در ساحل جنوبی جزیره قشم، یکی از شگفتی‌های طبیعی ایران زمین را می‌توانید مشاهده کنید؛ دره ستاره‌ها. برجستگی‌ها و برآمدگی‌هایی در این منطقه وجود دارد.

دره ستارگان

به گزارش همشهری آنلاین، همچنین تندیس‌ها، دیواره‌ها و ستون‌هایی که دست هیچ انسانی آنها را نساخته و ساخته و پرداخته طبیعت‌اند. درباره دره‌ ستاره‌ها در جزیره قشم، چندین نظر علمی و غیرعلمی وجود دارد. نظر علمی می‌گوید که این دره، ۲میلیون سال سن دارد و متعلق به دوره زمین‌شناسی سنوزوئیک است. شکل‌های عجیب و غریب زمین در این دره هم، به خاطر فرسایش خاک و سنگ و ماسه بوده که در دراز مدت، باد و باران و رگبارهای موسمی زمین را به این شکل درآورده‌اند، طوری که به نظر می‌رسد از دل زمین، صخره‌ها و عارضه‌هایی با شکل‌های عجیب و غریب بیرون زده‌اند.

اسرار آمیز ترین دره ایران ؛ این دره ۲۰۰۰,۰۰۰ سال سن دارد
    این دره، باعث جذب خبرنگاران و عکاسان و گردشگران به قشم شده است. در ایام نوروز، رفت و آمد گردشگران، برای بازدید این منطقه زیادتر می‌شود 

 اما بومی‌های منطقه عقیده دیگری دارند؛ آنها فکر می‌کنند که ستاره‌ یا ستارگانی از آسمان افتاده‌اند و شدت برخورد آنها با زمین باعث پیدا شدن این شکل‌های عجیب و غریب شده. کافی است که از شهر قشم، به سمت ساحل جنوبی جزیره حرکت کنید تا به روستای «برکه خلف» برسید. چسبیده به این روستا، این فرسایش شگفت‌انگیز زمین در طول زمان را می‌توانید مشاهده کنید.  

اسرار آمیز ترین دره ایران ؛ این دره ۲۰۰۰,۰۰۰ سال سن دارد
    اشتباه نکنید، اینجا نه کاخ بوده، نه جایی که انسان زندگی می‌کرده. طبیعت، کمی ذوق به خرج داده و چنین شکل‌هایی ایجاد کرده است

حتی تابلویی هم که در ورودی دره ستاره‌ها نصب کرده‌اند، عقیده مردم محلی را درباره این دره درج کرده است؛ «دره ستاره‌ها که اهالی بومی به آن ستاره ‌افتاده یا استاره‌کفته هم می‌گویند، از زیباترین جلوه‌های فرسایش در جزیره پهناور قشم است. اهالی معتقدند پس از فرو افتادن ستاره‌ای در این محل و بر اثر ضربه‌ای سهمگین، خاک از زمین بالا آمده و به هر شکلی که بوده خشک شده و چنین اشکالی پدید آمده است». بعضی از محلی‌ها، فکر می‌کنند که وقتی هوا تاریک می‌شود، موجودات ماورایی هم به این دره رفت و آمد می‌کنند و سر و صدایشان همه جا می‌پیچد!

اسرار آمیز ترین دره ایران ؛ این دره ۲۰۰۰,۰۰۰ سال سن دارد
    شکاف‌هایی که در دل این منطقه و آثار طبیعی وجود دارد،بر اثر وزش‌ باد  طی سال‌های متمادی به وجود آمده

 دره ستاره‌ها را یونسکو به عنوان بخشی از ژئوپارک جزیره قشم ثبت آثار طبیعی کرده. این ژئوپارک، تنها مورد از این نوع در خاورمیانه است. عده‌ای از محلی‌ها فکر می‌کنند که شب‌هنگام، عبور و مرور به آنجا خطرناک است و ممکن است موجودات خیالی، کار دست‌شان بدهند. اگر گوشتان را در مقابل این حرف‌ها سفت بگیرید، می‌توانید یک شب به یادماندنی را در این دره بگذرانید؛ با ستارگان بی‌شماری که فکر می‌کنید خیلی به شما نزدیک شده‌اند.

راه‌های تنگ و باریک و حتی پهنی هم وجود دارند که کنار ستون‌های دره ستاره‌ها قرار دارند که نظم خاص‌شان، آنها را خیلی جذاب کرده است. می‌گویند که شبیه این فرسایش خاک و زمین را که یک پدیده زمین‌شناسی است، تنها در آمریکا می‌توان مشاهده کرد. علاوه بر ستون‌ها و کنگره‌های عجیبی که در این منطقه می‌توانید تماشا کنید، شکاف‌ها و سوراخ‌های بزرگ و کوچکی هم در جاهای مختلف آن ایجاد شده است.  

کسی که برای اولین بار این سوراخ‌ها و شکاف‌ها را می‌بیند، فکر می‌کند که ممکن است موجود عجیب و غریبی از داخل آنها بیرون بیاید. شاید بخشی از باور مردم محلی به خاطر وجود همین سوراخ‌ها و شکاف‌ها باشد؛ بعضی از مردم بومی اینجا، فکر می‌کنند که اینها را باید موجودات خیالی ایجاد کرده باشند و احتمالا خانه آنها  هستند.

اسرار آمیز ترین دره ایران ؛ این دره ۲۰۰۰,۰۰۰ سال سن دارد
    این جاده‌های صاف که بعضی‌هایشان در اثر رفت و آمد ایجاد شده و بعضی‌هایشان طبیعی  هستند، مراجعه به این منطقه را راحت کرده اند

 البته به خاطر وجود تیغه‌ها و حفره‌ها و منافذی که می‌تواند محل عبور هوا هم باشد، وقتی که باد در این منطقه می‌پیچد، صداهای خاص و عجیبی تولید می‌شود. بالاخره در روزگاران گذشته، مردم خبر نداشتند و فکر می‌کردند که امکان دارد این صداها، متعلق به موجودات خیالی باشد.  

کد خبر 773007
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha