حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در آخرین مرحله از ملاقات‌های رسمی خود در اسلام آباد، عصر پنجشنبه ۱۲مرداد با «راجا پرویز اشرف» رئیس مجلس ملی پاکستان و «محمدصادق سنجرانی» رئیس مجلس سنای این کشور و پنجشنبه شب هم با ژنرال «عاصم منیر» فرمانده ارتش پاکستان ملاقات کرد.

امیرعبداللهیان و عاصم منیر

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در آخرین مرحله از ملاقات‌های رسمی خود در اسلام آباد، پنجشنبه شب با ژنرال «عاصم منیر» فرمانده ارتش پاکستان ملاقات کرد.

در این ملاقات که افسران عالی‌رتبه ارتش پاکستان نیز حضور داشتند، امیرعبداللهیان با اشاره به ملاقات‌های خود با مقامات عالی پاکستان و توافقات حاصل شده در این سفر، خصوصا در عرصه‌های امنیتی و مرزی، اظهار داشت: حمایت ارتش پاکستان از توافقات به دست آمده، به طور قطع در اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این توافقات تعیین کننده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اهمیت دستاوردهای سفر دو هفته پیش فرمانده ارتش پاکستان به جمهوری اسلامی ایران،  توافقات انجام شده وی با سردار باقری در زمینه‌های امنیتی و مرزی را سرفصل جدیدی از همکاری‌های دو کشور دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای اجرایی شدن هر چه سریع‌تر توافقات اعلام کرد.

ژنرال عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان نیز در این ملاقات، سفر خود به تهران و ملاقات‌های انجام شده با رئیس جمهوری اسلامی ایران و سردار باقری و دیگر فرماندهان عالی‌رتبه نظامی و همچنین وزیر امور خارجه که دو هفته پیش صورت گرفت را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: مبارزه ما با تروریسم جدی است. ما امنیت ایران را امنیت خود می‌دانیم و در همکاری با کشور برادر، جمهوری اسلامی ایران، در عرصه مبارزه با تروریسم کاملا جدی هستیم.

در این ملاقات که با ضیافت شام فرمانده ارتش پاکستان به افتخار وزیر امور خارجه ادامه یافت، طیف گسترده‌ای از موضوعات مختلف از جمله تحولات افغانستان مورد بحث قرار گرفت.

حمایت مجلس ملی پاکستان از گسترش همکاری‌ها با ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود با مقامات پاکستانی، عصر پنجشنبه ۱۲ مرداد ماه با «راجا پرویز اشرف» رئیس مجلس ملی پاکستان ملاقات کرد.

جزئیات دیدارهای امیر عبداللهیان در پاکستان | فرمانده ارتش پاکستان : امنیت ایران را امنیت خود می‌دانیم | دعوت از قالیباف برای سفر به پاکستان

در این دیدار که اعضای هیأت عالیرتبه همراه وزیر امور خارجه نیز حضور داشتند، امیرعبداللهیان ضمن ابلاغ سلام های گرم رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس مجلس ملی پاکستان اظهار داشت: طی دو روز گذشته مذاکرات خوبی با مقامات عالی دولت پاکستان در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، بانکی، انرژی، حمل و نقل و مراودات مرزی برگزار شد و توافقات خوبی به دست آمد که امیدواریم این توافقات با همکاری دو کشور اجرایی شود.

وزیر امور خارجه عنوان کرد: مجلس ملی پاکستان می‌تواند نقش مهمی در حمایت از دولت این کشور برای تکمیل پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان داشته باشد.

وی همچنین آمادگی ایران برای خرید دام زنده از پاکستان را اعلام کرد.

در این دیدار رئیس مجلس ملی پاکستان با اشاره به مشترکات فراوان سیاسی، مذهبی، تاریخی و جغرافیایی بین دو کشور، علاوه بر عامل همسایگی، اظهار داشت: حافظه تاریخی مردم پاکستان فراموش نمی‌کند که ایران نخستین کشوری بود که پاکستان را به رسمیت شناخت و از این جهت ما خود را مدیون ایران می‌دانیم.

راجا پرویز اشرف با اشاره به اینکه توافق در مورد پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان در زمان حاکمیت دولت حزب مردم در پاکستان صورت پذبرفت، خواستار تکمیل و اجرایی شدن این پروژه شد.

وی همچنین آمادگی خود را برای میزبانی از محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به پاکستان اعلام کرد.

محدودیتی برای گسترش همه جانبه روابط با پاکستان نداریم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در ادامه سفر رسمی به پاکستان، عصر روز پنجشنبه ۱۲ مرداد ماه با  «محمدصادق سنجرانی» رئیس مجلس سنای این کشور دیدار کرد.

در این ملاقات که هیأت عالیرتبه ایرانی و اعضای برجسته مجلس ملی پاکستان نیز حضور داشتند، وزیر امور خارجه با اشاره به اهمیت جایگاه دیپلماسی پارلمانی به عنوان بخش مهمی از دیپلماسی کشورها، نقش مجالس قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران و پاکستان را بسیار مهم و موثر توصیف کرد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه محدودیتی برای گسترش همه جانبه روابط با کشور دوست، برادر و همسایه، پاکستان، ندارد و برای توسعه مناسبات با پاکستان اهمیت ویژه‌ای قائل است.

جزئیات دیدارهای امیر عبداللهیان در پاکستان | فرمانده ارتش پاکستان : امنیت ایران را امنیت خود می‌دانیم | دعوت از قالیباف برای سفر به پاکستان

وزیر امور خارجه پروژه خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان را یکی از موضوعات مهم همکاری‌های دو کشور عنوان کرد.

وی ضمن اشاره به اهمیت توسعه تجارت مرزی بین دو کشور اظهار داشت: بایستی برای گسترش و تکمیل پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی، بر اساس یک جدول زمانبندی، توافقات و پروژه‌ها را اجرایی کنیم. در این راستا برنامه‌هایی نیز برای ایجاد مناطق آزاد تجاری و اقتصادی در مناطق مرزی خود با پاکستان داریم.

در این ملاقات رئیس مجلس سنای پاکستان روابط دو کشور در سطوح دولتی و مردمی را «خوب» ارزیابی کرد و افزود: پارلمان‌های دو کشور نیز در مجامع بین‌المللی بسیار هماهنگ عمل کرده و مواضع مشترکی اتخاذ می‌کنند که موجب تقویت دیدگاه‌های دو پارلمان در این مجامع است. از این جهت مجلس سنای پاکستان قدردان مساعدت‌های پارلمان ایران است.

وی ایران را کشوری مقتدر و برخوردار از منابع غنی انسانی و طبیعی خواند و افزود: پاکستان خواستار اقتدار هر چه بیشتر جمهوری اسلامی ایران است.

سنجرانی از گشایش اخیر در روابط بین ایران و عربستان ابراز خرسندی کرده و از سوی پارلمان و ملت پاکستان به دو کشور تبریک گفت.

وی دعوت از محمدباقر قالیباف برای سفر به پاکستان را تجدید و ابراز امیدواری کرد رئیس مجلس شورای اسلامی بتواند در آینده نزدیک از پاکستان دیدار کند.

کد خبر 777788
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha