اقتصاددانان اظهار کردند که افزایش شدیدتر از حد انتظار در قیمت سبزیجات به ویژه گوجه فرنگی در چند هفته گذشته می‌تواند تورم خرده فروشی هند را در سه ماهه جولای تا سپتامبر به ۵.۵ درصد برساند.

گوجه فرنگی

به گزارش همشهری آنلاین، انتظار می‌رود داده‌ها نشان دهند تورم کشور هند در ماه‌های آوریل و مه بین ۴ تا ۵ درصد کاهش یافته و به هدف ۴ درصدی بانک مرکزی رسید و احتمالاً در ژوئن نیز زیر ۵ درصد باقی ماند که تا حدی به دلیل پایه حمایتی است. گاورا سن گوپتا، اقتصاددان در بانک آی‌دی‌اف‌سی اظهار کرد که اگر جهش قیمت سبزیجات ادامه یابد، تورم ماه جولای به ۶ درصد خواهد رسید.

سن گوپتا بر اساس داده‌های ارائه شده گفت که قیمت سبزیجات بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده پس از افزایش ۱۸ درصدی در ژوئن، تا کنون ۳۴ درصد در ماه جولای افزایش یافته است.

داده‌های تحقیقات اقتصادی بانک آی‌دی‌اف‌سی نشان می‌دهد که قیمت گوجه‌فرنگی به‌ویژه در هفته اول جولای ۱۶۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است که دلیل آن بارندگی‌های غیر فصلی و خسارت‌های زراعی در بخش‌های خاص این کشور است. حتی مک دونالد نیز استفاده از گوجه فرنگی را به دلیل نگرانی از کیفیت و قیمت، متوقف کرده است.

کاوشیک داس، اقتصاددان هندی گفت اگر قیمت‌ها کاهش یابد، تورم می‌تواند طی جولای تا سپتامبر به ۵.۵ درصد برسد. این رقم بسیار بالاتر از پیش‌بینی ۵.۲ درصدی بانک مرکزی هند است.

بر اساس گزارش رویترز، داس افزود در حالی که قیمت گوجه فرنگی به دلیل اختلالات آب‌وهوایی به شدت افزایش یافته است، سایر اقلام غذایی نیز در حال افزایش هستند و تأثیر تجمعی آنها ممکن است در جولای بیشتر از ژوئن احساس شود

کد خبر 772878
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha