دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

هانیه غفاری: اخیرا مشاهده می‌شود که علاوه بر ماهی قرمز، شهروندان تهرانی اقدام به خرید لاکپشت‌های کوچکی می‌کنند

که با وجود آنکه ممکن است جذاب، زیبا و بی‌گناه به‌نظر برسند، اما در واقع یکی از خطرناک‌ترین لاکپشت‌های مهاجم دنیا محسوب می‌شوند.

نگهداری این لاک پشت‌ها که به لاک پشت گوش قرمز شهرت دارند می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلف شود.

لاک پشت‌های گوش قرمز تازه از تخم بیرون آمده با اندازه کمتر از چند سانتی‌متر به‌عنوان حیوان خانگی در بسیاری از کشورهای جهان فروخته می‌شوند، اما به سرعت رشد کرده و بسیاری از مالکان این حیوانات بدون توجه به عواقب عمل خود، لاک پشت‌های بزرگ شده در اسارت خود را در اکوسیستم‌های طبیعی آب شیرین رها می‌کنند.

این‌گونه پرخاشگر بوده و گاز آنها بسیار دردناک است. متأسفانه سریع‌ترین راه خلاصی از دست گاز این لاک پشت، رها کردن آنها در آبراهه‌های محلی است. یک لاک پشت گوش قرمز ماده از 2 سالگی می‌تواند تخم بگذارد و در هر سال 3 بار قادر به تخمگذاری است که هر بار تا 20 تخم گذاشته می‌شود و در مکان‌هایی که شرایط هوا برای این‌گونه مناسب است به‌طور موفقیت آمیزی با طبیعت سازگار شده  و به سرعت افزایش می‌یابد.

چند سالی است که لاک پشت برکه‌ای گوش قرمز با عناوین: لاک پشت سنگاپوری، لاک پشت مینیاتوری و.... در کشور ما به فروش می‌رسد. متأسفانه طی چند ماه اخیر، تعداد بی‌شماری از این‌گونه وارد کشور شده و در تمامی مراکز فروش ماهی‌های زینتی و حتی مراکز بزرگ خرید پایتخت به‌فروش می‌رسد.

در واپسین روزهای سال 1387 تعداد فروشندگان این‌گونه مهاجم به‌قدری افزایش یافته که حتی در کنار خیابان نیز اقدام به فروش این لاک پشت می‌کنند. به دلیل ظاهر زیبا و اندازه بسیار کوچک این لاک پشت، اکثر کودکان جذب آنها شده و والدین بی‌اطلاع از خطرات آنها اقدام به خرید لاک پشت گوش قرمز می‌کنند.

حال این پرسش مطرح است که انگیزه شهروندان از خریدن لاک پشت برای سفره هفت سین چیست ؟چون کوچک، زیبا و سبز هستند یا چون کودکانتان از شما درخواست کرده‌اند؟ آیا از عواقب آن در رابطه با سلامت کودکان خود و همچنین اثرات منفی فاجعه بار آنها روی اجتماعات آب شیرین کشور و گونه‌های بومی ایران اطلاع دارید؟

آیا متوجه هستید که با خرید این خزنده کوچک و زیبا یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های مهاجم دنیا را که درفهرست100 گونه مهاجم دنیا قرار دارد به خانه خود و اکوسیستم‌های آب شیرین شهر خود دعوت کرده‌اید؟آیا اطلاع دارید که در بسیاری از کشورهای جهان، پروتکل‌های سختگیرانه‌ای در رابطه با ممنوعیت ورود آنها وجود دارد و واردات لاک پشت گوش قرمز از سال 1997 به اتحادیه اروپا ممنوع شده است و در حال حاضر واردات، فروش، نگهداری و آزاد‌سازی‌ این‌گونه، در بسیاری از کشورها مانند استرالیا، غیرقانونی است و جرایم سنگینی دارد؟ آیا تا به حال به این مطلب فکر کرده‌اید که این موجود خوش خط و خال رقیب لاک پشت برکه‌ای اروپایی(یکی از تنها 3 گونه لاک پشت برکه‌ای کشور) است؟

کمی قبل از خرید و درخواست کودکان خود، تامل کنید چون خطر در کمین است؛ خطری که می‌تواند به فاجعه‌ای جبران ناپذیر منجر شود

کد خبر 77371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز