یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در آخرین هفته سال 87، یاد و خاطره هنرمندان سفر کرده امسال در چند برنامه مختلف گرامی داشته شد.

خسرو شکیبایی، مهری مهرنیا، فرهنگ معیری، اسماعیل داورفر، فرهاد خان‌محمدی، مهرداد فخیمی، فریدون خوشابافرد، احمد آقالو، رامین سلیمان‌پور، جواد خدادادی، خاطره پروانه، ثمین باغچه‌بان، منصور احمدی، محمدرضا صابر، احمد خلیلی، عباس کاتوزیان[پیکر مرحوم کاتوزیان در قطعه هنرمندان آرام گرفت]‌، نامی پتگر، محسن رسول‌اف[درگذشت رسول‌اف در سانحه هوایی قرقیزستان]، بهروز موسوی‌امین، منوچهر احترامی، نادر ابراهیمی و دکتر طاهره‌ صفارزاده، برخی از هنرمندانی بودند که امسال از دنیا رفتند و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شدند.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین غبارروبی قطعه هنرمندان را اول این هفته برگزار کرد. مجید سرسنگی قائم مقام این سازمان در این مراسم گفت: بزرگداشت اهل هنر نباید منحصر به پس از فوتشان باشد و مهم این است، زمانی قدردان تلاش عاشقانه‌شان باشیم که نفس گرمشان در جامعه ما جاری است و می‌توانیم از آثارشان بهره ببریم.

تمام هنرمندان متعلق به جامعه بشری هستند نه جغرافیای خاصی؛ از این‌روست که همواره هنرمندان در همه جوامع بشری از ارزش و اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. سرسنگی در پایان اظهار داشت: هنرمندانی که امروز بر سر مزارشان آمده‌ایم هرچند جسم خاکی آنها از بین ما رفته است اما یادشان به‌واسطه آثاری که آفریدند و امروز بخشی از ذخایر فرهنگی ماست تا ابد در ذهن ما و تاریخ این سرزمین باقی خواهد ماند.

در ادامه این آیین، دکتر محمد سریر با سپاس ازقطعه‌های اجرا شده توسط گروه‌های تواشیح و موسیقی نظامی در این برنامه ضمن اشاره به این نکته که در مقایسه با یکی دو دهه گذشته جایگاه موسیقی در جامعه، رشد بیشتری پیدا کرده است، اظهار داشت: علاقه‌مندی و توجه جوانانی که با دقت و نگاه فنی به هنر موسیقی می‌توانند آثاری را به اجرا بگذارند که تأثیر عمیقی به لحاظ معنوی در روح و جان انسان‌ها بگذارد قابل تقدیر و ستایش است.

اجرای تواشیح توسط گروه لیله القدر و همچنین شعرخوانی توسط خلیل جوادی از دیگر بخش‌های این برنامه بود و پس از آن حاضران بر سر مزار هنرمندان درگذشته، فاتحه خواندند و یاد آنان را گرامی داشتند.

برنامه‌های دیگر

در مراسمی دیگر، بزرگداشت 16 هنرمند درگذشته تئاتر در سال 87 شنبه گذشته به همت خانه تئاتر در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در این مراسم که با حضور چهره‌های شناخته شده عرصه بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه نویسی و همچنین اعضای خانه تئاتر برگزار شد، رضا رویگری به قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید پرداخت و سپس قطب‌الدین صادقی سخنرانی کرد.

در ادامه، ژاله صادقیان، مجری مراسم به ذکر مطالب کوتاهی درخصوص فعالیت‌های اکبر رادی، جواد خدادادی، احمد آقالو، مهری مهرنیا، محمدرضا کلاهدوزان، رامین سلیمان‌پور، سیدعلی میری، مهدی امینی، خسرو شکیبایی، اسماعیل داورفر، نادعلی همدانی، نازنین دری، فرهنگ معیری، مهدی فروغ، رضا ارحام صدر و شهناز یوسفی، هنرمندان از دست‌رفته تئاتر در سال 87 پرداخت.

اجرای 2 قطعه موسیقی، برنامه پایانی مراسم بزرگداشت هنرمندان فقید تئاتر در سال 87 بود. از سوی دیگر، روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام کرد، هنرمندان و مسئولان عرصه هنر، همچون سال‌های گذشته در آستانه سال نو به‌منظور گرامیداشت یاد و خاطره هنرمندان درگذشته، فردا در قطعه هنرمندان بهشت زهرا حضور می‌یابند. این برنامه با همکاری خانه تئاتر، خانه موسیقی و خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و هنرمندان ساعت10 صبح فردا از روبه‌روی تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان حرکت می‌کنند.

کد خبر 77285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز