روزنامه هاآرتص مدعی شد که سازمان اطلاعات پاکستان از فناوری‌های جاسوسی تولید شرکت «سلبرایت» اسرائیل استفاده کرده است.

تجهیزات

به گزارش همشهری آنلاین، این روزنامه صهیونیستی امروز پنجشنبه ادعا کرد که آژانس تحقیقات فدرال پاکستان و واحدهای مختلف پلیس در این کشور حداقل از سال ۲۰۱۲ از محصولات تولید شده توسط شرکت فناوری سایبری سلبرایت (Cellebrite) استفاده می‌کنند.

بر اساس این گزارش، محصول شاخص این شرکت که سهام آن در بورس نزدک با نام معامله می‌شود، UFED نام دارد. این نرم افزار سازمان‌های مجری قانون را قادر می‌سازد تا با هک کردن تلفن‌های همراه محافظت‌شده با رمز عبور و کپی کردن تمام اطلاعات ذخیره‌شده در آن‌ها از جمله تصاویر، اسناد، پیام‌های متنی، تاریخچه تماس‌ها و مخاطبین، جرم‌یابی قانونی دیجیتال انجام دهند.

سلبرایت که مدیر عامل آن یوسی کارمیل است، مدعی است که ابزارهای آن فقط به ادارات پلیس و نیروهای امنیتی برای مبارزه با جرایم جدی از جمله تروریسم فروخته می شود. با این حال، در طول سال‌ها، ابزارهای هک این شرکت به سازمان‌هایی که فعالان حقوق بشر و اقلیت‌ها را سرکوب می‌کنند، راه پیدا کرده است.

همانطور که هاآرتص و روزنامه صهیونیستی مارکر گزارش دادند، رژیم صهیونیستی پیشتر درگیر کمک‌های سایبری بوده است. این رژیم در ازای برقراری روابط رسمی، صادرات ابزارهای دیجیتالی مانند جاسوس‌افزار پگاسوس متعلق به شرکت ان.اس.او (NSO) را به مکان‌هایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مغرب صادر کرده است.

با اینحال ایتای مک یک کارشناس حقوقی صهیونیستی گفت: به دلیل ملاحظات سیاسی داخلی در اسلام آباد و به دلیل روابط اسرائیل با هند، هیچ راهی وجود ندارد که فروش هر نوع تجهیزات امنیتی به پاکستان باعث پیشرفت روابط این کشور با اسرائیل شود. به نظر می رسد این نمونه دیگری از یک شرکت اسرائیلی است که بر سود خود متمرکز شده و از نظارت سهل انگارانه وزارت جنگ سود می‌برد.

رژیم صهیونیستی و پاکستان طی سال‌ها از طریق کانال‌های مخفی مذاکره کردند. در سال ۲۰۰۵، حتی ملاقاتی بین سیلوان شالوم وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و همتای پاکستانی وی، به ابتکار پرویز مشرف رئیس جمهوری وقت پاکستان برگزار شد. آریل شارون نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با مشرف دست داد و وی پس از بیرون رفتن اشغالگران از غزه در سال ۲۰۰۵، به رسمیت شناختن اسرائیل را در نظر داشت اما این طرح با انتقاد شدید داخلی مواجه شد و به حالت تعلیق درآمد.

بر اساس گزارش دولت بریتانیا در سال ۲۰۱۳، تل آویو در گذشته تسلیحاتی از جمله سامانه‌های جنگ الکترونیک، رادارها و سیستم‌های جنگنده پیشرفته به پاکستان صادر کرده است. برخلاف شرکت NSO و دیگر تولیدکنندگان محصولات تهاجمی سایبری، سلبرایت در یک منطقه خاکستری بین صادرات امنیتی و غیر نظامی فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۲۰، صادرات تجهیزات پزشکی قانونی مانند تجهیزات تولید شده توسط سلبرایت تحت نظارت وزارت جنگ رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

سوابق حمل و نقل بین المللی نشان می‌دهد که حداقل تا سال ۲۰۱۹، شرکت تابعه سلبرایت در سنگاپور (Cellebrite Asia-Pacific Pte) محصولات خود را به صورت مسقیم به شرکت‌هایی در پاکستان و آژانس تحقیقات فدرال این کشور می‌فروخت.

در سال ۲۰۱۲، در پاکستان گزارش شد که پلیس ایالت سند دستگاه های «تاچ اولتیمیت UFED» ساخت سلبرایت را به دست آورده است و از آن زمان استفاده از آنها در حال گسترش است. روزنامه اکسپرس تریبون تصاویری را منتشر کرد که به وضوح محصول سلبرایت را نشان می‌دهد. اسناد و دعوت نامه‌های رسمی برای مناقصه نشان می‌دهد که واحدهای پلیس و آژانس تحقیقات فدرال به طور منظم از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند. مقام‌های آژانس تحقیقات فدرال در گذشته و حال که وظیفه اجرای قانون جرایم سایبری را بر عهده داشتند، حتی در نمایه‌های لینکدین خود بیان می کنند که برای استفاده از این سیستم ها آموزش دیده اند و گواهینامه دریافت کرده اند و به طور منظم از آنها استفاده می کنند.

کد خبر 777713
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha