یک زن که مهریه‌اش را در زمان طلاق گرفته بود، با ترفندی زیرکانه باز مهریه‌اش را به اجرا گذاشت و شوهرش را به دادگاه کشاند.

دادگستری قوه قضائیه دادگاه

به گزارش همشهری آنلاین، یک زن که مهریه‌اش را در زمان طلاق گرفته بود با ترفندی زیرکانه باز مهریه‌اش را به اجرا گذاشت غافل از اینکه قانون دستش را رو خواهد کرد. این زن با ادعای گم شدن طلاق‌نامه‌اش یک المثنی گرفت که در آن به گرفتن مهریه‌اش اشاره نکرده بود و شوهر سابقش را به دردسر انداخت.

علی درباره درخواست عجیب زنش سال‌ها بعد از طلاق گفت: من چند سال پیش از زنم طلاق گرفتم و موقع جاری شدن صیغه طلاق ۶ دانگ آپارتمان جای مهریه به او دادم، داخل سند طلاق هم نوشته شد: «زوجه در عوض مهریه یک باب آپارتمان تملک کرد». قاضی دادگاه هم داخل حکم نوشت: «زوجه در عوض طلاق و تملک ۶ دانگ آپارتمان مهریه‌اش را صلح کرد».

وی ادامه داد: دیروز از دفترخانه برایم نامه آمده که بابت مهریه همسرت بدهکاری و باید مهریه پرداخت کنی. رفتم محضر گفتم من همسری ندارم که مهریه داشته باشد، گفت: خانم افروز...پس کی هست؟ متوجه شدم همسر سابقم با مراجعه به محضر درخواست رونوشت سند ازدواج المثنی کرده و به سردفتر گفته است که اصل سند گم شده، بعد با سند المثنی مهریه‌ای را که چند سال پیش در عوض طلاق و ۶ دانگ آپارتمان صلح کرده بود، دوباره مطالبه کرده است.

بررسی‌ها نشان داد مهرماه سال ۹۹ دادخواست طلاق توافقی زوجین منجر به صدور گواهی عدم امکان سازش شده، مفاد گواهی مؤید این موضوع بود که زوجه در عوض طلاق و تملک ۶ دانگ یک واحد آپارتمان، کل مهریه را به زوج بخشیده و در دفترخانه نیز همین موضوع در سند طلاق قید شده است.

علی رونوشت برابر اصل شده سند طلاق و دادنامه دادگاه خانواده را داشت و در پاسخ این پرسش که اصل سند طلاق کجاست و چرا رونوشت برابر اصل شده سند را فقط دارد، اعلام کرد روحانی‌ای که صیغه طلاق را جاری کرده بود، گفت: از سند طلاق فقط یک نسخه به زن ارائه می‌شود و مرد اگر مدرکی بخواهد کپی سند را تحویلش می‌دهند. تازه بابت همین رونوشت هم آن زمان از من ۲۰۰ هزار تومان پول گرفته است!

از مجموع مدارک علی این موضوع مشخص شد که همسر سابقش در دایره اجرائیات مهریه اداره ثبت اسناد و املاک مهریه‌اش را مطالبه کرده و جاری شدن صیغه طلاق و توافقش با علی را کتمان کرده است. اجرائیات مهریه نیز بنا بر تکلیف قانونی مستند به سند ازدواج که سندی است رسمی اقدام به صدور اجرائیه کرده است لذا تنها راهکار، طرح دعوی ابطال اجرائیه و توقف عملیات اجرایی مهریه بود. مسأله‌ای به ظاهر ساده اما در واقع فوق‌العاده مهم و حائز ظرافت و نکات حقوقی خاص که از جهات مختلفی مانند مرجع صالح به رسیدگی، مفاد و محتوای دادخواست و... قابل اهمیت بود.

بررسی‌ها نشان داد مقررات حاکم بر اسناد لازم‌الاجرا و مجموعه قانون ثبت اسناد و املاک و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی واجد نکات و مستنداتی است که با خواسته و تقاضای علی مرتبط است؛ از جمله ماده ۲۲۹ به بعد این آیین‌نامه که با قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمی می‌تواند راهگشای مشکل علی تلقی شود.

پس از اطمینان از صحت ادعاهای علی مبنی بر صدور و اجرای حکم طلاق و انتقال ۶ دانگ آپارتمان به همسر سابقش در قبال بذل مهریه و جاری شدن صیغه طلاق دادخواستی به‌ خواسته مبنی بر توقف عملیات اجرایی نسبت به مطالبه ۱۳۶۰ عدد سکه تمام طلای بهار آزادی (مهریه بذل شده خوانده یعنی افروز) و همچنین تقاضای صدور حکم بر ابطال اجرائیه صادره به شماره ۱۱۱۱۱ تنظیم شد و پس از ثبت دادخواست در دادگاه و تشکیل جلسه چند هفته بعد حکم دادگاه بر ابطال اجرائیه صادر و علی نفس راحتی کشید و تصمیم گرفت بابت اقدامات افروز از جمله دروغ و کتمان حقیقت دعوای مطالبه خسارات و...علیه وی طرح کند.

نظر قانون چیست؟/ راهکار جلوگیری از سوءاستفاده 

 محمدهادی جعفرپور حقوقدان 

آنچه در پرونده‌هایی با موضوع بذل مهریه، طلاق توافقی، تودیع و تحویل مالی در عوض مهریه و امثالهم قابل اهمیت است مشورت با وکلای دادگستری و حتی‌الامکان نظارت ایشان بر روند پرونده است تا با پیش‌بینی‌های لازم مانع چنین دردسرهایی پس از مختومه شدن پرونده طلاق و مهریه شوند. پس از جاری شدن صیغه طلاق، سردفتر مکلف است از سند طلاق دو نسخه تهیه و به طرفین تحویل دهد.

حتماً کپی برابر اصل شده سند طلاق را طی اظهارنامه رسمی به سردفتری که ازدواج شما در آن ثبت شده ارسال کرده، سپس به دفترخانه مذکور مراجعه به سردفتر مراتب جاری شدن صیغه طلاق و ارسال اظهارنامه را اعلام کنید.

از ثبت واقعه طلاق در دفتر ثبت ازدواج مطمئن شوید. برخی مواقع اعتراض به اقدامات اجرایی مهریه در اداره ثبت در صلاحیت رئیس اداره ثبت است مانند ادعای مستثنیات دین بودن مال توقیف شده و...که ماده ۲۲۹آیین نامه اجرایی اسناد لازم‌الاجرا در این‌باره انشا شده است.

کد خبر 766753
منبع: ایران

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    4 0
    در این شرایط اقتصادی زن نگیرید یا اگر ازدواج میکنید فرد شایسته با اصالت و متدین انتخاب کنید با مهریه ای که به ساعت توان پرداخت آنرا دارید .مشکل از آقایان هست که آینده نگری در رابطه ندارند !