قطعه جدید آزادراه تهران- شمال به طول ۱۶.۵ کیلومتر که شامل باند غربی قطعه دوم است به عنوان اولین افتتاح آزادراهی دولت در سال ۱۴۰۲، تا چند روز دیگر مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که موجب اتصال آزادراه تهران - شمال به استان مازندران می‌شود.

منطقه دوم آزادراه تهران - شمال

به گزارش همشهری آنلاین، قطعه جدیدی که در آستانه افتتاح قرار دارد، شامل بیشترین حجم تونل و پل در یک پروژه است به نحوی که ۸۰ درصد مسیر از پل و تونل تشکیل شده که نشان دهنده حجم سنگین عملیات اجرایی به همراه پیچیدگی‌های فنی در ساخت یک آزادراه است.

تونل البرز به طول ۶ کیلومتر در این منطقه قرار دارد که در سال ۱۴۰۰ افتتاح شد و با افتتاح ۱۶.۵ کیلومتر از باقی مانده محور، مسیر ۲۲ کیلومتری باند رفت در منطقه ۲ آزادراه برای عبور مسافران شمال تکمیل می‌شود.

با افتتاح این مسیر استان البرز به مازندران متصل می‌شود و اولین اتصال آزادراهی استان البرز به مازندران رخ خواهد داد.

از مهم‌ترین مشخصات فنی این پروژه، ساخت پل‌های بلند و بزرگ مسیر با استفاده از قالب‌های شاریو توسط پیمانکاران ایرانی و ساخت شده در داخل کشور و ساخت پلی به بلندی ۳۲۰ متر است.

رکورد بیشترین میزان کابل کشی، سیستم‌های نظارت تصویری و فیبرنوری، سیستم‌های تهویه در تونل‌ها برای اولین بار در این پروژه آزادراهی به ثبت رسیده است.

برای اولین بار در کشور تمام سیستم‌های مورد نیاز سنجش آلاینده‌ها، دود، باد و ... به همراه سیستم اطفای حریق هوشمند در تونل‌های بلند این پروژه با توان و تخصص مهندسان ایرانی و تجهیزات داخلی تجهیز شده است.

با افتتاح باند رفت در منطقه دوم این آزادراه، اتصال آزادراه تهران - شمال به مازندران میسر می‌شود. از فاز دوم این آزادراه نیز تاکنون تونل البرز به‌عنوان طولانی‌ترین تونل کشور به طول بیش از ۶ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است. پس از تکمیل فاز دو، فاز سوم آزادراه تهران- شمال که از پل «زنگوله» در ابتدای استان مازندران آغاز می‌شود، باقی می‌ماند که به طول ۴۷ کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سه‌راهی «دشت نظیر» به فاز چهارم این آزادراه متصل می‌شود.

۲۹۳ کیلومتر مسیر به شبکه آزادراهی کشور تا پایان تابستان امسال اضافه خواهد شد که افتتاح «آزادراه منجیل - رودبار» و «قطعه دوم آزادراه تهران- شمال» با هدف ساماندهی سفرهای مردم به شمال کشور، از تاثیرگذارترین آنها خواهد بود.

هم اکنون طول شبکه آزادراهی کشور ۲ هزار و ۷۶۱ کیلومتر است و برنامه ریزی شده تا ۱۰ هزار کیلومتر دیگر به آن افزوده شود که از این میزان ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر در دست ساخت است.

کد خبر 771362
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Saeid IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    5 7
    به خودم و تمام همکارانم ک زحمت کشیدیم خسته نباشید عرض میکنم