جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

گروه بورس: بررسی معاملات بورس تهران در سال 87 حکایت از آن دارد که ارزش سهام شرکت‌های اصل 44 در این سال به‌شدت کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار همشهری، در شرایطی که حرکت خصوصی‌سازی‌ در سال 87 با سرعت کمتری نسبت به سال 86 دنبال شد آمار‌ها نشان می‌دهد عمده‌ترین دلیل کاهش ارزش بازار سهام در سال‌جاری، نزول شدید ارزش سهام شرکت‌های اصل 44 بوده است.

اگرچه با ورود شرکت‌های اصل 44 ارزش بازار سهام کشور به 75 میلیارد دلار در سال‌جاری رسید اما پس از مدتی با آغاز برخی تحولات در نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی و سنگ‌آهن و پس از آن وقوع بحران مالی جهانی، ارزش بورس تهران روز به روز کاهش یافت و در طول 6 ماه نزدیک به 25میلیارد دلار از ارزش بورس تهران کاسته شد.

بررسی وقایع بورس تهران نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس تهران که عموما از شرکت‌های اصل 44 بودند روزگاری بین 5تا 10 میلیارد دلار ارزش داشتند اما اکنون ارزش آنها به 5/1تا 3میلیارد دلار رسیده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد شرکت پتروشیمی فن‌آوران در میان شرکت‌های اصل 44 با بیشترین میزان نزول ارزش دارایی‌هایش روبه‌رو بوده؛ به‌طوری که ارزش هر سهم این شرکت از ابتدای سال‌جاری تاکنون 68 درصد کاهش یافته است.

سهامداران بورس تهران در طول این مدت تنها 2 میلیون سهم این شرکت را خریداری کرده‌اند. این در حالی است که ارزش سهام شرکت ملی صنایع مس ایران هم که روز گاری عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس را در اختیار داشت در طول سال 87 نزدیک به 63 درصد کاهش یافته است.

همچنین شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد خراسان که سهام‌شان برمبنای سیاست‌های اصل 44 در بورس واگذار شده است نیز شرایط مشابهی دارند.

بررسی معاملات بورس تهران در سال 87 نشان می‌دهد ارزش هر سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان از ابتدای امسال تا‌کنون 43 درصد کاهش یافته است. کارشناسان عمده‌ترین دلیل کاهش ارزش سهام این شرکت را نزول قیمت فروش محصولات فولادی در عرصه جهانی می‌دانند. شرکت فولاد مبارکه اصفهان قبل از عرضه سهام مخابرات ایران عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس را در اختیار داشت.

ارزش سهام این شرکت در بهترین زمان به بیش از 10 میلیارد دلار رسیده بود اما در حال حاضر ارزش سهام این شرکت به 8/2میلیارد دلار نزول کرده است.

این گزارش حاکی است شرکت فولاد خراسان نیز از دیگر شرکت‌های اصل 44است که در سال 87 با نزول شدید ارزش سهامش روبه‌رو شده است. سهامداران بورس تهران در طول سال‌جاری 2 میلیون سهم این شرکت را خریداری کرده‌اند و این داد و ستد‌ها باعث شده است ارزش هر سهم این شرکت تاکنون 21 درصد نزول کند.

شرکت فولاد خوزستان نیز دیگر شرکتی است که گرفتار گرداب رکود در بورس تهران شده و تحولات گوناگون باعث شده ارزش هر سهم این شرکت نزدیک به 20 درصد کاهش پیدا کند. سهامداران در طول این مدت 10 میلیون سهم این شرکت را خریداری کرده‌اند.

کد خبر 77156

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز