رئیس‌جمهور فرانسه گفت در صورتی که همتای روسیه‌ای او تماس بگیرد حاضر است با او گفت‌وگو کند.

ماکرون در تله بازیگران روس؛ گفتگو با رئیس‌جمهور جعلی اوکراین

به گزارش همشهری انلاین، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفته در صورتی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با او تماس بگیرد حاضر است با او گفت‌وگو کند. 

با وجود این ماکرون در مصاحبه‌ای با شبکه فرانس‌۲۴ گفت که دلیلی برای اینکه او بخواهد به عنوان نخستین طرف به پوتین زنگ بزند وجود ندارد. 

ماکرون در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که پاتک اوکراین در حال انجام است و او امیدوار است که زمان مذاکرات، به گونه‌ای که اوضاع برای کی‌یف مطلوب باشد، به زودی فراخواهد رسید. 

دو مقام غربی و یک مقام ارتش آمریکا روز گذشته (پنجشنبه) به «سی.ان.ان» گفته‌اند موفقیت‌های پاتک اوکراین علیه روسیه کمتر از حدانتظار بوده و توانمندی‌های نیروهای ارتش روسیه فراتر از انتظارات غرب بوده است.

یکی از مقام‌هایی که با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده تصریح کرد: «این پاتک در هیچ یک از جبهه‌ها انتظارات را برآورده نکرده است.»

طبق ارزیابی‌هایی که طرف‌های غربی انجام داده‌اند خطوط دفاعی روسیه‌ مستحکم است و این موجب شده نیروهای اوکراین توان نفوذ به آن را نداشته باشند. علاوه بر این، نیروهای روسیه در منهدم کردن تجهیزات زرهی اوکراینی‌ها با موشک و مین موفق عمل کرده‌اند و از نیروی هوایی خود به طرز موثر استفاده کرده‌اند. 

ماکرون درباره گفت‌وگو با پوتین گفت: «اما اگر او با من تماس بخوند و پیشنهادی بدهد پاسخ خواهم داد چون فرانسه همیشه میانجی بوده است.»

رئیس‌جمهور فرانسه تصریح کرد هر گونه بازگشت به گفت‌وگو تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که طرف‌ها به قانون بین‌المللی رجوع کنند. 

ماکرون یکی از معدود سران کشورهای غربی بوده که بعد از حمله روسیه به اوکراین با ولادیمیر پوتین در تماس بوده است. ماکرون علاوه بر این چندین بار به غرب درباره تحمیل «شرایط تحقیرآمیز» به روسیه در هر معاهده صلح هشدار داده و تأکید کرده پاریس با تلاش برای تغییر نظام فرانسه مخالف است. 

او با وجود این گفته که فرانسه خواستار آن است که شاهد شکست  روسیه و در اوکراین باشد. این کشور همچنین همانند سایر کشورهای غربی اقدام به تأمین سلاح برای اوکراین کرده است. 

روسیه از روز ۵ اسفند ۱۴۰۰ (۲۴ فوریه ۲۰۲۲) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند. 

چند روز قبل‌تر وزیر داریی فرانسه اعلام کرده بود که از ماکرون برای حضور در نشست آتی بریکس در ژوهانسبرگ دعوت به عمل آماده است. ماکرون برای حضور دراین نشست به عنوان عضو ناظر موافقت کرده است. روسیه در کنار برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی برخی از اعضای این گروه هستند. 

با این حال، مقامات ارشد روسیه استدلال کرده‌اند که حضور ماکرون در نشست با توجه به موضع دولت وی در برابر مسکو «نامناسب» خواهد بود.

کد خبر 768957
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    20 4
    لابد برای قطع کردنم میگه اول تو قطع کن!!!
  • سعید IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    11 19
    حسودیش میشه پوتین داره جنگ اوکراین رو میبره ضد حمله اخیر اوکراین هم به نفع روسیه تمام شد ... .... ...
  • مقدس IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    6 8
    فكر ميكنم نزد آقاى پوتين ارزش يك سكه دو زارى از تو بيشتر باشد كه هنوز بهت زنگ نزده .
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    5 6
    برد اوکراین خیلی دور ا ذهن است آنهم با ابرقدرت دوم دنیا کمک غرب به این شکل تأثیر گذار نیست باید ناتو وارد عمل بشه که ترس شدید دارند
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    6 1
    ببین کره زمین دست کیا افتاده سر جان انسانها برای همدیگه شرط وشروط میزارن فرقی نمیکنه چه بادین باشن چه بی دین یعنی چی واقعا نمیفهمم
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    4 9
    دیگه کی برای فرانسه تره خورد میکته که مکرون نخودهراش میشه دنیا الان دیگه اربابشون آمریکا را دیگه داره زیرپای میزاره دوران برتری چشم آبیعای مغرور فاسد تروریست گذشته دیگه