رضا عنایتی سرمربی تیم امید اعتقاد دارد کسانی که نایب قهرمانی این تیم در مسابقات غرب آسیا را مورد انتقاد قرار می‌دهند یا از فوتبال اطلاعی ندارد یا از روی خصومت شخصی صحبت می کنند.

رضا عنایتی

عنایتی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در خصوص اینکه بعد از نایب قهرمانی تیم ملی امید در رقابت‌های غرب آسیا از او و عملکرد ش تیمش در این رقابت ها به شدت انتقاد کردند، تاکید کرد:«بعد از اینکه من به عنوان سرمربی تیم امید انتخاب شدم سریع برنامه‌ریزی کردم. یک لیستی از بازیکنان هم به من دادند که دوستان قبلی زحمت آن را کشیده بودند. اصلا هم قرار نبود در تورنمنت غرب آسیا شرکت کنیم و به یکباره چنین تصمیمی گرفته شد.»

وی ادامه داد: «ما دوازدهم استارت تمرینات زدیم و نوزدهم به عراق رفتیم یعنی بعد از یک هفته پا به این تورنمنت گذاشتیم. به هرحال زمان زیادی را از دست داده بودیم. رفتیم بازی تدارکاتی داشته باشیم به ما گفتن ۲ تا بازی انجام بدهیم. شرایط بدنی بازیکنان هم خوب نبود. تنها ۵ جلسه تمرین کرده بودیم. من خودم نمی‌دانستم تورنمنت غرب آسیا تا این حد جدی است. دوستان اطلاعات خوبی ندارند که اینقدر آن را بزرگ می‌کنند.»

سرمربی تیم ملی امید اضافه کرد: «با تمامی این تفاصیل ما برنامه خودمان را دادیم و کار خودمان را شروع کردیم. با اینکه شرایط مان سخت بود، آخرین تیم به این تورنمنت دعوت شدیم. ساعت ۵ بعدازظهر در دمای گرمای ۴۴-۴۵ درجه تمرین و در همین دما هم بازی می‌کردیم. ۴ بازی در ۷ روز واقعا سخت بود. فقط خدا را شکر بازیکنی دچار مصدومیت نشد. فقط هم در فینال در پنالتی باختیم. آنهم در شرایطی که بازیکنان ۵۰-۵۵ درصد آمادگی بدنی خود را داشتند؛ ولی با غیرت بازی کردند.»

عنایتی با بیان این مطلب که انتظارش از بازیکنان تیم امید زیاد است، تاکید کرد: «امیدوارم با برنامه‌ای که به فدراسیون دادیم، هم در بازی‌های هانگژو که مهم است و هم بازی‌های مقدماتی المپیک، طبق برنامه پیش برویم، اما من به تنهایی کاری از دستم برنمی‌آید. الان وقت کمک است، نه اینکه حسرت ۴۸ ساله عدم صعود به المپیک ۵۲ ساله شود. بعد دوباره بخواهیم به فکر چاره باشیم. بلکه الان باید کمک شود. به خصوص باشگاه‌ها خیلی می‌توانند کمک کنند.»

وی افزود: «الان فقط ۵-۶ بازیکن هستند که دارند در لیگ برتر بازی می‌کنند. کاری سخت است. من به خود بازیکنان توضیح دادم، اگر در تیم‌های‌تان بازی نمی‌کنید، به تیم دیگری بروید تا بازی کنید؛ حتی اگر شده قرضی به تیم دیگری بروید. چراکه خیلی مهم است بازیکنان در شرایط بازی قرار بگیرند. اگر می‌خواهیم اتفاقاتی که در گذشته در راه رسیدن به المپیک نیفتاده، این بار بیفتد ضمن احترامی که به تمامی مربیان قبلی تیم امید می‌گذارم، باید بگویم ابزار مربی بازیکن است؛ آن را باید در اختیارش گذاشت. این شرایط باید در تیم امید هم اتفاق بیفتد. شما بهترین مربی جهان هم باشی وقتی بازیکن که ابزار کارتان است را نداشته باشی، نمی‌توانی کاری بکنید.»

سرمربی تیم امید تاکید کرد: «من در جلسه با وزیر ورزش بعد با مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال و همین باشگاه‌ها گفتم ما باید بازیکنان را به موقع در اختیار داشته باشیم. حالا در حرف درست شد، باید در عمل ببینیم، چطور می‌شود. من تنها کاری که الان از دستم برمی‌آید این است که همراه بازیکنان، رو به جلو برویم و از تمام ظرفیت‌های‌مان استفاده کنیم . ۵۰ سال است که به المپیک نرفته‌ایم. این خیلی خیلی برای ایران بد و نقطه ضعف بزرگی است.»

عنایتی در خصوص تقویت کادر فنی خود در تیم امید نیز گفت: «براساس صحبت‌هایی که داشتیم، قرار است در چند روز آینده یک مربی خارجی به کادر ما اضافه شود. البته داود فنایی هم یک مقدار مشکلات شخصی داشت، از من عذرخواهی کرد و جدا شد. به هرحال اولولیت همه ما سوای بحث ورزشی، اول زندگی‌مان است. او مشکلاتی داشت و من هم برایش آرزوی موفقیت می‌کنم. به جای او محمد فنایی که ۴-۵ سال با خود من کار می‌کرد، اضافه شد.»

او ادامه داد: «ما تلاش می‌کنیم یک اردو یک هفته‌ای را قبل از شروع لیگ داشته باشیم. بعد از آن بازیکنان در اختیار باشگاه‌ها خواهند بود. بعد از کار استعدایابی و مینی کمپ‌ها را خواهیم داشت و در شهرستان‌ها بحث همایش استعدیابی‌ها را پیگیری می‌کنیم. با ۱۲-۱۳ تیم صحبت کردم. همکاری تنگاتنگی خواهد بود تا در نهایت یک اتفاق بزرگ که صعود به المپیک است را رقم بزنیم. بازهم تاکید می‌کنم که من به تنهایی نمی‌توانم کاری بکنم. همه باشگاه‌ها و آکادمی‌ها باید کمک کنند. دست‌شان را به گرمی می‌فشارم و روی‌شان را می‌بوسم.»

عنایتی در خصوص پتانسیل این تیم امید برای حضور در المپیک گفت: «به خداوندی خدا من این انگیزه و پتانسیل را در بین کادرفنی و بازیکنان تیم امید دیدم. فقط باید برنامه‌ریزی دقیقی داشت. نباید تیم ملی بزرگسالان را از تیم امید جدا کرد. رویداد مهمی است؛ اگر به المپیک برویم گام بزرگی در پیشرفت فوتبال کشور برداشته می‌شود. تعداد لژیونرهایمان زیاد می‌شوند و پرچم کشورمان بالا می‌رود. فقط باید از تمام ظرفیت‌های‌مان استفاده کنیم. بعد از صعود به المپیک اتفاقات خوب می‌افتد.»

وی افزود: «۱۶ مربی لیگ برتر همه از دوستان من هستند. سال‌ها کنار هم بوده‌ایم. بازیکنان را در اختیار ما قرار دهند تا حسرت صعود به المپیک به پایان پیدا کند. بچه‌های تیم ملی امید واقعا پتانسیل لازم را دارند. من این موضوع را در تورنمنت عراق دیدم. به خود آنها گفتم حداقل ۱۰ میلیون نفر آرزو دارند، جای شما باشند. قدر موقعیت خودتان را بدانید. برای من اصل، اخلاق در اردو است. در اردوی عراق من خیلی چیزها از آنها یاد گرفتم. می‌توانستیم با جام برگردیم. بازی به ضربات پنالتی رفت و توپ خورد به تیرک؛ جو استادیوم هم سنگین بود.»

عنایتی در پایان گفت: «باید همت کنیم. از ظرفیت‌های خارجی هم باید استفاده شود. یکی از این ظرفیت‌ها، الهیار صیادمنش است. امیدواریم خودش را برای بازی‌های دور اول مقدماتی برساند؛ چراکه بازی‌های دور اول از دور نهایی فوق‌العاده سخت‌تر است. در دور نهایی هم فیفادی داریم تا بازی‌های دوستانه انجام دهیم و هم اینکه زمان لازم را داریم تمرینات بیشتری انجام دهیم.»

کد خبر 770450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha