سفیر روسیه در واشنگتن هشدار داده که تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین، بشریت را به جنگ جهانی جدید سوق می‌دهد.

بمب‌های خوشه‌ای

به گزارش همشهری آنلاین، کاخ سفید روز گذشته (جمعه) رسماً اعلام کرد که با تحویل بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین موافقت کرده است.

بنا بر گزارش شبکه روسی راشاتودی، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در ایالات متحده آمریکا روز جمعه تصریح کرد که تصمیم ایالات متحده برای گنجاندن مهمات خوشه‌ای در جدیدترین بسته کمک نظامی خود به کی‌یف، اعتراف به شکست و تلاشی ناامیدانه برای جلوگیری از شکست غرب در مقابل روسیه است.

وی در جمع خبرنگاران گفت: «مهمات خوشه‌ای یک ژست ناامیدی است. چنین اقدامی حکایت از آگاهی ایالات متحده و ماهواره‌هایش از ناتوانی آنها دارد».

سفیر روسیه تصریح کرد: «با این‌حال، آن‌ها نمی‌خواهند به شکست‌های خود و ناکامی تلاش‌های ارتش اوکراین برای پیشبرد ضدحمله علیه مناطق روس اعتراف کنند بنابراین مرتکب چنین جنون‌های جدیدی می‌شوند».

آنتونوف با اشاره به این موارد تأکید کرد که ایالات متحده با سرسختی خطر درگیری‌ها را افزایش می‌دهد. این مقام روس سطح فعلی از اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا را خارج از حد توصیف کرد و گفت که این اقدام «بشریت را به یک جنگ جهانی جدید نزدیک‌تر» می‌کند.

ارسال بمب‌های خوشه‌ای از سوی ایالات متحده در حالی صورت گرفته که بیش از ۱۰۰ کشور استفاده از آنها را ممنوع اعلام کرده‌اند. گروهی از کارشناسان استفاده از این مهمات را مصداق ارتکاب جرائم جنگی می‌دانند. 

«پیمان ممنوعیت بمب‌های خوشه‌ای»، یک معاهده بین‌المللی است که هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را ممنوع اعلام می‌کند. این پیمان روز ۳۰ مس ۲۰۰۸ در دوبلین به تصویب رسید و از آگوست۲۰۱۰ اجرایی شد. آمریکا، روسیه و اوکراین جزو کشورهایی هستند که این معاهده را امضا نکرده‌اند. 

کاخ سفید و پنتاگون روز جمعه تأیید کردند که ایالات متحده مهمات متعارف بهبود یافته دو منظوره (DPICM) را به اوکراین ارسال خواهد کرد و مدعی شد که یکی از دلایل اتخاذ چنین تصمیمی این است که غرب با کمبود مهمات متعارف توپخانه‌ای ۱۵۵ میلی متری مواجه شده است.

«کالین کال» معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی به خبرنگاران در پنتاگون گفت که این تصمیم دولت بایدن به واسطه «ضرورت لحظه‌ای»  و ترغیب اوکراینی‌ها به ادامه نبرد با روسیه اتخاذ شده است.

ضدحملات اخیر اوکراین علیه مواضع روسیه هیچ‌گونه دستاورد چشمگیری به همراه نداشته است و ارتش اوکراین تعداد زیادی از تانک‌ها و خودروهای زرهی که غرب در اختیار این کشور قرار داده بود، در نبرد با روسیه از دست داده است و آن‌طور که وزارت دفاع روسیه گزارش داده است، بیش از ۱۰ هزار نیروی انسانی را از دست داده است.

آنتونوف همچنین تأیید کرد که اقدام آمریکا در ارسال مهمات خوشه‌ای به ایالات متحده، در حقیقت نادیده‌گرفتن نگرانی‌های متحدان واشنگتن است که اکثر آن‌ها کنوانسیون مهمات خوشه‌ای را تصویب کرده‌اند و همچنین نگرانی‌های «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل را نیز نادیده می‌گیرد.

سفیر روسیه در این خصوص گفت: «مسئله قابل توجه، ظلم و بدبینی است که واشنگتن با موضوع انتقال تسلیحات مرگبار به کی‌یف به وجود آورده است. این دولت به طور کامل استدلال‌های کارشناسان،‌فعالان حقوق بشر و حقوقدانان درباره غیرانسانی‌ بودن چنین گامی را نادیده می‌گیرد و چشمان خود را بر روی تلفات غیرنظامیان می‌بندد. در حال حاضر، با اشتباه ایالات متحده، برای سالهای زیادی، این خطر وجود دارد که غیرنظامیان بی‌گناه توسط مهمات عمل نکرده منفجر شوند».

طبق گزارش‌های منتشر شده،‌ مهمات خوشه‌ای از از دهها یا صدها بمب کوچک تشکیل شده که در اغلب موارد تعدادی از آن‌ها عمل‌نکرده در میدان‌های جنگ باقی می‌ماند و برای غیرنظامیان و به خصوص کودکان بسیار خطرآفرین است.

یک روز بعد از آن که مقام های آمریکایی گفتند واشنگتن در حال برنامه‌ریزی برای ارائه بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین است، «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان جمعه (هفتم ژوئیه) گفت برلین با ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین مخالف است. (جزئیات بیشتر)

سازمان‌های حقوق بشری با چنین اقدامی مخالف هستند و وزیر خارجه آلمان گفت برلین به عنوان یکی از ۱۱۱ کشور عضو کنوانسیون مهمات خوشه‌ای (CCM) همین نظر را دارد. ایالات متحده عضو این کنوانسیون نیست.

کد خبر 772247
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha