عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: امسال خوشبختانه دولت در حدود یک میلیون و نیم بشکه نفت را برای صادرت پیگیری می کند و مبالغ آن را به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای کالاهایی که نیاز داریم و تشخیص می دهیم دنبال می کنیم و منافع آن عاید کشور می شود.

مالک شریعتی

به گزارش همشهری آنلاین، مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درباره فروش نفت ایران گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در ابتدای دولت مطرح بود و افرادی از دولت گذشته راجع به آن صحبت می‌کردند این بود که امکان فروش نفت فراهم نیست حتی از سوی سخنگوی دولت سابق مطرح می‌شد که یک قطره نفت هم  امکان فروش نداریم و نمی‌توانیم پولی دریافت کنیم.

وی افزود: همه این ها در حالی بود که ادعا این بود که بر اساس مذاکرات و برجام مشکلات حل شده است اما در پایان دولت گذشته جمع‌بندیشان این بود که چیزی عاید کشور نشده است و حتی برای فروش نفت که جز نتایج آن مذاکرات قرار بود باشد دچار مشکل هستیم و بیان می‌شد که اگر یک شخصی بتواند تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت فروش را تضمین کند می‌توانید آن را وزیر نفت کنید و این امکان فراهم نیست.

سال قبل ۱ میلیون و امسال ۱.۵ میلیون بشکه نفت می فروشیم

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در ادامه اظهار داشت: اما خوشبختانه با تلاش و پیگیری های زیادی که در دولت سیزدهم انجام شد به تدریج  فروش نفت سرعت گرفت و حجم آن به نحوی بالا رفت که از زیر یک میلیون بشکه در سال گذشته در انتهای سال به حدود یک میلیون به صورت میانگین رسیدیم. امسال خوشبختانه دولت در حدود یک میلیون و نیم بشکه نفت را برای صادرت پیگیری می کند و مبالغ آن را  به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای کالاهایی که نیاز داریم و تشخیص می دهیم دنبال می کنیم و منافع آن عاید کشور می شود.

وی تصریح کرد: البته برای تقویت این روند کارهای زیادی باید انجام شود. سرمایه گذاری‌هایمان  را در حوزهای بالا دستی در بخش نفت و گاز با تاکید بر میادین مشترک باید پیگیری کنیم که ان شا الله این روند  تثبیت شود تا بتوانیم بعد از پر کردن این چاله هایی که از گذشته باقی مانده است به سمت سرمایه گذاری ها در طرح های زیر ساختی کشور برویم تا اشتغال و ارزش افزوده اقتصادی برای کشور حاصل شود.

مالک شریعتی اظهار داشت: کمیته‌ای در شورای عالی امنیت ملی مسئولیت تعیین قیمت نفت را به عهده گرفته است و آن کمیته در این باره تصمیم گیری خواهد کرد و بعضا ممکن است با برخی از کشورها طبق شرایط و بعضی مشتری‌ها تخفیف‌هایی داده شود که همه مصوبه‌هایی دارد که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی آنها  را تائید می‌کند و انجام می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: آنچه که قبلا اتفاق افتاد در واقعیت این بود که امتیازاتی را به طرف مذاکراتی خودمان دادیم و آن ها امتیازی به ما ندادند و زیر تعهدات‌شان زدند. بنابراین ما وسط یک اتفاق انجام شده قرار داریم تلاش دولت و اعضای تیم مذاکره کننده باید اینطور باشد که منافعی که هنوز به ما داده نشده را دریافت بکنیم.

مذاکرات برای تحقق حقوق ایران است نه اینکه امتیاز جدیدی بدهیم

وی افزود: کسی تصور نکند آنچه که در مذاکرات دنبال می شود بناست که اتفاق جدیدی بیافتد بلکه ما می خواهیم حق‌مان را بگیریم. تلاش ما این است که تعهدات طرف مقابل را به آنها  دیکته بکنیم و آنها را انجام بدهند.

نماینده مردم تهران افزود: چنین مسیری باید دنبال شود چون منافع کشور و حق کشور است. لغو تحریم ها  باید اتفاق بیفتد و قرار نیست ما امتیاز جدید بدهیم و فقط برای این است که بخشی از خسارت هایی که به کشور مان خورده است بتوانیم تا حدودی جبران کنیم.گرچه یک مقدار سخت است و برخی مشکلات را در گذشته به کشورمان تحمیل کردند .

شریعتی در پایان خاطر نشان کرد: آن مسیر مذاکرات جداست و این مسیر فروش نفت هم که وزارت نفت مکلف است، باید به وظایف خود عمل کند. کشور متوقف چند کشور خاص نمی‌ماند. الحمد الله  این مسیر در دولت خوب  دنبال می‌شود. دیپلماسی فعال و گسترده و همه جانبه با کشورهای همسایه، منطقه و فرامنطقه‌ای داریم. در سفری که رئیس جهمور داشتند به آمریکای لاتین این را نشان می دهد که ما متوقف آن مسیر نیستم وآن هم ان شا الله با اقتدار دنبال می‌کنیم تا حق مردم را از کشورهای زیاده خواه بگیریم.

کد خبر 768740
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 19
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد طبیب چی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    18 1
    سلام . آن دسته از دیپلمات ها که مذاکرات حساس و پوشیده دارند گزارش های شان قابل فهم تر است . شما که نماینده هستید مسلم است که باید واضح سخن به میان آورید .
  • بهنام IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    40 0
    منظور این نماینده محترم این است که منتظر ارزانی نباشید
  • US ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    34 0
    تمام مشکلات کشور ناشی از کسانی,هست که خودرا خدای عقل می دانند در حالیکه مردم می داننداین طور نیست
  • فریبرز IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    38 0
    خیال شما راحت خیلی وقته که دست از تصور کردن برداشتیم!
  • سلام IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    28 3
    ۹۰درصد صادرات به چین دارید اونم با نصف قیمت بازار نفت!!! تمام مشتری های ثابت و قدیمی رو از دست دادیم.
  • ن TH ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    35 0
    اصلا شما دوست ندارید اتفاق تازه‌ای بیفتد
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    20 0
    سلام اگرقراراست تهاترنفت دربرابرغذاباشدنفت بدهندبرنج یاگوشت واردکنن وتولیدکننده داخلی رابه چالش بکشن وانگیزه تولیدرابگیرن همان بهترکه صادرنشه چون کشاورزان ودامداران ان کشوربی دغدغه محصول خودرامیفروشن وبدبخت کشاورزداخلی اسیب میبینه مثل وزیرقبلی کشاورزی انقوربی حساب کتاب برنج واردکردکه تولیدکنندگان داخل کمرشان شکست
  • گرسنه IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    37 0
    خدا را شکر که یک ونیم میلیون بشکه نفت می فروشید برای همین است مردم ایران مانند مردم کشورهای عربی مانند قطر و عربستان در رفاه هستند شکرت خدا
  • حیدرعلی اسدی IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    27 1
    اینکه این نفت باچه کیفیت فروشی انجام شود مهم است. ازقدیم گفته اندنسیه خورپراشتهاست واینکه شما درصدزیادی ازاین نفت رابه چینی می دهیدکه حاضرنیست درمقابل این بدهی عظیم برای تاجرایرانی ال سی بازکند(خرید اعتباری) جای تعجب دارد. آقای نماینده شمامردم راچه فرض کرده اید. درآخراینکه باچراغ سبز امریکا وبحران انرژی جنگ اوکراین این فروش انجام میشودواینهارابه حساب توانایی دولت موردوثوق نگذاریدکه اندرناکامیهای این دولت آنقدرمشهوداست که اکربه هرکدام ازوزرایش هزارتومانی بدهید نمیتواندآنرا۸۰۰تومان بفروشد. خجالت هم خوبه
  • بازنشته نفت IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    20 3
    پس چرا بازنشستگان نفت به گدایی افتادن پولش کجا میره
  • کاوس IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    19 1
    سفسته گری و وارونه جلوه دادن حقایق، ملت شاهد اوضاع هست که نفت خام سرمایه ملی بخاطر تحریم با قیمت مفت و با پرداخت باج به واسطه ها چوب حراج زدید
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    24 1
    نتیجه عملکرد غیر کارشناسی امثال همین نماینده که با رای حداقلی و مشارکت پایین مردم بواسطه رد صلاحیت افراد لایق اینها کرسی سبز مجلس تصرف کردن ، مشخص که امثال شما نیت خیری برای مردم ندارید و بفکر پیاده کردن اهداف جناحی خویش هستید
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    27 1
    اقای عضو کمیسیون چرا فکر کردید ما از عملکردتان تصوری داریم ؟؟؟ این که شما بتوانید سطح رفاه و اسایش ملت ایران را فراهم کنید که به جوک شبیه است!!!!!؟؟
  • حسن IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    26 2
    اگر ۱/۵ میلیون بشکه میفروشید پس درامدتان کو؟ هر روز گرانی و تورم بیشتر بیداد میکند باز بگو میفروشیم پولش را هم میگیریم نه کنترلی بر قیمتها است و دولت کاری به گرانفروشی ندارد به ولله از اول انقلاب همچین دولتی سر کار نیامده بود نوبره نوبر