مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

آسمانخراش‌های زیادی در گوشه‌گوشه دنیا سر از خاک بیرون آورده‌اند؛ ساختمان‌هایی که قدکشیده‌ و دل آسمان را شکافته‌اند؛ اما بین این آسمانخراش‌ها در فهرست بلندترین آسمانخراش‌های دنیا ثبت شده است؛ برج‌های بلندی که از ده‌ها کیلومتری هم قابل رویت هستند.

آسمانخراش

به گزارش همشهری آنلاین، البته بهتر است بدانید آسمانخراش‌هایی که ارتفاعی بالای ۴۰۰ متر دارند در فهرست ده‌تایی بلندترین‌ها قرار گرفته‌اند.

برج الخلیفه 

برج الخلیفه با ارتفاع ۸۲۸ متر و داشتن ۱۶۰ طبقه درحال حاضر عنوان بلندترین سازه ساخته شده توسط بشر را به خود اختصاص داده است.  البته ارتفاع این برج بلند که در خیابان شیخ زاید دوبی در امارات متحده عربی ساخته شده با احتساب طول آنتنی که بالای برج کارگذاشته شده به بیش از یک کیلومتر هم می‌رسد.

بلندترین آسمانخراش‌های دنیا

 مهندسان طراح و سازندگان این برج در کمال تعجب دیدند که طول برج در زمان ساخت بیشتر شد و از آماری که قبلا اعلام شده بود فراتر رفت. برج الخلیفه که در روز چهارم ژانویه ۲۰۱۰ افتتاح شد از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده؛ مثل بخش‌های مسکونی، تجاری، تفریحی و اداری. قسمتی از آن هم برای ساخت هتل در نظر گرفته شده است. معماری داخلی این برج از طرح‌های اسلامی گرفته شده و زیبایی خاصی به آن بخشیده. بلندترین استخر دنیا هم در طبقه هفتاد و ششم این برج قرار دارد؛ مسجد بزرگی هم در یکی از بالاترین طبقاتش ساخته شده است.

منار بالای این برج از ۴ هزار تن استیل ساخته شده که فقط وزن نوک آن ۳۵۰ تن است. دیوارهای داخلی لابی آن با ۱۹۶ قطعه برنز، برنج و طلای ۱۸ عیار تزئین شده و در وسط آن آبنمای موزیکال زیبایی قرار دارد.
 همه دیوارهای داخلی برج شیشه‌کاری شده‌اند و بین آنها از آلومینیوم و استیل استفاده شده. هتل این برج توسط طراح معروف، جرجیو آرمانی خریداری و طراحی شده و به همین خاطر نام این هتل جرجیو آرمانی است.  
هر آسانسور این برج که ظرفیت ۱۲ تا ۱۴ نفر را دارد سریع‌ترین آسانسور دنیا لقب گرفته است که هر طبقه را فقط در چهار ثانیه طی می‌کند.  

تعداد پله‌های ساخته شده در این برج هم از زمین تا سقف برج ۲۹۰۹ عدد است. آبنمای بزرگ بیرونی برج با ۶۶۰۰ لامپ که به ۵۰ رنگ متفاوت تغییر می‌کنند ساخته شده و فواره‌های رقصان، آب را تا ارتفاع ۲۷۵ متری بالا می‌فرستند. این برج تقریبا از فاصله ۹۰ کیلومتری قابل رویت است. البته بلندترین آسمانخراش دنیا در چند ویژگی دیگر هم رکورددار است؛ ویژگی‌هایی مثل: ۱- بیشترین مساحت طبقات در مقایسه با دیگر ساختمان‌های جهان 
۲- دارا بودن بزرگ‌ترین بالکن برای تماشای نمای بیرون برج  ۳- مجهز بودن به بلندترین آسانسور باری جهان.

تایپه ۱۰۱ 

دومین آسمانخراش بلند دنیا در منطقه خینیی تایپه در تایوان ساخته شده است؛ برج تایپه ۱۰۱ که در گذشته با نام مرکز مالی تایپه شناخته می‌شد، ساختمان ۱۰۶ طبقه‌ای است که توانسته با ارتفاع ۵۰۸ متری‌اش اسم خود را به عنوان دومین آسمانخراش بلند دنیا و بلندترین برج مسکونی جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت کند.  البته تا پیش از سال ۲۰۰۵، برج‌های دوقلوی پتروناس در شهر کوالالامپور ـ پایتخت مالزی ـ رکورددار بلندترین ساختمان مسکونی جهان بودند اما از آنجا که «تایپه ۱۰۱» ۵۶ متر بلندتر از آنهاست این رکورد را از آن خود کرده است.

بلندترین آسمانخراش‌های دنیا

نکته جالب اینجاست که مهندسان طراح برج تایپه ۱۰۱ برای به نمایش گذاشتن میزان مقاومت این برج، آن را در یکی از زلزله‌خیزترین مناطق تایوان ساخته‌اند. اما راز مقاومت این برج در وجود کره‌ای فولادی به وزن ۶۶۰ تن است که بین طبقات ۸۷ تا ۹۲ به ۱۶ بازوی فولادی آویزان است. در حقیقت این پاندول می‌تواند تعادل ساختمان را در برابر زلزله‌هایی که تعدادشان بعضی وقت‌ها به ۲۰۰ بار در سال می‌رسد حفظ کند؛ البته وجود آن از یک نظر دیگر هم برای برج مفید است؛ از آنجا که وجود توفان‌های مهیب که سرعتشان به بیش از ۲۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد در تایوان کاملا طبیعی است، این پاندول کمک زیادی به برپا ماندن برج می‌کند.

برج مالی شانگهای 

آسمانخراش مالی شانگهای که در سال ۱۹۹۷ نقشه اولیه آن توسط جان پدرسون فاکس طراحی و در اواسط ژوئن سال ۲۰۰۸ در منطقه پودانگ شانگهای ساخته شد، سومین آسمانخراش بلند دنیاست که شامل دفاتر اداری، هتل، اتاق کنفرانس، اتاق نگهبانی در طبقات و مرکز خرید بسیار بزرگ در طبقه همکف است. هتل «پارک هیات» که در این برج ساخته شده، با ۱۷۴ اتاق و سوئیت ـ که بین طبقات ۷۹ تا ۹۳ واقع شده‌اندـ

بلندترین آسمانخراش‌های دنیا

تا زمانی که هتل ریتز کارلتن بین طبقات ۱۰۳ تا ۱۱۸ برج تجاری بازرگانی هونگ کونگ ساخته نشده بود به عنوان بلندترین هتل دنیا شناخته می‌شد اما بعد از آن در ردیف دوم بلندترین هتل‌های دنیا قرار گرفت. کار ساخت و ساز برج شانگهای در بیست و هشتم آگوست سال ۲۰۰۸ به اتمام رسید. این برج در آن زمان با ارتفاع ۴۹۲ متری خود در مقام دوم بلندترین برج‌های جهان قرار گرفت. البته معماران برج شانگهای تصمیم گرفته بودند که ارتفاع آن را به ۵۰۹ متر ارتقا دهند که به خاطر حفظ مسائل ایمنی اجازه ساخت بیش از ۴۹۲ متر به آنها داده نشد.  

برج تجاری هنگ‌کنگ

مرکز تجاری هنگ‌کنگ با ارتفاع ۴۸۴ متری‌اش در رتبه چهارم بلندترین آسمانخراش‌های دنیا قرار می‌گیرد؛ این برج ۱۱۸ طبقه که در سال ۲۰۱۰ در منطقه کولین غربی و در بندرگاه ویکتوریای هنگ‌کنگ ساخته شد، بلندترین برج این کشور هم به حساب می‌آید.

 ساخت برج تجاری هنگ‌کنگ از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ طول کشید. این آسمانخراش هم توسط طراح آمریکایی سازنده برج شانگهای، یعنی جان پدرسون فاکس طراحی شده است.  یک هتل پنج ستاره بسیار مجلل به نام «ریتز کارلتن» هم در ۱۵ طبقه بالایی برج ساخته شده؛ لابی این هتل ۴۲۵ متر از سطح زمین بالاتر است که به همین خاطر اینجا را به بلندترین هتل دنیا تبدیل کرده است.

از دیگر امکانات این برج مرکز خرید ده طبقه‌ای آن و همچنین وجود بانک بین طبقاتش است.    یک حادثه هم به نام این برج ثبت شده که البته قبل از افتتاح رسمی آن بوده؛ در سیزدهم سپتامبر ۲۰۰۹ بر اثر سقوط آسانسور شش نفر از کارگران مشغول کار در این برج کشته شدند.

دوقلوهای پتروناس

برج‌های دوقلوی پتروناس از بلندترین آسمانخراش‌های جهان هستند که در شهر کوالالامپور در کشور مالزی قرار دارند و توسط معماری به نام سزار پلی ساخته شده‌اند.  این برج‌های دوقلو با احتساب آنتنی که در بالای آنها نصب شده، ۴۵۲ متر ارتفاع دارند و در رده پنجم بلندترین آسمانخراش‌های دنیا قرار می‌گیرند. تعداد طبقات هر برج ۸۸ طبقه است و جمعا ۷۸ آسانسور در این دو ساختمان درحرکتند.

بلندترین آسمانخراش‌های دنیا

نکته جالب اینجاست که پلی طبقات ۴۱ و ۴۲ این دو برج را به هم متصل می‌کند که از روی این پل هم می‌توان بین دو برج رفت و آمد کرد. ارتفاع این پل ۱۷۵ متر از سطح زمین و طول آن ۵۶ متر است. کار ساخت برج‌های پتروناس از سال ۱۹۹۵ شروع شد و و سه سال بعد ـ یعنی در سال ۱۹۹۸ ـ به اتمام رسید. دولت مالزی این برج‌ها را به عنوان نماد پیشرفت اقتصادی این کشور معرفی کرده و امروزه برج‌های دوقلوی پتروناس به یکی از نمادهای اصلی کوالالامپور و مالزی تبدیل شده‌اند و یکی از مکان‌های مورد علاقه گردشگران و توریست‌ها هم هستند.

 این برج‌های دوقلو که بلندترین برج‌های دوقلوی دنیا هم هستند، در مسابقه‌ای که بین دو گروه ژاپنی و کره‌ای برگزار شد، ساخته شدند؛ طوری که هر کدام از برج‌ها را یک گروه ساختند و در آخر آنها را با پلی به هم وصل کردند.  در طبقه همکف این برج‌ها مرکز خرید بزرگ سوریا قرار دارد و در طبقات پایین‌تر آکواریوم زیبایی قرار داده‌اند که انواع ماهی‌های زینتی گران‌قیمت در آنجا نگهداری می‌شوند. از دیگر مراکز تفریحی این برج‌ها وجود سینما و فروشگاه کتاب در طبقات بالای فروشگاه و همچنین موزه آثار هنری است.  

 نانجینگ گرینلند

برج تجاری نانجینگ گرینلند که ارتفاع آن ۴۵۰ متر است و کار ساخت آن در آوریل سال ۲۰۱۰ به پایان رسید، ششمین آسمانخراش بلند دنیاست. این برج ۸۹ طبقه دارد و ادارات و بخش بازرگانی آن در طبقات پایین‌تر و رستوران و رصدخانه در طبقات بالایی ساخته شده است.

بلندترین آسمانخراش‌های دنیا

این برج طوری ساخته شده است که وقتی از بالای آن پایین را نگاه می‌کنید اولین چیزی که به چشمتان می‌آید نمای دریاچه چوآن است که پایین برج قرار دارد. برج نانجینگ دومین برج بلند چین است. رصدخانه برج در طبقه هفتاد و دوم و با ارتفاع ۲۸۷ متر از سطح زمین قرار گرفته که از آنجا علاوه بر رصد ستارگان می‌توان نمای کاملی هم از برج و دریاچه‌ها و کوه‌های اطراف آن داشت.

ویلیس تاورز 

برج ۱۰۸ طبقه‌ای ویلیس تاورز شیکاگو که قبلا با نام سیرز شناخته می‌شد با ۴۴۲ متر ارتفاع، هفتمین برج بلند دنیاست. البته وقتی که کار ساخت آن در سال ۱۹۷۴ به پایان رسید، بلندترین برج جهان بود و توانست این مقام را تا ۲۵ سال حفظ کند. با این حال هنوز هم این برج بلندترین برج آمریکا به شمار می‌رود. در شانزدهم جولای سال ۲۰۰۹ بعد از یک‌سری تغییرات و نوسازی توسط گروه انگلیسی ویلاس نام این برج هم به ویلاس تغییر پیدا کرد.

اما ماجرای ساخت این برج چیست؟ در سال ۱۹۶۹ کمپانی سیرز با داشتن ۳۵۰ هزار کارمند بزرگ‌ترین کمپانی دنیا به شمار می‌رفت، مدیران این کمپانی که تصمیم به گسترش شرکت و اضافه کردن هزار کارمند دیگر گرفته بودند در غرب شیکاگو ساختمانی به مساحت ۲۸۰ هزار متر مکعب ساختند و تصمیم به ساختن بزرگ‌ترین ساختمان اداری دنیا گرفتند.

بروس گراهام ـ طراحی که آنها از او کمک گرفتندـ ساختمانی را برایشان طراحی کرد که دارای نه گوشه بود که هر کدام به یک بخش اختصاص داده شد؛ این نه گوشه تا طبقه پنجاهم بالا آمدند، بعد از آن گوشه‌های شمالی و جنوبی تا طبقه ۶۶ ادامه پیدا کردند و بعد گوشه‌های شرقی و غربی تا طبقه ۹۰ ادامه پیدا کردند و باقی گوشه‌ها تا طبقه ۱۰۸ ساخته شدند.

بلندترین آسمانخراش‌های دنیا

چند سال بعد که از حجم کارهای شرکت کاسته شد این مکان برای آنها بلا استفاده بود؛ در نتیجه طبقات بلااستفاده را به مشاغل مختلفی اجاره دادند. در سال ۲۰۰۹ صاحبان برج تصمیم گرفتند آن را به رنگ نقره‌ای درآورند تا جلب توجه بیشتری بکند که این رنگ‌آمیزی ۵۰ میلیون دلار خرج برداشت. در سال ۲۰۰۷ هم هتل، مرکز خرید و رصدخانه‌ای که در طبقه ۱۰۳ ساخته و به این برج اضافه شدند.

از بالکن‌های این طبقه می‌توان چشم‌انداز زیبایی از شهر شیکاگو و مخصوصا دریاچه میشیگان را تماشا کرد و به همین خاطر این بالکن‌ها را «عرشه آسمان» می‌نامند. بالکن بعدی در طبقه ۹۹ و در ضلع جنوبی قرار دارد. کف این بالکن‌ها از شیشه‌های نشکن پوشیده شده‌اند که این امکان را به بینندگان می‌دهند تا از این فاصله زیر پای خود را ببینند. امروزه بسیاری از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آنتن‌های خود را بالای این برج نصب کرده‌اند.  

مرکز تجاری گوآنجو

مرکز تجاری گوآنجو دارای ۱۰۳ طبقه بوده و ارتفاع آن ۴۴۰متر است که در شهر گوآنجو در کشور چین قرار دارد. امسال ـ سال ۲۰۱۰ ـ ساخت آن به اتمام رسید و رتبه هشتم بلندترین آسمانخراش‌های دنیا را به خود اختصاص داد.

بلندترین آسمانخراش‌های دنیا

طراح این آسمانخراش مهندسی به نام ویکینسون ایر است که برای این برج هتل و دفتر کار هم طراحی کرده است؛ طوری که از طبقه اول تا طبقه ۶۶ برای دفتر کار، طبقات ۶۷ و ۶۸ برای ماشین‌آلات اداری، طبقات ۶۹ تا ۹۸ برای هتل که لابی آن در طبقه ۷۰ است و از ۹۹ تا ۱۰۰ هم برای رصدخانه در نظر گرفته شده است.  

برج جین مائو

نهمین آسمانخراش بلند دنیا برج ۴۲۱ متری جین مائو در نزدیکی متروی شانگهای است. ساخت این برج ۸۸ طبقه‌ای هزینه‌ای بالغ بر ۵۳۰ میلیون دلار خرج برداشته است. نمای بیرونی این برج شباهت زیادی به برج‌های پتروناس در مالزی دارد و دارای هشت گوشه است. هر طبقه آن به ۱۶ قسمت تقسیم شده است که هشت قسمت از آنها ستون‌های محکمی برای ایمنی بیشتر دارند و همچنین زیربنای این ساختمان تا ۸۳ متر زیر زمین ادامه دارد. نمای بیرونی این برج از شیشه، استیل، آلومینیوم و گرانیت ساخته شده است.

قسمت‌های اداری آن در ۲۸ آگوست ۱۹۹۸ افتتاح شد ولی کل برج در سال ۱۹۹۹ بازگشایی شد. تا سال ۲۰۰۷ این برج بلندترین برج در چین و پنجمین در دنیا بود. لابی هتل بزرگ این برج که شش طبقه را به خود اختصاص داده دارای سه ورودی است که دو ورودی آن از بخش اداری و یک ورودی آن از خود هتل است. این هتل پنج ستاره ۵۵۵ اتاق دارد.

بلندترین آسمانخراش‌های دنیا

مرکز خرید، رستوران و کافی‌شاپ این برج هم در طبقه سوم آن قرار دارند. پارکینگ برج جین مائو ظرفیت ۶۰۰ خودرو و ۷۵۰۰ موتور و دوچرخه را داراست. بیشتر از ۶۱ آسانسور و پله برقی در این آسمانخراش در حرکتند تا بازدیدکنندگان به راحتی بین طبقات رفت و آمد کنند. رصدخانه جین مائو با گنجایش هزار نفر در طبقه هشتاد و هشتم قرار دارد و خانه آسمان نامیده می‌شود. یک آسانسور سریع‌السیر هم برای این برج ساخته شده که فقط در بعضی از طبقات نگه می‌دارد. در پنجم اکتبر ۲۰۰۴ که روز جشن ملی چین هم بود گروهی صخره‌نورد به صورت نمایشی از دیواره‌های این برج بالا رفتند.

برج آی‌اف‌سی 

آی‌اف‌سی دهمین آسمانخراش بلند دنیاست که درحقیقت اسم کامل آن برج بین‌المللی تجاری هنگ‌کنگ است اما همه آن را با نام مخففش یعنی «آی‌اف‌سی» می‌شناسند.  این برج ۴۱۵ متری در مرکز هنگ‌کنگ واقع شده و شامل دو آسمانخراش در نزدیکی هم است که هر کدام ۵۵ طبقه دارند؛ البته این آسمانخراش‌ها از لحاظ ظاهر شباهت زیادی به هم ندارند.

 این برج‌ها در سال ۱۹۹۹ بازگشایی شدند و نامشان از طریق شماره‌گذاری یک و دو مجزا شده است. ۱۸ آسانسور با سرعت بالا در چهار گوشه این ساختمان‌ها ساخته شده است که ظرفیت جابه‌جایی پنج هزار نفر را دارند. برخی از بخش‌های آسمانخراش هنگ‌کنگ ـ مثلا بخش اداری آن ـ در سال ۲۰۰۳ آماده شده‌اند.  طبقات ۵۵ و ۵۶ و همچنین ۷۷ تا ۸۸ را در سال ۲۰۰۱ شرکت بازرگانی اچ‌کی‌ام‌ای به مبلغ ۴۸۰ میلیون دلار خریداری کرد.

بلندترین آسمانخراش‌های دنیا

 در طراحی داخلی این برج از هنر باستانی هنگ‌کنگ و نقاشی‌های باستانی آنها استفاده شده است و هتل پنج ستاره این برج‌ها جایی مناسب برای استراحت و تفریح در چهار فصل سال است.  این هتل در طبقه شصتم قرار دارد و دارای ۳۹۹ سوئیت و ۵۱۹ هتل آپارتمان است؛ همچنین مجهز به استخر، سونا، جکوزی و حوضچه آب معدنی است و یکی از بزرگ‌ترین هتل‌های چهار فصل دنیا به حساب می‌آید.

 برج ترامپ شیکاگو

برج و هتل ترامپ آسمانخراش دیگری است که مشترکا با برج آی‌اف‌سی  در رتبه دهم بلندترین آسمانخراش‌های دنیا قرار گرفته است.  این آسمانخراش بلند که به نام برج ترامپ شیکاگو هم شناخته می‌شود در مرکز شهر شیکاگو قرار دارد و مالک آن فردی به نام دونالد ترامپ است. این برج در ۹۲ طبقه ساخته شده و ارتفاع آن ۴۱۵ متر است و در کنار رودخانه شیکاگو واقع شده.

برج ترامپ تا سال ۲۰۰۱ بلندترین برج جهان بود اما بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تعدادی از طبقات بالایی این برج تخریب شد که دیگر بازسازی نشد. بعدها طبقات تخریب شده کلا از این برج برداشته شدند اما با این حال هنوز در آمریکا مقام دوم را بعد از آسمانخراش ویلیس دارد.

این برج که بیشتر طبقاتش را دفاتر اداری تشکیل می‌دهند دارای مرکز خرید، پارکینگ طبقاتی و یک هتل بسیار مجلل پنج ستاره است که ۳۳۹ اتاق دارد.  در طبقه شانزدهم برج هم رستورانی قرار گرفته که به همین دلیل رستوران ۱۶ نامیده می‌شود. با اینکه ارتفاع این برج درحال حاضر ۴۱۵ ثبت شده اما به‌خاطر برداشتن بخشی از این برج، ارتفاع دقیقی از آن ثبت نشده و بعضی بر این عقیده‌اند که ارتفاع آن ۴۲۳ متر است.

کد خبر 775145
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha