خبر می‌آیند که ماهیگیران حتی فرصت پناه بردن به ساحل را نیز پیدا نمی‌کنند.  

در قفس درندگان

یکی دیگر از وحشتناک‌ترین مشاغل دنیا، تربیت شیرهای درنده‌ای است که حتی با یک غرش کوچکشان انسان به وحشت می‌افتد. فقط کافی است تصور کنید که با یک شیر عصبانی در یک قفس در بسته تنها باشید و حتی بخواهید به شیر درنده آموزش هم بدهید تا کارهایی را که شما می‌خواهید انجام دهد، می‌بینید که حتی تصورش هم وحشتناک است و فقط کسانی می‌توانند این کار را انجام دهند که یا خیلی پر دل و جرات باشند یا از جان خود سیر شده باشند.

لیستی برای شغل‌هایی که نباید انتخاب کنید | شغل رفتگری و خلبانی در بین خطرناک‌ترین و مرگبارترین شغل‌های دنیا

امروزه در کشور آمریکا این کار با وجود پر خطر بودن به نوعی سرگرمی برای کسانی که عاشق هیجان هستند تبدیل شده است؛ به طوری که در چند سال اخیر بسیاری از این تربیت‌کنندگان شیرها، زنان هستند. این کار نیز در فهرست خطرناک‌ترین مشاغل دنیا قرار دارد و هنگام رام کردن آنها حوادث زیادی اتفاق می‌افتد.

برای مثال در سال ۲۰۰۸ در لاس وگاس، یکی از این شیرها پس از کشتن مربی خود، جک هانا، از قفس فرار کرده و در شهر به راه افتاده و باعث وحشت مردم شده بود اما قبل از صدمه زدن به مردم‌گیر افتاده و به باغ وحش بازگردانده شد.  

رفتگران، تلاش برای دیگران

افرادی که به جمع‌آوری زباله از سطح شهر مشغول هستند، هر روز با مقدار زیادی از مواد شیمیایی، اسیدی و آلوده سر و کار دارند. البته رفتگرانی که در شهر کارمی‌کنند بسیار خوش شانس‌تر از آنهایی هستند که خارج از شهر کار می‌کنند زیرا آنها مجبور به جمع‌آوری زباله‌های صنعتی و مواد شیمیایی بیشتری هستند.  

لیستی برای شغل‌هایی که نباید انتخاب کنید | شغل رفتگری و خلبانی در بین خطرناک‌ترین و مرگبارترین شغل‌های دنیا

خطر دیگری که این افراد را تهدید می‌کند بریده شدن قسمتی از بدنشان با وسایل تیز و برنده‌ای است که ممکن است لابه لای زباله‌ها از دید آنها پنهان مانده باشد.   همچنین رانندگانی که در سیاهی شب آنها را ندیده و با سرعت سر سام آورشان با آنها بر خورد می‌کنند،  از دیگر خطراتی‌هستند که جان کارگران این شغل‌  را به مخاطره می‌اندازند و به همین دلایل است که این شغل نیز در فهرست مشاغل پرخطر دنیا جای گرفته است.  

هنرنمایی با جان

آیا جرات دارید آن‌قدر با یک تمساح وحشی سروکله بزنید تا آن را رام کنید و سر خود را دهانش قرار دهید. نمایش با تمساح و کروکودیل یکی دیگر از شغل‌های بسیار خطرناک در دنیا به حساب می‌آید که بیشتر کارگران سیرک مجبور به انجام این کار هستند.  

جالب است بدانید که تایلند یکی از کشورهایی است که هنرنمایی با تمساح در آنجا بسیار رایج است و این نمایش‌ها در باغ وحش تای بانکوک، به صورت روزانه انجام می‌شود و جذاب‌ترین و مهیج‌ترین قسمت این نمایش زمانی است که کارگر بیچاره مجبور به بازی کردن با جانش و گذاشتن سرش در دهان یک تمساح بسیار وحشی با کلی دندان تیز و برنده در مقابل چشمان حیرت‌زده تماشاگران است.

لیستی برای شغل‌هایی که نباید انتخاب کنید | شغل رفتگری و خلبانی در بین خطرناک‌ترین و مرگبارترین شغل‌های دنیا

 البته بیشتر کسانی که این نمایش‌ها را اجرا می‌کنند، به کار خود علاقه دارند و به خاطر هیجان انگیز بودن این کار، آن را انتخاب کرده‌اند.  از معروف‌ترین کسانی که این نمایش را در باغ وحش اجرا می‌کند، کرای تانگ است که از سال ۱۹۸۵ تا به حال به این کار مشغول است و حتی خودش بزرگ‌ترین تمساح‌ها را شکار کرده و آنها را آموزش می‌دهد.  

در طول یکی از نمایش‌ها  وقتی او سرش را به داخل دهان تمساح گذاشت، دهان تمساح داشت بسته می‌شد که او با تلاش فراوان توانست جان خود را نجات داده و مانع از بسته شدن دهان تمساح شود ولی باز هم به کار خود ادامه داده و به گفته خودش از این کار لذت می‌برد.  

ساختمان‌سازی پر خطر

از دیگر شغل‌های پر خطر در دنیا، کار در ساختمان است، مخصوصا کارگرانی که برای ساخت نمای آسمان خراش‌ها به بالای بلندترین داربست‌ها و جرثقیل‌ها می‌روند. بزرگ‌ترین خطری که آنها را تهدید می‌کند افتادن از این ارتفاع است. یکی دیگر از خطراتی که کارگران ساختمانی با آن مواجه هستند، سقوط مصالح روی سرشان و همچنین کار با ابزار بسیار خطرناک و برنده است.

لیستی برای شغل‌هایی که نباید انتخاب کنید | شغل رفتگری و خلبانی در بین خطرناک‌ترین و مرگبارترین شغل‌های دنیا

یکی دیگر از بخش‌های پر خطر ساختمان سازی، بنا کردن سقف آن است. افرادی که برای ساختن سقف به بالای ساختمان‌های بلند می‌روند، احتمال سقوطشان به پایین بسیار زیاد است و همچنین وسایل زیادی باید همراه خود بالای سقف ببرند و یک بی‌احتیاطی کوچک می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ  برای آنها رقم بزند.

هر ساله تعداد زیادی از کارگران به همین دلیل جان خود را از دست می‌دهند. بخش دیگر نیز مربوط به آهن و سازه‌های فلزی ساختمان است و به غیراز اینکه کارگران این بخش با آهن و فولاد سرو کار دارند، برای ساخت آسمان خراش‌ها گاهی اوقات با جرثقیل تا ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر نیز بالا می‌روند.  

پرواز در ابرها

خلبانی و مهندسی پرواز از جمله مشاغل پرهیجانی است که همه علاقه مند به آن هستند اما آمار به دست آمده از حادثه دیدگان مشاغل هوایی از قبیل خلبانان و تکنیسین‌های پرواز در آمریکا در سال ۲۰۰۶، این شغل‌ها را هم به فهرست خطرناک‌ترین مشاغل دنیا اضافه کرده است.

لیستی برای شغل‌هایی که نباید انتخاب کنید | شغل رفتگری و خلبانی در بین خطرناک‌ترین و مرگبارترین شغل‌های دنیا

 این آمار نشان می‌داد که در سال ۲۰۰۶، ۴۷ نفر در این شغل جان خود را از دست داده‌اند همچنین در ۴۴ مورد دیگر به خاطر نقص فنی و سقوط هواپیما، جراحات جدی برای این افراد پیش آمده است.  از جمله مناطقی که سانحه‌های هوایی بسیار زیاد در آنجا اتفاق می‌افتد، آلاسکاست که به دلیل شرایط بد آب و هوایی، هواپیما کنترل خود را از دست داده و سقوط می‌کند.

 البته اشتباه نکنید تمام این خطرات به سقوط مربوط نمی‌شود، خلبانان، تکنیسین‌های هواپیما و مهندسین پرواز، زمان زیادی از ساعت کاری خود را در معرض مواد شیمیایی و خطوط برق فشار قوی می‌گذرانند که همین باعث اختلال در سیستم عصبی و در نهایت مرگ آنها می‌شود.  

بلندترین شغل دنیا

یکی دیگر از مشاغل پر خطر در سراسر دنیا، کار روی دکل‌های برق فشار قوی و همچنین دکل‌های مخابراتی تلفن همراه است. شرکت‌های مخابراتی همیشه می‌خواهند تا دستگاه‌های گیرنده تلفن همراه را در بالاترین نقطه ممکن نصب کنند و کسانی که برای نصب گیرنده‌ها به بالای دکل می‌روند نه تنها خطر سقوط آنها را تهدید می‌کند بلکه امکان برق گرفتگی نیز در کار آنها بسیار زیاد است.

لیستی برای شغل‌هایی که نباید انتخاب کنید | شغل رفتگری و خلبانی در بین خطرناک‌ترین و مرگبارترین شغل‌های دنیا

همچنین خطری که ممکن است برای کارگران دکل‌های برق فشار قوی پیش بیاید دیگر نیازی به گفتن ندارد زیرا همه می‌دانند که اگر این برق با بدن انسان تماس پیدا کند، جان سالم به در بردن از آن امری محال است. سالانه بیش از ۳۴ نفر از کارگران این بخش در سراسر دنیا جان خود را به طرز فجیعی از دست می‌دهند.  

دروکنندگان مین

در طول تاریخ جنگ‌های زیادی در سراسر دنیا اتفاق افتاده و محل‌های بسیاری برای جلوگیری از حمله دشمنان مین‌گذاری شده است. هنوز بسیاری از این مکان‌ها از وجود مین پاک نشده وکسانی که در آن مناطق زندگی می‌کنند هر روز با وحشت از آنجا گذر می‌کنند و همیشه از اینکه یکی از این مین‌ها زیر پایشان منفجر بشود، هراس دارند. کار خنثی‌کنندگان مین پیدا کردن این مین‌ها و ‌خنثی‌کردن چاشنی آنهاست. این افراد جان خود را به خطر می‌اندازند تا جان دیگران را نجات دهند و آنها در آرامش زندگی کنند و با اطمینان روی زمین قدم بگذارند.

لیستی برای شغل‌هایی که نباید انتخاب کنید | شغل رفتگری و خلبانی در بین خطرناک‌ترین و مرگبارترین شغل‌های دنیا

 چندی پیش روبات‌هایی ساخته شده بودند که کار پیدا کردن مین را به عهده داشتند، اما آنها تنها ۸۰ درصد از مین‌ها را پیدا می‌کردند و احتمال خطایشان بسیار زیاد بود، این در حالی است که انسان‌ها تا ۹۹ درصد از مین‌ها را پیدا می‌کنند و یک درصد باقی مانده آنهایی است که بسیار دور از دسترس است و به همین خاطر امکان رد شدن از آنجا خیلی کم است.

اما به خاطر تلفات بسیار زیادی که این شغل دارد، در فهرست خطرناک‌ترین مشاغل دنیا قرار گرفته است. آمار نشان می‌دهد که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲، ۵۰۰ نفر از خنثی‌کنندگان مین در این راه جان خود را از دست داده‌اند.  

کد خبر 778223
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرنخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    1 0
    خدا قوت به کارگران و مهندسان این شغل های پر خطر ...