ایالات متحده آمریکا مدعی شد تعدادی از جنگنده‌های اف-۱۶ خود را به بهانه محافظت و ایمنی عبور و مرور کشتی‌ها به تنگه هرمز اعزام خواهد کرد.

اف ۱۶

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گلوبال نیوز، یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده روز جمعه به وقت محلی گفت که آمریکا در حال تقویت حضور و استفاده از جنگنده‌های خود در اطراف تنگه استراتژیک هرمز برای محافظت از کشتی‌هایی است که در این منطقه عبور و مرور می‌کنند.

این مقام دفاعی که نخواست نامش فاش شود و جزئیات عملیات نظامی در منطقه را ارائه کند، مدعی شد که جنگنده‌های اف-۱۶ به کشتی‌هایی که از طریق آبراه حرکت می‌کنند پوشش هوایی داده و دید ارتش را در منطقه افزایش می‌دهد تا یک عامل بازدارنده برای ایران باشد.

علاوه بر این، این مقام دفاعی به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در حال بررسی تعدادی گزینه نظامی برای مقابله با تجاوزات فزاینده روسیه در آسمان سوریه است که تلاش‌ها برای حمله به یکی از رهبران گروه داعش در آخر هفته گذشته را پیچیده کرد.

این مقام از بیان جزئیات گزینه‌ها خودداری کرد، اما گفت که ایالات متحده هیچ سرزمینی را واگذار نخواهد کرد و به پرواز در بخش غربی کشور سوریه برای ماموریت‌های خود ادامه خواهد داد.

به ادعای این مقام دفاعی ایالات متحده، فعالیت نظامی روسیه که از ماه مارس افزایش پیدا کرده، ناشی از افزایش همکاری و هماهنگی بین مسکو، تهران و دمشق برای فشار بر آمریکا برای خروج از سوریه است.

هفته گذشته دریاسالار اولگ گورینوف رئیس مرکز آشتی روسیه برای سوریه در اظهاراتی که رسانه دولتی سوریه منتشر کرد، گفت: ارتش روسیه و سوریه در حال انجام آموزش‌های مشترک هستند.

وی افزود که مسکو نگران پرواز پهپادهای ائتلاف به رهبری آمریکا بر فراز شمال سوریه است و آنها را نقض سیستماتیک پروتکل‌هایی خواند که برای جلوگیری از درگیری بین دو ارتش طراحی شده است.

 ایالات متحده پیشتر نیز در واکنش به حضور مقتدرانه ایران در تنگه هرمز، از تقویت حضور ناوگان دریایی این کشور در ‌خلیج‌فارس خبر داده بود.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه ۲۲ اردیبهشت در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: وزارت دفاع اقداماتی را برای تقویت ناوگان خود در خلیج فارس آغاز خواهد کرد.

وی از انتشار جزئیات اقدامات آمریکا برای تقویت ناوگان خود در خلیج فارس در روزهای آینده خبر داده بود.

این مقام آمریکایی که از حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی در تنگه هرمز عصبانی است، گفت: آمریکا به قدرت های منطقه ای اجازه برهم زدن کشتیرانی در آبراه‌های آسیای غربی از جمله تنگه هرمز را نخواهد داد.

ایران همواره بر وجود سازوکارهای بومی برای تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های منطقه از جمله تنگه هرمز تاکید کرده و حضور نیروهای بیگانه و قدرت های منطقه ای در این آبراهه ها را برهم زننده امنیت جمعی کشورهای ساحلی خلیج فارس اعلام کرده است.

همچنین روابط روسیه و آمریکا در دوره‌های گوناگون به ویژه پس از جنگ سرد، شاهد نوسان‌ها و چالش‌های گوناگون بوده است.

بی‌تردید جنگ در اوکراین بسیاری از مناسبات سیاسی و اقتصادی جهان را دستخوش تغییر کرد و حتی بر بسیاری از تعاملات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ملت‌ها تاثیر عمیق و حتی ماندگار برجای گذاشته است.

اگر از مولفه نظامی که مقوله جدایی‌ناپذیر جنگ‌هاست عبور کنیم، شاید بتوان گسترش تحریم‌های اقتصادی اروپا و ایالات متحده علیه روسیه و آشفته شدن فضایی سیاسی جهان به ویژه میان واشنگتن و مسکو را مهمترین شاخصه این درگیری نظامی دانست؛ شرایطی که برخی تحلیلگران آن را به معنای بازگشت جنگ سرد در روابط غرب با روسیه تعبیر کردند.

کد خبر 773587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • کارشناس سیاسی IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    حرکات این جنگنده ها را رصد کنید ممکن است با توجه به مانوراهای اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی تدارک یک حمله به تاسیسات هسته ای کشورمان باشد.
    • افشین IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      9 24
      با اینکه شما از سر دلسوزی این مطلب را بیان میکنید اما در جریان باشید که وقتی نیروهای آمریکایی حضور بیشتری در منطقه دارند یعنی هیچ اتفاقی در راه نیست. زمانیکه اینها از مرزهای هوایی آبی و خاکی ما دوزدمیشن باید نگران شد. وقتی هستند گوشت زیر دندان هستند و خودشان هم خوب میدانند که با کوچکترین غلطی نابود می‌شوند. ضمن اینکه بایدن هم فعلا با آدم فضایی ها درگیر هست.
  • ناشناس IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    هدف‌اصلیشون‌حمله‌هوایی‌به‌‌تاسیسات‌‌هسته‌ای‌هست،باید سطح‌آمادگی‌رو‌بالا‌برد
    • افشین IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      9 19
      اصلا نگرانی نداره. سطح آمادگی همیشه بالا هست ولی این تحرکات بیشتر جنبه تبلیغاتی و چالشی داره. دوران بزن در رو تمام شد.
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    A10 ها کاری از پیش نبردند F16 هم نمیتونه کاری کنه 16 کمه F35 بفرستید هرچند مقابل اراده دریا دلان ایران اونم کمه ولی برای تست موشک های ما خوبه
    • افشین IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      58 14
      اف ۲۲همذبفرستند در تور رادارهای ما هستند. تسلیحات ضد هواگردهای کشور در همه جوانب رشد بالایی داره. سامانه های تصویر ساز حرارتی دارای برده‌ای بالایی شدند که رادار گریزی این پرنده ها رو به چالش می‌کشند. این حرکات یانکی‌ها بیشتر حالت الاغی رو داره که خسبیده عرعر می‌کنه.
  • علی سعادتمندگلزار IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    71 19
    بایددلاورمردان مابیش ازپیش هوشیاروآماده دفاع باشندچون این گرگ توله مرده بااین همه ضرباتی که خورده محاله است که بسادگی میدان راخالی کندهمواربه دنبال راهی است تاحیثیت به بادرفته خودرا ترمیم کندهرلحظه اپکان داردضربه بزندازهیچ جنایتی فروگذارنخواهدبودنمونه اش هواپیمای مسافری مابود
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      17 51
      کدوم یکی؟!!
    • افشین IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      68 14
      در اینکه یانکی‌ها مثقالی شرف و انسانیت ندارند شکی نیست اما ما هم چهل ساله موشک و پهپاد و ......تولید نکردیم که تماشا کنیم. آنها خودشان می‌دانند که اولین جرقه در خلیج همیشه فارس و دریای عمان باعث میشه که نفت قیمتش از ۱۵۰دلار فراتر بره و در وضعییت فعلی و جنگ اکراین این یعنی خودکشی غرب. پس به هیچ وجه نگرانی نداره. پدافند از راس تبدیل به نیرو شده و پدافند سپاه جزو قرارگاه پدافندی کشور هر دو سامانه های راداری و سامانه سلاح و جنگال خود را گسترش دادند و در سه سطح کوتاه متوسط و بلند از انواع زیادی استفاده میکنند که باعث گیجی و سر در کمی دشمنان میشه. کم کم داریم به پدافند موزاییکی در سطح کشور تحهییز میشیم و هیچ جایی از دید پدافند محروم نخواهد ماند. فقط خدا کنه چند ده جنگنده بروز برای رهگیری و برتری هوایی به قدرت ما اضافه بشه .‌‌اما با همه این اوصاف جای هیچ نگرانی نیست.
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      58 8
      کدوم یکی؟؟!!!!!!اگه منظورت کدوم کشور هست که داره آمریکا رو میگه و اگه منظورت کدوم ضربات هست که خیلی از اخبار عقبی.یانکیها هفته ای نیست که در آبهای خلیج فارس و دریای عمان توسط بچه های دریا دل ما به تمسخر گرفته نشن و از کرده خود پشیمان نشوند.‌ نمونش همین یه روز پیش که یک شناور قاچاقچی بازداشت شد و اونها هرچه تلاش هوایی و دریایی کردند با اقتدار نیروهای ما مواجه شدن . از این دست پس کله ای ها زیاد میخورند.اخبار را دنبال کنید.
  • توانا IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    شبطان بزرگ هیچ غلطی نمیتواند بکند
    • افشین IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      77 9
      الان دیگه شیطونک شده . آبروی شیطان رو هم بردن این یانکی‌های لیبرالیست. سلاح دلار هم داره از کار میوفته و تبدیل به بومرنگ شده و داره ضررش به سمت خودشان برمیگرده. با این سرعت که داریم میبینیم حداکثر تا پنج سال آینده دلار زدایی از کل تجارت جهانی حذف و به زیر سی درصد خواهد رسید که این یعنی ورشکستگی اقتصاد آمریکا و در پی آن کشورهایی که از اقتصاد آمریکا تاثیر پذیر هستند مثل اروپا و مره جنوبی و ژاپن و ......
  • سعید IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    82 10
    هوشیاری لازمه هرحکومتی است ، دلاورمردان سپاه و ارتش باتمام قوا ازجمهوری اسلامی ایران مراقبت میکنند
  • افشین IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    88 14
    یانکی‌ها خوب میدانند که ممکنه شروع کننده باشند اما پایان دهنده نیستند و این کار را براشون مشکل می‌کنه. هر گونه درگیری در آبهای جنوبی یعنی برهم خوردن میزان انتقالی انرژی که در زمان فعلی باعث رشد منفی اقتصاد غرب شده و بیشترش خواهد کرد. یانکی‌ها باید بدانندتنگه هرمز یک آبراهه بین المللی تحت اختیار ماست و نه آبهای آزاد. قوانین آبراهه ها با قوانین دریاهای متصل به آبهای آزاد متفاوت هست و اگر تا حالا ما بابت عبور و مرور و برقراری امنیت شیتیل خودمان را نگرفتیم از بزرگواری ملت ایران و حکومت ج ا ا هست. پس هر وقت که بخواهیم مثل همه آبراهه های دیگر در دنیا میتونیم قوانین خودمان را بر آن اعمال کنیم. در همه سطوح.از گرفتن عوارض عبور و مرور تا تحریم و اجازه ندادن به ناوگان کشورهای خاص که عبور آنها بی ضرر شناخته نشود. خوشبختانه خوب میدانند که اگر یکی بزنند ده تا میخورند و دوران بزن درو تمام شده.
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    88 8
    باید خیلی مراقب باشیم، F 16 یکی از کاربرد هاش بمباران مراکز حساس مثل مراکز هسته ای هست، که قبلا هم سران رژیم اشغال گر درباره این هواپیما برای بمباران مراکز هسته ای ما صحبت کردن، باید هوشیار باشیم. آمریکا داره تنش زایی میکنه، خدایا رهبرم و کشورم و مردم ایران زمین در پناه امام زمان (عج) از شر اشرار بخصوص آمریکا و اسرائیل و منافقین حفظ کن.
  • رضا IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    ایناهم میان فارسی یادمیگیرن
  • ع ا ز CA ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    64 3
    امریکا هر نوع جنگندهای که دلش بخواهد بفرستد خلیج فارس خب در کشورهای منطقه پایگاه دارد فرستادن جنگنده که برای ایران نمیتواند یک تهدید باشد البته از ۳ سال قبل تا امروز ولی همانطور که ایران به تمام دولتهای که به امریکا پناه دادن در صورت هر گونه اقدام نظامی از خاک آنها بر علیه ایران را بدون کمترین ملاحظه پاسخ خواهد داد بطوری که خلبان بخواهد بر گردد به همان پایکاه دیگر قادر به نشستن نیست پایگاهی نیست که بنشیند و دوم که ضربات سختی هم به خود همان کشور بعنوان کشور متجاوز وارد خواهد کرد این موضوع را ۱۰ها بار مقامات ارشد ایران و فرماندهان نیروهای مسلح به دولتها و همسایگان خاطر نشان کردن و هر گونه اشتباه فردی و راهبردی تبعات و پاسخ فوق سنگین در لحظه خواهد داشت بدون کمترین ملاحظه این جزءای از دستور عمل مقدماتی واکنش نیروهای مسلح ایران اسلامی در مقابل اشتباهات فردی و راهبردی دولتها متجاوزان خواهد بود .
  • ۳۱۳ IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    78 4
    هواپیما را با ناو بزنید
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    75 3
    شرارت طلبی امریکا است
  • ممد IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    0 1
    انسان عاقل احتمال خطر رو نادیده نمیگیره وحتما باید تحرکات دشمن زیر نظر باشه اما از انجایی که پدافند کشور ما بسیار قدرتمند هست بعید میدونم دشمن دست به چنین حماقتی بزنه این حرکات بیشتر جنبه روانی وتبلیغاتی داره تعجب ما از برخی رسانه های داخلی هست که چطور همراهی میکنن وچینش مطلبشون طوری هست که.......