مجتبی شفیعی مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتگو با همشهری آنلاین در رابطه با بهسازی وضعیت آسفالت در ایستگاههای اتوبوس بیآرتی توضیح داد: تا به امروز عملیات بهسازی در ۷ ایستگاه اتوبوس تندرو اجرا شده است و ۴۰ ایستگاه نیز در دستور کار قرار دارند.
او افزود: با توجه به اینکه نمیتوان تمام ایستگاهها را در یک بازه زمانی بهسازی کرد، به ترتیب ایستگاههای مختلف را در دستور کار قرار دادهایم. امسال نیز قرار است ۴۰ ایستگاه بسیار پرتردد که با خرابی زیاد مواجه شدهاند، بهسازی شوند.
شفیعی با تأکید بر این نکته که بهسازی پس از اتمام کار این ۴۰ ایستگاه خواهد داشت، گفت: در ایستگاههای بی آرتی به دلیل اینکه محل ترمزگیری مکرر اتوبوسها است، شاهد خرابی شدید بودیم، تا کنون تلاش شده است از طریق آسفالت مجدد مشکل را رفع و رجوع کنند اما تجربه نشان داد که این روش موفق نبوده است.
براساس گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک «روسازی بلوکی، شیوهای است که میتوان مشکل مسیر ترمز اتوبوسهای بی آرتی در ایستگاهها را رفع کند، این شیوه ابداع ما نیست و دهها سال است که در سراسر جهان از این راه برای رفع مشکل ایستگاههای اتوبوس استفاده میکنند. »
شفیعی توضیح داد: تا کنون در هفت ایستگاه که دچار آسیبهای اساسی نظیر شیارشدگی، انواع ترک خوردگی و جمعشدگی در سطح لایه آسفالت بودند، عملیات مذکور به این روش با موفقیت به اتمام رسیده است. مسافران و رانندگان از آن ابراز رضایت کردهاند.
او در توضیح مزایای این روش، گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه این شیوه نسبت به روشهای قبلی کمتر ، طول عمر بیشتر، سرعت اجرای بالا(۴ روز)، ترمیم با سرعت و... از جمله ویژگیهای مثبت روسازی بلوکی است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این نکته که روسازی بلوکی موجب لغزندگی اتوبوسها نخواهد شد، ادامه داد: این شیوه یک راه حل استاندارد است و حتی فرودگاهها که بار محوری و افقیشان بسیار بالا است، از شیوه بهسازی بهره میبرند.
براساس گفته شفیعی« عملیات بهسازی و روسازی ایستگاههای بی آر تی تا کنون در ایستگاه کوی نصر (بزرگراه شهید چمران در مسیر شمال به جنوب و بالعکس)، ایستگاه شهید فتحنائی (خیابان دماوند در مسیر شرق به غرب و بالعکس)، ایستگاههای شهید منتظری و بوعلی (خیابان دماوند) و ایستگاه دکتر قریب (خیابان آزادی) به پایان رسیده و در ایستگاه ۱۷ شهریور (بزرگراه بعثت در مسیر شرق به غرب و بالعکس) و ایستگاه فرودگاه (خیابان دماوند در مسیر غرب به شرق) در دست اجراست.»
او در رابطه با ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلتها در تهران توضیح داد: این موضوع در شورای ترافیک تهران تصویب شد اما در رابطه با فاز اجرایی معاونت حمل و نقل و ترافیک تصمیم گیر است.
نظر شما