گروه شهری: جای تعجب و تاسف است که انواع سموم خطرناک در اراضی کشاورزی ایران همچنان مصرف می‌شود.

مدیر کل دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت جهاد کشاورزی گفت: به رغم اینکه از ۲۵سال پیش هرگونه استفاده از سموم همراه با آلاینده پایدار در کشور ممنوع شده‌است، اما همچنان مصرف وصدمات این سموم دراراضی کشاورزی مشاهده می‌شود.

غلامرضا میرکی در گفتگو با ایرنا اضافه کرد: این نشانه ضعف درکنترل و نظارت در واردات سموم و قاچاق آن است. 

این مسئول کشاورزی با بیان اینکه ۱۲نوع از ترکیبات شیمیایی آلاینده‌خطرناک در جهان شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: آلاینده‌های آلی پایدار ترکیبات سمی کلره هستند که در سالیان گذشته به عنوان آفت‌کش در مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی آلدرین، دی‌آلدرین، اندرین، هپتاکلر، هگزارکلروبنزن، کاردان، توکسافن، میرکس و ددت را از نوع سموم خطرناک اعلام کرد و گفت: پس از سه دهه مصرف این سموم در اراضی کشور، از ۲۵سال قبل استفاده از این سموم در کشور ممنوع اعلام شد. 

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد هنوز این سموم در انبارها وجود داشته باشد و سوداگران این نوع سموم را با نام‌های مستعار به بازار عرضه می‌کنند.

میرکی خاطرنشان کرد: از آنجایی که خاک اراضی کشاورزی کشورمان ضعیف و فقیر است باید در حفظ آن تلاش کنیم.

این مسئول زیست محیطی وزارت جهاد کشاورزی گسترش بی‌رویه فناوری، فقرو بی‌سوادی، بحران جمعیت، شورشدن منابع آبی، تغییرکاربری اراضی ، تغییرات اقلیمی وبحران انرژی را از عوامل بروز معضلات زیست محیطی برشمرد.

وی استفاده از آب فاضلاب تصفیه نشده برای مصارف کشاورزی را از دیگر معضلات محصولات غذایی در حاشیه شهرهای بزرگ عنوان کرد.

میرکی گفت: اکنون انقلاب سبز دنیا با هدف تمیز نگهداشتن کره زمین از سموم با ترکیبات آلاینده پایدار فعال شده است و همه کشورها باید طبق دستورالعمل آن مرکز عمل کنند.

کد خبر 7665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز