کاخ الیزه در بیانیه خود درباره گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه اعلام کرد که مکرون خواستار توقف آنچه حمایت ایران از روسیه در جریان جنگ اوکراین عنوان کرده است، شد.

رئیسی - مکرون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) در بیانیه‌ای با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی امانوئل مکرون و ابراهیم رئیسی، روسای جمهور فرانسه و ایران که روز شنبه انجام شد، اعلام کرد که مکرون در اظهارات خود درباره آنچه حمایت ایران از روسیه در جریان جنگ اوکراین عنوان کرده، هشدار داده است.

درحالی‌که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای واهی غرب مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران علیه اوکراین را رد کرده‌اند، کاخ الیزه در ادامه تصریح کرد که مکرون در این تماس تلفنی از رئیس جمهوری ایران خواسته است تا هرچه فوری حمایت‌های خود از روسیه را متوقف کند.

با وجود همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تاکید مستمر ایران بر ماهیت کاملا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشورمان، همچنین در بیانیه کاخ الیزه آمده است که رئیس جمهور فرانسه در اظهارات خود درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی و بر لزوم به‌ کارگیری اقدامات قابل راستی‌آزمایی از سوی ایران برای اجرای تعهداتش درقبال آژانس اتمی تاکید کرده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه بعد از ظهر روز شنبه در تماسی تلفنی با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرد.

روسای جمهور دو کشور در این گفت‌وگوی تلفنی که ۹۰ دقیقه به طول انجامید، علاوه بر بررسی راه‌های توسعه روابط دوجانبه، درباره تحولات منطقه‌ای و همچنین مذاکرات رفع تحریم‌ها رایزنی کردند.

رئیسی در رابطه با توسعه روابط دو جانبه، با اشاره به محاسبات غلط برخی دولت‌های اروپایی درباره ملت ایران، آن را ناشی از گرفتار شدن این دولت‌ها در دام اطلاعات غلط گروه‌های تروریستی، تجزیه‌طلب و معاندان دانست و بر پرهیز از مداخله در امور داخلی و احترام به اصل حاکمیت ملی تاکید کرد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها، همکاری‌های ایران و آژانس و تاییدات مکرر این سازمان بر پایبندی کشورمان به تعهدات قانونی خود را یادآور شد و بر پرهیز از هرگونه سیاسی‌کاری و اقدام غیرسازنده در مذاکرات رفع تحریم‌ها تاکید کرد.

موضوع جنگ در اوکراین نیز بخشی از گفت‌وگوهای دو رئیس جمهور در موضوعات منطقه‌ای بود که دکتر رئیسی ضمن اعلام سیاست قاطع جمهوری اسلامی مبنی بر مخالفت با جنگ، بهترین راه‌حل را دیپلماسی دانست.

رئیس جمهور فرانسه نیز در این مکالمه تلفنی با تاکید بر اینکه پاریس به‌دنبال تعامل با جمهوری اسلامی ایران است، تداوم گفت‌وگوها میان مقامات دو کشور برای تقویت تعاملات فیمابین را خواستار شد.

مکرون همچنین با تاکید بر تداوم مذاکرات رفع تحریم تا رسیدن به نتیجه، جمهوری اسلامی ایران را بخشی از راه‌حل بحران اوکراین دانست و ایفای نقش بیشتر ایران در این زمینه را خواستار شد.

کد خبر 766263
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • انصاف IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    5 2
    برای دلخوشی اوکراین و ابراز وجهه پوشالی فرانسه این حرف رو میزنه واگر فقط هشدار می بود مدت ۹۰دقیقه مکالمه رییس جمهور لازم نبود صرفا یک بیانیه وزارت خارجه کافی بود
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    2 2
    منظور فرانسه از حمایت نکردن ایران از روسیه در جنگ اوکراین، وارد شده ایران در آن جنگ به نفع غربی ها و تحمل هزینه ها، زیانها و خسارت های آن است. باید به سارکوزی گفت ... خودتی ما هندیهای مستمعره انگه لیس نیستیم.
  • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    3 0
    با اینکه از پوتین به هیچ وجه خوشم نمیاد و او را جنایتکار جنگی میدانم اما از این یارو مک‌دونالد هم خوشم نمیاد ، کاری نداره مسئولین ما هم فردا یک بیانیه بدهند و در اون بیانیه خواستار توقف فوری حمایت های دولت های اروپایی بخصوص فرانسه نسبت به دولت اکراین بشن و ازشون بخوان اینقدر تسلیحات و تجهیزات نظامی بسمت اکراین گسیل نکنند و بنزین بر روی آتش نریزند