جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: شماری از هنرمندان هنرهای تجسمی با امضای نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، نسبت به تصویب نشدن طرح خرید آثار تجسمی توسط دستگاه‌های دولتی اعتراض کردند.

این طرح به دستگاه‌های دولتی امکان می‌دهد تا 2/0 از درآمد دارایی‌های خود را صرف خرید آثار هنری کنند و به تصویب کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است. اما کمیسیون تلفیق بودجه، طرح را رد کرده و عملا یک بار دیگر در طول چند سال گذشته، ماجرا ادامه یافته است.

این ماجرا وقتی آغاز شد که استفاده نکردن دستگاه‌های دولتی از این امکان که پیش از این
 یک درصد بود، حدود 3 سال پیش نمایندگان را وادار کرد تا بند مربوط را از ماده قانونی مذکور حذف کنند. پس از حذف، البته تلاش کوچکی برای جمع کردن آب ریخته شد، اما آب ریخته برنگشت.

با این حال، مسئولان هنرهای تجسمی در یکسال گذشته یک بار دیگر این بحث را به‌طور جدی مطرح کردند و همزمان با برگزاری اکسپو بزرگ تهران – که همزمان با آخرین تلاش‌های بودجه‌ای دولت برای سال 88 برگزار شد - وعده دادند یک بار دیگر این قانون را به‌صورتی حتی بهتر از آنچه بود زنده می‌کنند.

ولی طرح، هنوز به دنیا نیامده، مدفون شد و این‌بار، هنرمندان هنرهای تجسمی را به واکنش واداشت. هنرمندان تجسمی‌کار، با وجود تعداد زیاد و گستردگی فراوان در دست‌کم 6 رشته فعال و کاملا زنده، بار نخست عملا هیچ حرکتی نکردند، اما این بار از بین تعداد زیاد هنرمندان خطاط، نقاش، کاریکاتوریست، مجسمه‌ساز، عکاس، گرافیست، نگارگر و... تنها 37 نفر نامه‌ای را به علی لاریجانی نوشتند.

در این نامه آمده است: «این پیشنهاد که به همت کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب شده، در حالی از سوی اعضای کمیسیون تلفیق رد شده است که هنرهای تجسمی بیشترین جمعیت هنری کشور را دربرمی‌گیرند.

ما امضاکنندگان که از فعالان این هنر پراثر هستیم، با توجه به بودجه ناچیز هنرهای تجسمی کشور، طرح مجدد این مصوبه را در مجلس خواستاریم.»

آنطور که ایرنا نوشته است، کاظم چلیپا، ناصر پلنگی، مسعود شجاعی طباطبایی، سیدعباس میرهاشمی، ایرج اسکندری، مرتضی حیدری، جواد علیزاده، محمدعلی ترقی‌جاه و محمدحسین نیرومند از جمله هنرمندانی‌ هستند که نامه را امضا کرده‌اند.

واکنش ارشاد

اما علاوه بر هنرمندان، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز نسبت به این اتفاق اعتراض کرده است. رئیس این مرکز که در چند ماه گذشته مانور زیادی حول این قانون داده بود و اصلا گمان نمی‌کرد تیرش به سنگ بخورد به ایرنا می‌گوید: این مصوبه در هفته‌های گذشته به همت اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به‌ویژه رئیس این کمیسیون، غلامعلی حداد عادل که از چهره‌های فرهنگی و بنام کشور هستند و با تلاش مصرانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر هنرهای تجسمی این وزارتخانه به تصویب رسید.

براساس این مصوبه، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی می‌توانستند تا 2/0درصد از بودجه درآمد تملک دارایی‌های خود را به خرید آثار هنری اختصاص دهند. اما متأسفانه کمیسیون تلفیق بودجه این مصوبه را رد کرده است ولی ما ناامید نیستیم و انتظار داریم که نمایندگان مجلس که اغلب آنان از اقشار فرهنگی کشور هستند و به بسط و توسعه هنرهای تجسمی علاقه دارند، در این مصوبه تجدید نظر کنند.

محمود شالویی قصد دارد یک بار دیگر با نمایندگان مجلس وارد مذاکره شود و هنوز امیدوار است که صحن علنی مجلس دوباره به این مسئله توجه کند. شاید این‌بار، آب ریخته به جوی بازگردد

کد خبر 77155

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز