ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی سخنرانی خود در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) اظهار کرد: افزایش استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های فرامرزی، از جمله تجارت انرژی، نشان دهنده پایان کار دلار آمریکا به عنوان ارز غالب در سطح جهان است.

دلار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس، به گفته رئیس‌جمهور روسیه، ذخایر دلاری اقتصادهای بزرگ جهان همچنین تسویه حساب‌های تجاری با استفاده از ارز ایالات‌متحده به سرعت در حال کاهش است، در حالی که بسیاری از کشورها در حال طرح پروژه‌هایی برای ایجاد ارزهای ذخیره جدید هستند.

پوتین گفت: سهم تسویه حساب‌ها با دلار در حال کاهش و با یوان در حال افزایش است. اکنون تولیدکنندگان نفت در کشورهای پیشرو عربی می‌گویند که آماده هستند پول نفت را به یوان بپردازند. اگر این روند شتاب بیشتری بگیرد، دیگر مبادلات نفت و گاز با دلار انجام نخواهد شد و روند مذکور آغاز پایان کار این ارز است.

رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد: روسیه هرگز قصد دلارزدایی از اقتصاد داخلی یا اقتصاد جهانی را نداشته است اما به دلیل سیاست‌های تحریمی که توسط دولت آمریکا دنبال می‌شود، مجبور به حذف دلار شد.

پوتین بیان کرد: ما کاری به دلار نداریم و آنها خودشان این کار را انجام می‌دهند. با پیگیری اهداف سیاسی کوتاه‌مدت و فرصت‌طلبانه، قدرت خود را از جمله در امور مالی جهان تضعیف می‌کنند.

پوتین تاکید کرد: با استفاده از دلار به عنوان ابزار جنگی، تردیدهایی در مورد قابل اعتماد بودن پول آمریکایی هم به عنوان ابزار پرداخت در تجارت جهانی و هم به عنوان یک دارایی ذخیره ایجاد می‌کنند.

روسیه پس از مواجهه با تحریم‌هایی که عملا توانایی این کشور برای استفاده از دلار در معاملات مالی را از بین برد، در تجارت فرامرزی به ارزهای ملی روی آورد.

به گفته پوتین، اکنون تقریبا ۹۰ درصد از تسویه حساب‌های روسیه با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به روبل، در حالی که بیش از ۸۰ درصد از تسویه حساب‌ها با چین به روبل یا یوان انجام می‌شود.

کد خبر 767566
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha