مراسم عزاداری عاشورای حسینی در سراسر افغانستان با حضور گسترده اقشار مختلف مردم این کشور برگزار شد.

عاشورا در افغانستان

به گزارش همشهری آنلاین، شیعیان افغانستان امسال با وجود محدودیت های شدید از سوی طالبان، به صورت «بسیار گسترده» در مراسم عزاداری روز عاشورا اشتراک کرده اند.

منابع محلی به خبرنگار شفقنا گفته اند که مراسم عزاداری روز عاشورا حوالی ساعت ۹:۰۰ صبح امروز در شهر کابل و شماری دیگر از استان های افغانستان آغاز شد و تا برپایی نماز ظهر عاشورا ادامه یافت.

بر اساس اطلاعات دریافتی خبرنگار شفقنا، در شهر کابل، پایتخت افغانستان، مراسم عزدارای عاشورای حسینی در زیارت ابوالفضل در مرکز این شهر، زیارت سخی در کارته سخی، مسجد زینبیه کارته چهار، مسجد خاتم النبیین در کارته سه، مساجد و حسینیه های مختلف دشت برچی در غرب کابل و شماری دیگر از مساجد در مناطق شیعه نشین، برگزار شده است.

در شهر هرات، در غرب افغانستان نیز مراسم عزاداری روز عاشورا در «گلزار شهدای شهرک جبرئیل»، مهدیه بزرگ هرات و منطقه بکرآباد برگزار شده است.

طالبان در شهر هرات، این سه مکان را برای عزاداری روز تاسوعا و عاشورا تعیین کرده بودند و در سایر مناطق اجازه برگزاری مراسم عزاداری را نداده اند.

در شهر مزار شریف در شمال افغانستان نیز مراسم عزارداری عاشورای حسینی در «زیارت سخی» و حسینیه ها و مساجد مختلف این شهر برگزار شده است.

در استان دایکندی در مرکز افغانستان، مراسم عزاداری حسینی در مرکز و شهرستان های این استان در داخل مساجد و حسینیه ها برگزار شده است.

طالبان در این استان اجازه برگزاری مراسم عزاداری در بیرون از مساجد و حسینیه ها و در سطح شهر نیلی و بازارهای این استان را نداده اند.

در استان های بامیان، غزنی، غور، سرپل و سایر استان های دیگر افغانستان نیز مراسم عزاداری روز عاشورا با حضور گسترده مردم برگزار شده است.

در شهر کابل، از اشتراک شماری از مقامات طالبان در مراسم عزداری روز عاشورا نیز گزارش شده است.

«قطع شبکه های مخابراتی و شلیک هوایی»

طالبان امروز و همزمان با عاشورای حسینی، تمامی شبکه های مخابراتی را در شهر کابل، پایتخت افغانستان، غیر فعال کرده اند.

شهروندان کابل گزارش داده اند که از صبح امروز به خدمات مخابراتی در این شهر دسترسی ندارند و از این جهت با مشکلات متعدد در راستای هماهنگی برنامه های عزاداری مواجه شده اند.

همزمان گفته می شود که در شهر مزار شریف در شمال افغانستان نیز شبکه های مخابراتی قطع شده است.

قطع شبکه های مخابراتی و شلیک هوایی توسط طالبان در روز عاشورا


اداره تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان (اترا) که اکنون تحت کنترل طالبان است، تأیید کرده که شبکه های مخابراتی به دلیل تأمین امنیت مراسم های روز عاشورا، قطع شده است.

طالبان سال گذشته نیز در روزهای تاسوعا و عاشورا شبکه های مخابراتی را در شهر کابل قطع کرده بودند و دلیل آن را تأمین امنیت برنامه های عزداری گفته بودند.

در عین حال، امروز نیروهای طالبان حضور سنگین در جاده های غرب کابل، منطقه شیعه نشین پایتخت افغانستان، دارند.

منابع محلی در منطقه دشت برچی، در غرب کابل گزارش داده اند که نیروهای طالبان مانع حضور عزاداران در جاده های این منطقه شده و برای متفرق کردن آنها از شلیک هوایی استفاده کرده اند.

در روزهای گذشته نیز گزارش های متعدد به خبرنگار شفقنا از برخورد خشونت آمیز نیروهای طالبان با عزاداران در بخش های مختلف شهر کابل، رسیده بود.

ویدیوهای برخورد خشونت آمیز نیروهای طالبان با عزاداران در شبکه های اجتماعی به صورت گسترده بازتاب یافته بود و با خشم مردم مواجه شده بود.

«عدم گزارش رویداد امنیتی»

منابع رسمی و منابع محلی در جریان دهه محرم در افغانستان، تا اکنون هیچ رودیداد امنیتی را گزارش نکرده اند.

شیعیان افغانستان همه ساله در دهه محرم با حملات مرگبار تروریستی مواجه بودند و قربانیان زیادی در این حملات متحمل شده اند.

امسال تنها رویدادهای امنیتی که گزارش شده است، برخوردهای خشونت آمیز نیروهای طالبان با عزاداران بوده است.

سال گذشته در دهه محرم، دست کم سه حمله مرگبار بر عزداران حسینی در کابل صورت گرفت که ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

قطع شبکه های مخابراتی و شلیک هوایی توسط طالبان در روز عاشورا


گروه طالبان امسال محدودیت های بی سابقه بر عزاداری دهه محرم در افغانستان وضع کرده بودند و دلیل آن را «تأمین امنیت و تدابیر احتیاطی» گفته بودند.

طالبان امسال به بیش از نیمی از مساجد و حسینیه ها در شهر کابل اجازه برگزاری مراسم عزاداری را ندارند و در سایر شهرها و استان ها نیز مکان های را برای عزاداری مشخص کرده بودند.

این گروه امسال به دسته های سینه زنی عزداران اجازه حضور در جاده ها را ندادند و با همچنین مانع برگزاری آیین های سنتی عزداری چون «علم کشی» شدند.

همچنین امسال برای اولین بار در تاریخ معاصر افغانستان، به عزاداران اجازه نصب پرچم عزداری حسینی داده نشد و شماری از عزداران به دلیل نصب پرچم عزداری و یا حمل آن، از سوی نیروهای طالبان لت و کوب شدند.

رفتار طالبان با عزاداران حسینی در جریان دهه محرم با انتقادات گسترده مواجه شد و شماری از شخصیت های فرهنگی و سیاسی این گروه را «یزیدیان زمان» خواندند.

کد خبر 776444
منبع: شفقنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha