وزیر انرژی عربستان سعودی می‌گوید همکاری روسیه و سعودی در مورد نفت به عنوان بخشی از اتحادیه «اوپک پلاس» که هر کار لازم برای حمایت از بازار را انجام خواهد داد، مستحکم است.

Opec

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز اوپک پلاس، گروهی متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای متحد از جمله روسیه که حدود ۴۰ درصد صادرات نفت خام جهان را به خود اختصاص می‌دهد، از ماه نوامبر (آبان) در مواجهه با افت قیمت‌ها صادرات نفت را کاهش دادند.

عربستان سعودی و روسیه بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان روز دوشنبه در تلاشی برای بالاتر بردن قیمت‌ها میزان صادراتشان را کاهش دادند.

با این وجود، این اقدام فقط مختصری بازار را تکان داد. قیمت شاخص نفت برنت برای فروش آینده در ساعت ۱۴۴۰ گرینویچ  (GMT) تقریبا در حد ۷۶/۳۰ دلار ثابت ماند، یعنی پایین‌تر از حد ۸۰ تا ۱۰۰ دلاری در هر بشکه‌ای که اغلب کشورهای اوپک برای متعادل کردن بودجه‌هایشان به آن نیاز دارند.

اوپک می‌گوید قیمت هدفی ندارد و به دنبال رسیدن به بازار نفت متعادلی است که نیازهای هر دوی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را برآورده کند.

آمریکا بزرگترین تولیدکننده اوپک پلاس در خارج از اوپک به طور مکرر از این گروه خواسته است که تولید خود را افزایش دهند تا به اقتصاد جهانی کمک شود و پس از بروز جنگ در اوکراین از همکاری سعودی و روسیه انتقاد کرده است.

اما ریاض بارها تقاضاهای امریکا را رد کرده است و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی سعودی روز چهارشنبه گفت کاهش دوباره مشترک صادرات نفت مورد توافق روسیه و عربستان سعودی در این هفته بار دیگر ثابت کرد که مخالفان این اقدام در اشتباه هستند.

شاهزاده عبدالعزیز در اجلاسی از مدیران عامل صنعت نفت با وزرای اوپک و متحدانش به نام «سمینار بین‌المللی اوپک» در وین گفت:‌«اکنون اقدام ما در روز دوشنبه نه تنها در تمدید کاهش صادرات نفت بلکه در توافق طرف روسی برای انجام آن، کاملا گویا است.»

عبدالعزیز در این سمینار گفت که اوپک پلاس «هر چه را لازم است» برای حمایت از بازار انجام خواهد داد.

کد خبر 771848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha