مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

دکترناصر کرمی: ابتدا: چند سال پیش که زمزمه ایجاد محدودیت برای ورود خودرو‌ها به محدوده مرکزی شهر تازه درافتاده بود، شایعات دراین‌باره بعضاً غیرقابل‌باور به‌نظر می‌رسید.

 ازجمله احتمال وضع مالیات سنگین بر خودروهای شخصی، جریمه خودروهای دارای کمتر از 3سرنشین و... اما خود طرح تردد نوبتی هم وضعیتی داشت که شگفتی و شایعه بسیار برمی‌انگیخت. مسئولان امر همان ابتدا روی تردد نوبتی توافق داشتند. اما درباره نحوه نوبت‌بندی خودروهای شهر مدت‌ها طول کشید تا به طرحی که هم‌اکنون درحال اجراست برسند. گزینه اول آنها خودروهای شهر را تقسیم می‌کرد به 2گروه سفید و غیرسفید. ظاهراً در تهران تعداد خودروهای سفید به‌اندازه همه خودروهای غیرسفید است.

براین‌ اساس باید یک روز سفید‌ها به خیابان می‌آمدند، یک روز هم غیرسفید‌ها. راهنمایی و رانندگی ترجیح می‌داد این طرح اجرا شود چون کنترل محدوده طرح را برای پلیس آسان می‌کرد. جز آن، طرح‌هایی مثل تقسیم خودروها به چهارسیلندر و کمتر و بیشتر از چهارسیلندر هم وجود داشت که در نهایت رأی نیاورد و قرار شد بنا را برای نوبت‌بندی بر همین وضعیت زوج و فرد عدد سمت راست پلاک خودرو بگذارند.

بعد: قرار بود طرح تردد نوبتی فقط در یک 3 ماهه زمستان اجرا شود. اما بعد، 3ماه دیگر هم آن را تمدید کردند. تمدیدها چهاربار تکرار شد تا شهر سرانجام عادت کرد به تردد نوبتی خودروها، تا بعد که این وضعیت دائمی شد. پلاک‌زوج‌ها فقط روزهای زوج هفته، از حالا تا آخر تاریخ.

سرانجام: قرار بود که طرح تردد نوبتی مشکل ترافیک را حل کند، که نکرد. چند ماه اول به‌صورت محدود تأثیر داشت، اما دوباره آش و کاسه‌ همان شد. جالب است که الان هیچ‌کس باور نمی‌کند تا چند سال پیش همه خودروها مجاز بودند هر روز به خیابان بیایند، اما ترافیک اصلاً متراکم‌تر از الان نبود. بعد چه می‌شود؟ اگر بنابر تداوم اجرای طرح‌هایی مثل تردد نوبتی باشد، لابد برمی‌گردند به پرونده روزهای تدوین این طرح. نوبت‌بندی فعلی را شاید باز هم محدودتر کنند.

مثلاً قاعده سفید و غیرسفید را ممزوج کنند با قاعده زوج و فرد و یا حتی در نهایت مجبور شوند برای قاعده دشوارتری مثلاً چهارسیلندرها و غیرچهارسیلندرها. براین مبنا مثلاً قرار شود شنبه‌‌ها  فقط روز تردد خودروهای سفید پلاک زوج چهارسیلندر باشد. آن ابتدا هم کسی اجرای طرحی مثل تردد نوبتی خودروها را باور نمی‌کرد. همین‌قدر که هم‌اکنون منوط‌شدن تردد در روزهای شنبه به چنان دسته‌بندی محدود و عجیبی غیرقابل باور است.

کد خبر 76641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز