مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو کهکشان را با جرمی معادل 1 میلیارد برابر خورشید تصور کنید که در قلب یک کوازار به دور هم در گردشند.

 کوازار، کهکشانی است که یک سیاهچاله بسیار سنگین در مرکز دارد. بعضی از کوازارها هنگامی شکل می‌گیرند که دو کهکشان در یکدیگر ادغام شوند و بنابراین در مرکز این گونه کوازارها دو کهکشان وجود دارد. اما کشف چنین سیستم‌های دوتایی بسیار مشکل است. با این حال اخیرا دو اخترشناس در رصدخانه ملی نجوم اپتیکی (NOAO) در آریزونا در حالی‌که مشغول بررسی 17.500 کوازار فهرست شده به کمک "مساح آسمان رقمی اسلون"(SDSS) بودند، به طور کاملا اتفاقی با یکی از این اجرام مواجه شدند.

این دو منجم در بررسی نور دریافتی از کوازار J1536+0441، که با فاصله 5 میلیارد سال نوری در جهت صورت فلکی مار قرار دارد (تصویر کوچک)، متوجه دو جفت خطوط پهن در طیف هیدروژن این کوازار شدند.

 چنین آثاری به واسطه حرکت چرخشی گاز به درون دو سیاهچاله ایجاد می‌شود. به اعتقاد آنها این دو کوازار در یک خط دید قرار نگرفته‌اند و از نوع دوتایی‌های معمولی (بصری) نیستند، بلکه نمونه‌ای ناب و خوب از یک دوتایی واقعی هستند.

یک جفت کهکشان غول‌پیکر که به نظر می‌رسد هر 100 سال یک بار به دور هم گردش می‌کنند.

به گزارش ماهنامه نجوم، جرم این دو سیاهچاله در حدود 7.3^10 تا 8.9^10 برابر جرم خورشید است و به فاصله 0.3 سال نوری از یکدیگر قرار گرفته‌اند به طوری‌که دوره تناوب مداری آنها تقریبا 100 سال است.

کد خبر 76922

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز