او به تازگی عنوان شاعر برگزیده در نهمین کنگره شعر عاشورایی در استان کردستان را به خود اختصاص داده است. همین موضوع بهانه‌ای شد تا سراغش برویم و از دلدادگی‌هایش به اهل‌بیت(ع) بیشتر بدانیم.  

عشق حسين ع شاعرم كرد

همشهری آنلاین- معصومه فرجی:  اهالی محل او را به واسطه اشعار و مداحی‌هایش برای اهل‌بیت(ع) خوب می‌شناسند. حدود ۳۸ سال است که در وصف اهل‌بیت(ع) شعر می‌سراید و با صدای خود گرمی بخش مجالس عزاداری سید وسالار شهیدان بوده است. وقتی سراغش می‌رویم جمعی از شاعران اهل‌بیت(ع) را می‌بینیم که برای تبادل جدیدترین اشعارشان در خانه او جمع شده‌اند. «حسن آخوندی» متولد سال ۱۳۳۵ در تهران است و از زمانی که به یاد دارد در محله خانی‌آبادنو ساکن بوده است. علاوه بر سرودن شعر دستی بر نوشتن هم دارد و چند سالی به‌عنوان اعضای تحریریه در یک مجله ادبی مشغول کار بود.  

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

 عشق اهل‌بیت(ع) در رگ و ریشه‌ام است 

آخوندی از علاقه خود به شعر و شاعری می‌گوید: «از دوران کودکی به دلیل زندگی در خانواده مذهبی، نسبت به اهل‌بیت(ع) عشق و ارادت خاصی داشتم و همیشه همراه بزرگ‌ترها به مراسم عزاداری امام حسین(ع) می‌رفتم و از همان زمان شروع به مداحی در وصف اهل‌بیت(ع) کردم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فضای مناسبی برای حضور در جلسات مذهبی به وجودآمد و من از همان زمان اشعاری را در وصف اهل‌بیت(ع) سرودم.» آخوندی در ادامه می‌گوید: «عشق به اهل‌بیت(ع) با رگ و ریشه همه ایرانیان پیوند خورده است. از ارادتم به مولای متقیان حضرت علی(ع) و همچنین حضرت ابوالفضل(ع) هرچه بگویم کم گفته‌ام اما وقتی از امام حسن(ع) شعر می‌گویم حس وحال عجیبی دارم و روز میلاد امام حسن(ع) در خانه خود مراسم مولودی‌خوانی برگزار می‌کنم و ولیمه می‌دهم.»

 اشعار آذری‌ام را دوست دارم

آخوندی با اشاره به اینکه بیشتر اشعارش به زبان آذری است می‌گوید: «با توجه به اینکه در خانواده آذری زبان به دنیا آمده‌ام بیشتر اشعارم را به زبان مادری‌ام سروده‌ام. اما برخی از اشعارم هم به زبان فارسی است. معمولاً شب‌هایی که از هیئت برمی‌گردم دل خود را به اهل‌بیت(ع) گره می‌زنم و دست به قلم می‌برم و چند خطی سیاه مشق می‌کنم. به تازگی در یک کنگره ادبی که در شهر کردستان برگزار شد به دلیل اشعار ترکی به‌عنوان نفر برگزیده ا نتخاب شدم. اشعارم در چهارمین کنگره شعر عاشورایی استان تهران و پنجمین کنگره شعر عاشورایی استان اردبیل نیز مقام اول را کسب کرده است.» آخوندی درباره آشنایی خود با استاد این رشته می‌گوید: «آشنایی با استاد حاج علی جاهد نقطه عطفی در زندگی هنری من به شمار می‌آید. چون او مرا با انجمن شعرا و همچنین مرحوم استاد رحیم منزوی و خالق فکری آشنا کرد. همچنین زمانی که استاد رحیم منزوی در قید حیات بودند هفته‌ای دو یا سه بار در مجالس شعر و وعظ او شرکت می‌کردم و از حضور او بهره‌مند می‌شدم.» 

 اول مطالعه بعد سرودن شعر 

شعر گفتن در وصف اهل‌بیت(ع) نیاز به مطالعه دارد و نمی‌توان بدون تحقیق در زندگی آنها دست به قلم شد چون کوچک‌ترین اشتباهی در این راه باعث تحریف در دین می‌شود. آخوندی که با جمعی از دوستان خود جلسات شب شعر برگزار می‌کند، به این نکته اشاره کرده و می‌گوید: «برگزاری جلسات شب شعر برای اهل‌بیت(ع) از سال‌ها قبل انجام می‌شود و اکنون در هفته یک یا ۲ بار جلسات شب شعر را برگزار می‌کنیم. حضور در این جلسات به‌ویژه برای کسانی که در ابتدای راه هستند بسیار مفید است و ما به اعضای جدیدی که در این جلسات شرکت می‌کنند این موضوع را تأکید می‌کنیم که حتماً قبل از سخن گفتن درباره اهل‌بیت(ع) مطالعه وسیعی در زندگینامه این بزرگواران داشته باشند.»
 پسرم با اشعار من مداح شد  آخوندی درباره چاپ کتاب خود می‌گوید: «قبل از اینکه کتاب خود را به چاپ برسانم اشعاری از من در کتاب‌های مختلف از جمله ایثارگران کربلا، فروغ عاشورا، عاشقان عدالت وگلواژه‌های سرخ به چاپ رسید. همین موضوع تلنگری برای چاپ کتاب در من شد. شروع به جمع‌آوری اشعارم کردم وکتاب شعر خود را با نام دلباختگان به چاپ رساندم.» او در ادامه به خانواده خود اشاره می‌کند و می‌گوید: «باید از همسرم که همیشه مشوق من در سرودن شعر بوده و فضای آرامی را برای من آماده می‌کند تشکر کنم. او زحمات زیادی در پرورش فرزندان من داشت و آنها را با مکتب حسینی پرورش داد. پسرم هم از شاعران و مداحان اهل‌بیت(ع) است و به‌زودی مجموعه‌ای از مداحی‌های خود را درغالب سی‌دی روانه بازار می‌کند. دخترم نیز کارشناس ارشد رشته هنر است و چند کنسرت در تالار وحدت و حوزه هنری و تالار سنگلج برگزار کرده و داستانک‌هایش هم در روزنامه همشهری و اطلاعات هفتگی به چاپ رسیده است. همچنین جا دارد از یکی از دوستانم استاد صبوری که خود یکی از شاعران بنام است و در چاپ کتاب به من کمک کرده تشکرکنم.»

عشق به حسین(ع) شــاعرم کرد

اشعار آیینی باید حاوی پیام باشد

او در پایان صحبت‌های خود خطاب به مداحان و شاعران جوان می‌گوید: «منطقه ۱۹ یکی از مناطقی است که شاعران و مداحان بزرگی در آن پرورش یافته‌اند. شاعران جوان ما باید در کار خود اخلاص داشته و با الگو گرفتن از استادان سخن همچون استاد منزوی، استاد صیفی و استاد غفاری اشعاری بسرایند که دارای پیام و مضمون باشد تا شنونده وقتی این اشعار را می‌شنود، واقعه در ذهن او تداعی شود. مداحان و شاعران برای جوانان الگو به شمار می‌آیند بنابر این باید بسیار مراقب اعمال و رفتار خود باشند. در زمان حیات مرحوم سلیم مؤذن‌زاده ۳ بار او را ملاقات کردم ایشان در برخورد با مردم بسیار فروتن بودند و هیچ‌وقت خود را از مردم جدا نمی‌دانست مداحان جوان ما باید از ایشان الگو بگیرند.»

عزیز صبوری اردبیلی: 

انتقادپذیر و متواضع است

«عزیز صبوری اردبیلی» یکی از شاعران اهل‌بیت(ع) و از دوستان آخوندی درباره خصوصیات اخلاقی او می‌گوید: «دوستی ما و استاد آخوندی به سال‌های خیلی دور بر می‌گرد. بیشتر مداحان معروف از اشعار او استفاده می‌کنند. او به اینکه مؤمن آینه مؤمن است اعتقاد راسخ داشته و انتقادپذیر و متواضع است. من از خواندن شعرهای او لذت می‌برم.»او در پایان صحبت‌های خود خطاب به مداحان و شاعران جوان می‌گوید: «منطقه ۱۹ یکی از مناطقی است که شاعران و مداحان بزرگی در آن پرورش یافته‌اند. شاعران جوان ما باید در کار خود اخلاص داشته و با الگو گرفتن از استادان سخن همچون استاد منزوی، استاد صیفی و استاد غفاری اشعاری بسرایند که دارای پیام و مضمون باشد تا شنونده وقتی این اشعار را می‌شنود، واقعه در ذهن او تداعی شود. مداحان و شاعران برای جوانان الگو به شمار می‌آیند بنابر این باید بسیار مراقب اعمال و رفتار خود باشند. در زمان حیات مرحوم سلیم مؤذن‌زاده ۳ بار او را ملاقات کردم ایشان در برخورد با مردم بسیار فروتن بودند و هیچ‌وقت خود را از مردم جدا نمی‌دانست مداحان جوان ما باید از ایشان الگو بگیرند.»

حاج عزت‌الله‌شریفی: 

اشعارش تأثیرگذار است

«حاج عزت‌الله‌شریفی» یکی دیگر از دوستان و شاعران اهل‌بیت(ع) است که در جمع ما حضور دارد و از دوستی خود با حسن آخوندی می‌گوید: «آشنایی ما به دوران مداحی من در مجالس حسینی بر می‌گردد. یکبار در مجالس رباعی از او شنیدم و به اشعارش علاقه‌مند شدم. عشق و ارادت او به اهل‌بیت(ع) را می‌توان از بیت بیت اشعارش فهمید. اشعاری که درباره واقعه کربلا سروده بسیار تأثیرگذار است.» 

مهدی فضلی: 

از شاعران جوان حمایت می‌کند

  «مهدی فضلی» یکی از مداحان وشاعران جوان محله شریعتی درباره حسن آخوندی می‌گوید: «استاد آخوندی بسیار بی‌پرده سخن می‌گوید. ۳ سال پیش نخستین اشعاری که در مدح اهل‌بیت سروده بودم را به او نشان دادم. او بسیار مرا در سرودن شعر تشویق و حمایت کرد. دلدادگی او به اهل‌بیت(ع) مثال‌زدنی است و من خود را مدیون حمایت‌های بی‌دریغ ایشان می‌دانم. ناگفته نماند من شعر «عشق، عشق» استاد که درباره حضرت علی(ع) است را بسیار دوست دارم.»

_________________________________________________________

*منتشر شده در همشهری محله منطقه ۱۹ در تاریخ ۱۳۹۵/۰۹/۱۷

کد خبر 777932

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha