رییس جمهور اسلامی ایران با بیان اینکه ایران و کنیا ظرفیت های بسیاری برای همکاری دارند که توجه به آنها می تواند به ارتقای روابط دو کشور کمک کند، گفت: دو کشور ارتقای اقتصادی دو کشور به ۱۰ برابر میزان فعلی هدف گذاری شده است.

رئیسی - کنیا

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نشست خبری سیدابراهیم رئیسی،رئیس جمهور و ویلیام سامویی روتو، رئیس جمهور کنیا آغاز شد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در این نشست با بیان اینکه دست همه دولت‌های آفریقا را به گرمی می‌فشاریم، گفت: همکاری جمهوری اسلامی ایران با قاره آفریقا و کنیا ریشه تاریخی دارد. 

وی در ادامه تاکید کرد: تبادل ظرفیت های ایران و کنیا می‌تواند به روابط این دو کشور کمک کند.

رئیس جمهور افزود: قاره آفریقا قاره ظرفیت‌هاست و نگاه ما در جمهوری اسلامی ایران به آفریقا نگاه کشور با استعداد و ظرفیت است.

وی یادآور شد: کشور ما علی‌رغم همه تهدیدها و تحریم‌ها به برکت رهبری فرزانه، توانسته در حوزه‌های مختلفی پیشرفت داشته باشد. ایران کشور پیشرفته و فن‌آور است.

رئیسی در ادامه تصریح کرد: ‌ما آمادگی داریم تجربیات خود را در حوزه اقتصادی و علمی و فناوری با کنیا به اشتراک بگذاریم.

وی ادامه داد: در حوزه تجهیزات پزشکی، دارو، کشاورزی و شیلات و دیگر حوزه‌ها نیز می‌توانیم با کنیا همکاری خوبی داشته باشیم.

رئیس جمهور اسلامی ایران با تاکید بر اینکه همکاری‌های ما ارتباط دوجانبه نیست بلکه زمینه بهتر با بقیه کشورهای آفریقایی فراهم می‌شود، گفت: در هدفگذاری انجام شده قرار است میزات تجارت به ۱۰ برابر میزان فعلی ارتقا پیدا کند.

رئیس جمهور ادامه داد: این سفر که نقطه عطفی در روابط ما است، می‌تواند بازار خوبی برای محصولات ایران در کنیا و شرق آفریقا ایجاد کند. در تبادلات و گفتوگوهایی که با رئیس جمهور کنیا داشتیم، روسای جمهور دو کشور باید زمینه را برای گسترش روابط دوکشور فراهم کند. 

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: موضع‌ مشترک ما در زمینه مبارزه با مواد مخدر، حوزه‌ای است که ما می‌توانیم در همکاری داشته باشیم. هیچ مانعی بر سر توسعه روابط نمی‌بینیم. این امر می‌تواند به گسترش و توسعه روابط کمک کند

وی ضمن قدردانی از استقبال دولت و مردم کنیا، اظهار کرد: به زودی می توانیم رئیس جمهور کنیا را در تهران میزبانی کنیم و امیدوارم شاهد توسعه روزافزون روابط با کنیا باشیم و امیدواریم رابط به سطح قابل قبولی توسعه یابد.

رئیس جمهور، در سخنانی با قدردانی از میزبانی دولت و مردم کنیا، ابراز امیدواری کرد که شاهد توسعه بیش از پیش روابط تهران و نایروبی باشیم.

«ویلیام سامویی روتو» رئیس جمهور کنیا نیز در این نشست خبری در سخنانی با اشاره به بخشی از توافقات ایران و کنیا اظهار داشت: توافق شده است که ایران کارخانه مونتاژ خودرو در کنیا راه اندازی کند و خودروهای ایرانی را که اسامی سواحیلی نیز بر آنها گذاشته شده را در کنیا تولید کند.

وی افزود: امروز پنج یادداشت همکاری در زمینه ارتباطات و اطلاعات، شیلات، بهداشت، دام‌پروری و سرمایه گذاری بین ایران و کنیا امضا شد.

رئیس جمهور کنیا با تاکید بر اینکه آغوش این کشور برای سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی باز است، افزود: کنیا فضای مناسبی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

روتو با ابراز امیدواری از همکاری با ایران در زمینه ایجاد کارخانه مونتاژ خودرو در این کشور اظهار داشت: اطمینان دارم که این پروژه‌ها متوقف نخواهند بود.

رییس جمهور کنیا سفر آیت الله رییسی به نایروبی را بسیار مثمرثمر و فرصت فوق‌العاده‌ای برای کشورش دانست که سبب تقویت پیوندهای دوستی و همبستگی میان دو کشور و دو ملت ایران و کنیا می شود.

پیش از آغاز این نشست، امضای چند تفاهم‌نامه همکاری بین وزرای دو کشور انجام شد.

کد خبر 773191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha