مسئولان عراقی ضمن تشریح توافق تازه بین بغداد و تهران در خصوص صادرات گاز ایران گفتند که این توافق برای غلبه بر تحریم‌های آمریکا بود و با واشنگتن برای پرداخت گازبهای بلوکه شده ایران مذاکره می‌کنند.

صادرات گاز

به گزارش همشهری آنلاین، موضوع کاهش صادرات گاز ایران به عراق در روزهای گذشته به دلیل مشکل بلوکه شدن مبالغ گازبها نزد بانک تجارت عراق و در نتیجه آن کاهش تولید برق این کشور در صدر اخبار قرار داشت.

محمد شیاع السودانی،نخست وزیر عراق هم شامگاه سه شنبه خبر داد که این کشور به چارچوب توافقی برای تسویه بدهی خود به ایران رسیده است.

دفتر نخست وزیری عراق شامگاه سه شنبه اعلام کرد که بغداد و تهران توافقنامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن صادرات گاز ایران به عراق در ازای دریافت نفت خام و سیاه عراق از سر گرفته می‌شود.

در این بیانیه آمده است: این قرارداد از طرف عراقی توسط احسان یاسین العوادی، رئیس دفتر نخست وزیری و از طرف ایرانی توسط محمد کاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد امضا شد.

بر اساس این بیانیه، پس از مذاکرات چند روزه بین تهران و بغداد که هیئت‌ها و کمیته‌های فنی از دو طرف در آن حضور داشتند این توافق حاصل شده است. 

دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد: این توافق در چارچوب تلاش دولت عراق برای رسیدگی به بحران تامین گاز نیروگاه‌ها و جلوگیری از مشکلات مالی و پیچیدگی‌های تحریم‌های آمریکاست که مانع از تداوم پرداخت گازبهای ایران می‌شود و این توافق فرآیند تامین گاز و راه اندازی نیروگاه ها و ثبات تولید برق را تضمین می‌کند.

از سوی دیگر عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق نیز گفت: توافق با ایران برای مبادله گاز ایران با نفت سیاه عراق یکی از مهم‌ترین راه حل‌هایی است که دولت و هیات وزیران عراق برای پرداخت عوارض گاز وارداتی به آن متوسل شدند.

وی این توفق را پایان دادن به موانع قبلی ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواند و گفـت: این توافق طبق ساز و کار مورد توافق و بر اساس قیمت گذاری مصوب در بازارهای جهانی اجرا خواهد شد.

عراق: با آمریکا رایزنی می‌کنیم

محمد نوری العبد ربه، رئیس کمیته برق و انرژی پارلمان عراق نیز در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت که وزارت خارجه عراق در روزهای آینده برای حل مشکل گازبهای ایران با آمریکا رایزنی خواهد کرد.

وی تاکید کرد: ما از دولت عراق خواستیم از طریق وزارت خارجه خود و از طرق دیپلماتیک و تماس با آمریکا برای حل این مشکل تلاش کند، زیرا مبالغ پول متعلق به ایران در بانک وجود دارد و از همین رو مشکل از جانب عراق نیست. 

عضو پارلمان عراق گفت: همه می‌دانند که آمریکا تحریم‌هایی را علیه بسیاری از کشورها تحمیل می‌کند و مانع تعامل با آنان می‌‍‌شود که ایران از جمله این کشورهاست و ما اکنون از طریق دیپلماتیک تلاش می‌کنیم تا این مشکل را حل کنیم و به نتیجه رضایت بخشی برای همه برسیم.

العبد ربه درباره پیش بینی دستیابی به نتایجی مثبت از گفت‌وگو با واشنگتن گفت: بر اساس ارزیابی‌های ما این مشکل حل خواهد شد به دلیل اینکه عراق در دو ماه جاری و آینده به گاز ایران نیاز دارد.

کد خبر 773121
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • GB ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 0
    عراق که خودش منابع گازی داره ، چرا دنبال واردات گاز از ایران است؟
  • محمود IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 2
    انشاالله به کوری دشمنان دلار میشه 1000تومان بزودی .