بررسی لایحه بودجه سال 88 در کمیسیون تلفیق آخر هفته گذشته به پایان رسید و از یکشنبه 18 اسفند بررسی آن در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود

مهم‌ترین مبحثی که در کمیسیون تلفیق بررسی شد، اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها از سال آینده بود. درباره جزئیات اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی و هدفمند کردن یارانه‌ها در سال آینده با دکتر احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • مصوبه کمیسیون تلفیق ، اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها را از تیرماه تعیین کرده، در این صورت، در 3ماه اول سال آینده وضعیت قیمت حامل‌های انرژی چگونه خواهد بود؟

مصوبه کمیسیون تلفیق تناقضاتی دارد. کمیسیون تلفیق اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را از تیرماه قرار داده است. این بدین معناست که دولت باید رقم 20هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی را در 8ماه آخر سال تامین کند، که نسبت به آنچه می‌بایست در 12ماه اصلاح می‌کرد افزایش قیمت‌ها 3/1برابر خواهد شد. بنابراین، مشخص است که این روند موجب می‌شود فشار تورمی‌‌بیشتر از آنچه کمیسیون تلفیق انتظار دارد، ایجاد شود.

  • آیا طبق مصوبه کمیسیون تلفیق،  دولت  در 3ماه اول سال آینده  مجاز  به واردات بنزین و گازوئیل است؟

یارانه ندادن به معنای وارد نکردن نیست. طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، دولت باید قیمت‌ها را از تیرماه تغییر دهد. بنابراین دولت از یارانه دادن منع شده، نه از وارد کردن. این بدین معناست که واردات باید به‌نحوی قیمت‌گذاری شود که یارانه نخواهد؛یعنی قیمت تمام شده هزینه خرید، حمل، تخلیه، انتقال و توزیع را بپوشاند و عوارض و مالیات را نیز تامین کند.

  • 3ماه اول سال بالاخره قیمت‌ها افزایش می‌یابد یا خیر؟

کمیسیون تلفیق بودجه اختیار قیمت‌گذاری بنزین و گازوئیل و سایر حامل‌های انرژی را از تیرماه سال آینده به‌عهده دولت گذاشته است. اما طبق قانون جامع مدیریت حمل‌ونقل عمومی‌و بهینه‌سازی مصرف سوخت، دولت اجازه گران کردن قیمت بنزین و گازوئیل را از اول سال دارد.

بنابراین، دولت می‌تواند در 3ماه اول سال قیمت‌ بنزین و گازوئیل را آزاد کند. اما اگر این کار را نکند مجبور به اعطای یارانه برای واردات است. اگر دولت این اقدام را انجام دهد و بخواهد در 4-3ماه اول سال یارانه بدهد، باید در ماه‌های باقیمانده بیش از 20هزار میلیارد تومان از اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی، درآمد کسب کند تا رقم مازاد بر 20هزار تا را صرف یارانه‌ای کند که ابتدای سال پرداخت کرده است. بنابراین، این مسئله نیز موجب افزایش شدیدتر تورم خواهد شد.

  • پس شما با این مصوبه، مخالف هستید؟

بله، بنده با این پیشنهاد که به تصویب کمیسیون رسید مخالفت کردم. در روزهای اولیه بررسی بودجه 88 در کمیسیون تلفیق، پیشنهاد بنده درباره هدفمند کردن یارانه‌ها به تصویب رسید که اجازه تامین درآمد 8400میلیارد تومانی را به دولت می‌داد که اثر تورمی‌‌آن 5/2برابر نسبت به مصوبه فعلی کمتر بود، ولی متأسفانه کمیسیون تلفیق در تجدید رای به این پیشنهاد مورد بحث رسید و آن را تصویب کرد.

طبیعی است که من از اختیارات خود در صحن علنی به هنگام بررسی بودجه 88 برای مخالفت با این پیشنهاد استفاده خواهم کرد و از پیشنهاد چاپ شده قبلی خود که بسیار معتدل‌تر است و افزایش قیمت‌ها را حداکثر 2برابر خواهد کرد، دفاع خواهم کرد.

مهم این است که اصلاح قیمت حامل‌های انرژی حتما باید صورت گیرد ولی در سال اول به‌دلیل ابهامات زیادی که درباره آثار رکودی و تورمی‌‌این اقدام مهم وجود دارد، باید گام اول را آهسته‌تر برداریم.

کد خبر 76623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز