یک یوزپلنگ ایرانی ماده صبح امروز در جاده میامی - سبزوار به علت تصادف با خودرو تلف شد؛ حیوانی که گونه آن در کشورمان در خطر انقراض قرار دارد.

تلف شدن یوزپلنگ - یوز ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین، با گذشت فقط حدود ۳ ماه از تلف شدن یوزپلنگ ماده ایرانی به نام ماجراد که با ۳ جنین در محور میامی _ سبزوار تلف شد، صبح سه‌شنبه ۶ تیرماه یک یوزپلنگ ایرانی دیگر که ماده بود در فاصله ۱۰ کیلومتری روستای عباس آباد شهرستان میامی در اثر برخورد با ماشین تلف شد.

محور میامی _ سبزوار زیستگاه اصلی یوزپلنگ ایرانی است. حدود ۵۰ کیلومتر از این محور ترانزیتی محل عبور یوزپلنگ آسیایی است که تنها ۶ کیلومتر آن با فنس کشی ایمن شده است، علایم هشدار دهنده و تابلوهای هشدار نیز مکرر نصب شده است.

عدم روشنایی لازم و تکمیل نشدن فنس کشی حیات این گونه جانوری در معرض خطر را با تهدید جدی روبه‌رو کرده است.

کد خبر 769935
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سبزواری IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    3 0
    فنس کشیتون اصلا مناسب نیست،همشون خواهند مرد.
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      3 0
      دو تا یوز ماده در سه ماه مرده اند باقی یوزهای ماده هم احتمالا از این جاده تردد می کنند و خطر بسیار جدی برای یوزهای ماده است اگر تعداد یوزهای ماده ۵ تا بوده باشد امسال ۴۰ درصدشان را از دست داده ایم و شاید تا آخر سال همه تلف شوند. هیچ اغراقی در کار نیست و فقط تردد یوزها در این مسیر در بهار و پاییز نیست اول تابستان هم رد شده اند. یوز ماده قبلی سه تا بچه داشت یعنی چهار یوز را از دست داده ایم شاید این یوز هم توله داشته که احتمالا فرار کرده و بدون مادر تلف می شوند. نیاز است فورا کاری شود
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      3 0
      این یک هشدار قرمز برای نابودی یوز ماده و انقراض یوز در ایران است و حفظ یوز با این روند خواب و خیالی بیش نیست. البته ناگفته نماند می شد و حتی هنوز می شود حفظ کرد و اگر منقرض شد علتش اقدام نکردن بوده است.
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    6 0
    با این روند که بعد از تلف شدنها یوز چهار تا جلسه صحبت به جایی نمی رسیم اداره محیط زیست توان حفاظت این گونه را ندارد خود دولت نیاز است فورا وارد عمل شده و کل مسیر را فنس کشی کند و پل یا زیرگذرهای لازم را بزند و نواحی لازم در توران میاندشت و حدفاصل آنها را ایمن و خالی از دامداری بکند. در چین هم دولت پاندا را حفظ و احیا کرد و الان از تبعات و تبلیغات آن کلی سود می برد. حتی اگر پول نیست از کمکهای مردمی استفاده کنید حقیر به عنوان یک شهروند در حد توانم هر کار و کمکی بتوانم مضایقه نمی کنم.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    3 0
    حداکثر کاری که محیط زیست کرده چند تا حوضچه آب درست کرده و یا مثلا ۴ تا محیطبان داشته کرده ۵ تا و مثلا چند تا موتور سیکلت را نو کرده. باید نگاه را عوض کرد الان تقریبا تمام تلفات یوز ماده است چون یوزهای ماده ضعیفترند و شکار گوسفند وحشی برایشان دشوار است و به آهو وابسته اند آهو هم حتی در پارک ملی توران هم وجود ندارد فقط در شمال منطقه حفاظت شده توران یعنی عباس آباد هست و یا بالای جاده در میاندشت و این بیچاره ها دوربر این جاده می چرخند و زیر ماشین می روند. نیاز است کارشناس و محیطبانان و مشاوران نظر بدهند و بعد یک پروژه تعریف شود و فورا اجرا شود که فنس کشی و معبرهای ایمن و مناسب ایجاد شود همچنین در گذشته در توران آهو هم پرورش می دادند و یک محدوده فنس کشی شده ۷۰۰ هکتاری برای این کار دارند که باید آهو پرورش و در آنجا رها کنند و همچنین دامداری را از این نواحی خارج کند که گله آهو ایجاد شود که این جانداران نادر و باارزش زیاد شوند نه اینکه دو سه ماه درمیان تلف شوند. و فعلا حتی با رها کردن خرگوش به آنها کمک کنند
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    4 0
    فردا دوباره جلسه تشکیل می شود چرا این جوری شده بعد قرار می شود برای فنس کشی اقداماتی برای دامداران و غیره بعد موکول می شودجلسه بعد. عکس یک یوز با چند توله راهم نشان می دهند و گفته می شود تعداد یوزها زیاد شده. چند ماه بعد که دوباره یک اتفاق مشابهی افتاد و جلسه بعدی و همین کارها یا می گویند قرار است بودجه برای آن در نظر گرفته شود بعد مناقصه برگزار شود بعد اگر این کارها انجام شود به تورم می خورد و نهایتا اینقدر انجام نمی شود تا این سه چهار تا را هم از دست بدهیم