محققان شرکت امنیت سایبری کسپرسکی کشف کردند هکرها از آسیب‌پذیری موجود در «دستگاه هوشمند تغذیه حیوانات خانگی» (فیدر) به منظور جاسوسی مخفیانه قربانیان جاسوسی کنند.

هکر 1

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، «دستگاه‌های هوشمند تغذیه حیوانات خانگی» (فیدر) غذا را بر اساس برنامه زمانی توزیع می‌کنند و اغلب از طریق یک برنامه تلفن همراه کار می‌کنند که همچنین می‌تواند برای چت با حیوانات خانگی از طریق تلفن هوشمند و خارج از بلندگوی «فیدر» استفاده شود.

محققان یک نقص امنیتی مهم را در تنظیمات این دستگاه محبوب تغذیه حیوانات خانگی کشف کرده‌اند. این آسیب‌پذیری به مهاجمی که کنترل یک «فیدر» (feeder) را به دست می‌آورد اجازه می‌دهد تا حملات بیشتری را به سایر دستگاه‌های شبکه مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی انجام دهد.

مجرمان سایبری می توانند از این دستگاه‌ها (فیدرها) برای سرقت داده‌های حساس، دسترسی غیرمجاز به شبکه های«وای فای» (Wi-Fi) خانگی و حتی تبدیل آن به یک ابزار نظارتی استفاده کنند. کسپرسکی فاش کرد که نقص امنیتی حیاتی باعث شد تا بتوان از «فیدر هوشمند» برای ارسال فیدهای ویدیویی زنده از سایر دستگاه‌های دارای دوربین به یک سرور بیرونی استفاده کرد.

دستگاه هوشمند تغذیه حیوانات منبع جاسوسی هکرها از منازل

یکی از «مدل‌های  دستگاه‌های تغذیه هوشمند حیوانات خانگی» که در تحقیقات کسپرسکی ارائه شد، در حال حاضر در آمازون فروخته می‌شود، اما چندین مدل دیگر در بازار وجود دارد که آسیب‌پذیری‌های مشابهی دارند. این نقص امنیتی علاوه بر استفاده به عنوان یک «ابزار جاسوسی»، امکان دستکاری در برنامه‌های تغذیه را فراهم می‌کند، که می‌تواند سلامت حیوان خانگی را به خطر بیندازد و بار مالی یا عاطفی اضافی را بر صاحب آن اضافه کند. کارشناسان مدت‌هاست که پیش بینی کرده‌اند برای ورود فناوری هوشمند به خانه‌های قرن بیست و یکم که راحتی و آسایش را با خود به همراه می‌آورد، بهایی نیز باید پرداخت کرد که ممکن است گران تمام شود.

رولاند ساکو، کارشناس امنیتی کسپرسکی گفت: از آنجایی که زندگی ما بیشتر از گذشته با دستگاه‌های هوشمند در هم ‌پیچده شده، مهاجمان از فرصت استفاده می‌کنند تا از ضعیف‌ترین پیوندها در اکوسیستم به هم پیوسته ما، سوءاستفاده کنند. به گفته این کارشناس امنیتی، ضروری است که خطرات بالقوه ناشی از دستگاه‌های غیرمنتظره را بشناسیم و وضعیت هوشیاری مداوم را حفظ کنیم. با اطلاع‌رسانی، رعایت بهداشت امنیت سایبری و ایجاد مسئولیت جمعی برای امنیت، می‌توانیم پیشرفت‌های مهاجمان را خنثی کنیم و از امنیت سایبری و یکپارچگی دنیای به هم پیوسته خود محافظت کنیم.

کارشناسان به مصرف‌کنندگان توصیه کرده‌اند قبل از معرفی دستگاه جدید به خانه، مطمئن شوند که سیستم‌عامل و نرم‌افزار سایر دستگاه‌های شبکه به‌روز هستند. به گفته متخصصان، تحقیق قبل از خرید نیز حیاتی است. قبل از تحویل پول نقدی که به سختی به دست آورده‌اید، مهم است که درباره اعتبار سازنده برای امنیت و حریم خصوصی تحقیق کنید. البته، همیشه محتاط باشید و مجوزهای برنامه را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید:

می‌توانید این کار را برای هر برنامه‌ای در آیفون یا اندروید خود از طریق تنظیمات انجام دهید. فقط دسترسی لازم را به ویژگی‌ها و داده‌ها فراهم کنید و از دادن امتیازات بیش از حد خودداری کنید.
 

کد خبر 769704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha