مشاور نخست وزیر عراق از آزادی ۱.۵ میلیارد یورو از اموال ایران و آزادی یک میلیارد دیگر در آینده نزدیک خبر داد.

ایران و عراق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، ضیاء الناصری، مشاور نخست وزیر عراق در صفحه توییتر خود اعلام کرد که مجموع دارایی های آزاد شده ایران توسط دولت عراق در زمان نخست وزیری محمد شیاع السودانی تقریبا یک و نیم میلیارد یورو است به علاوه اینکه یک میلیارد یورو نیز آزاد خواهد شد.

وی گفت که با این اقدام اوضاع برق عراق به طور تدریجی بهبود خواهد یافت.

اخیرا احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد که فواد حسین، وزیر خارجه این کشور نتایج خوبی درخصوص امور مالی میان تهران و بغداد محقق کرد.

وی گفت: فواد حسین در جریان کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم که در ریاض برگزار شد، گفت وگو های خوبی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا داشت و این گفت وگوها منجر به پیشرفت های مهمی درخصوص امور مالی میان ایران و عراق شد.

الصحاف خاطرنشان کرد: فواد حسین همچنین هماهنگی و گفت‌وگوهای خوبی در همین زمینه با بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان داشت.

پیش از این رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، از آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در این کشور خبر داد و گفت: در واقع این گشایش ارزی می‌تواند به ثبات بازار ارز و همچنین کالاهای اساسی کمک قابل توجهی کند.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همانطور که در خبرها آمده، خوشبختانه طبق شنیده‌ها حدود سه میلیارد دلار از منابع ایران در عراق آزاد شده و برای تامین ارز مورد نیاز حجاج و خرید کالاهای اساسی تخصیص پیدا کرده است. البته جزئیات دقیق این گشایش و نحوه تخصیص را باید بانک مرکزی اعلام کند. این اتفاق به طور قطع تاثیر مثبتی بر بازارها خواهد داشت چرا که هم نیازهای بانک مرکزی مرتفع و هم کالاهای اساسی خریداری شده است. در واقع این گشایش ارزی می‌تواند به ثبات بازار ارز و همچنین کالاهای اساسی کمک قابل توجهی کند.

وی درباره مجموع منابع بلوکه شده ایران در عراق نیز گفت: با توجه به اینکه تعاملات مستمر ما با عراق ادامه دارد و معاملات اقتصادی در حوزه‌های مختلف انرژی انجام می‌شود، رقم منابع همواره در حال تغییر است.

به گفته این فعال اقتصادی، با توجه به مقدمات فراهم شده، می‌توان انتظار داشت که این بخش از منابع نیز برای آزادسازی در دستور کار قرار بگیرد، هر چند جزئیات و نحوه تعامل و چگونگی آن باید از سوی بانک مرکزی تایید و اطلاع رسانی شود.

آل اسحاق درباره وضعیت تبادلات ارزی بخش خصوصی در عراق نیز بیان کرد: ما در این بخش تقریبا مشکلی نداریم. هر چند با توجه به اینکه باید از طریق صرافی‌ها فرایند جابجایی ارز انجام شود، قدری هزینه‌ها بالا می‌رود اما در نهایت بخش خصوصی با مشکل کمتری کار خود را در عراق ادامه می‌دهد.

وی درباره خبر اخیری که حکایت از ممنوعیت صادرات برخی کالاها به عراق داشت نیز توضیح داد: این موضوع طبیعی است و هر ساله با توجه به رسیدن فصل برداشت برخی محصولات این تصمیم از سوی دولت عراق گرفته می‌شود و ما در ایران نیز تصمیماتی مشابه می‌گیریم. این موضوع ارتباطی به تجار ایرانی پیدا نمی‌کند و یک تصمیم سراسری است و در نهایت و در بلندمدت چالشی برای صادرات کالاهای ایرانی به عراق نیز به وجود نخواهد آورد.

کد خبر 766152
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • خالقی IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    33 9
    خاک بر سر کشوری که باید با اجازه آمریکا کاری بکنه
    • هادی IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      8 24
      ایران با اجازه ی امریکا کاری نمیکنه .صادراتشو میکنه بدون توجه به تحریم و.. اون کشورهای دیگه مثل کره وعراق و کشورهای اروپایی هستن که بدون اجازه ی امریکا کاری نمیکنن (البته بعضی کشور ونه در همه ی موارد)
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    47 10
    "منابع ایران در عراق آزاد شده و برای تامین ارز مورد نیاز حجاج" حجاج به ما چه؟! باید جور حاجی ها رو ملت بکشن؟؟؟؟؟؟ این پولا رو صرف ابادانی ایران کنید.
    • آقا رضا 🦋 IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      3 20
      عزیزم اینحوری ک فکر می کنی نیست...توی ایران حجاج معادل دلاری رو به سازمان حج و زیارت می دن و به خزانه می ره ولی برای استفاده از منابع دلاری خارجی مبلغ دلاری ک به عربستان برای۸۶هزار نفر باید بده از این راه تامین شده تا پول در خارج مصرف بشه چون امکان ورود به به ایران رو به خاطر تحریم ها وجود نداره و فقط می تونن انتقال بدن...
  • US ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    42 3
    خوشبحال مسئولين. جيبشون پر شد.
  • فاطمه IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    39 4
    ارز و میخواین خرج حج بکنین منتشر سر ما میزارین
  • اریا IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    37 5
    یعنی ما درک نمی کنیم مردم بدبخت ایران درفقر غذایی بیماران کمبود دارویی موندن اونوقت این دولت میخواد از این ارز برای زیارت عتبات وحجاج استفاده کنه
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    34 3
    آقایان و مسئول و آقغازاده ها و پهن شدن سفره جدید
  • ناشناس IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    37 3
    اختلاس گرا و رانت خواران بدو عقب نیوفتی ،پول ملت آماده واسه هپلی هپو زود باشین یه وقت جا نمونین ،ما که راضی نیستیم نه این پول نه اونایی که تو این چند سال نابود کردین... ما دنبال ده میلیون پول تا خونه اجاره کنیم ،میلیارد میلیارد به باد دادین
  • مهندس نرم افزار IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    31 5
    مردم عادی در صف نان اند.
  • . IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    32 3
    از عراق پولها مستقیم می‌ره عربستان و یمن و کانادا و اروپا نزد فرزندان بعضی مقامات
  • حسین IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    29 2
    ۱۰۰۰ میلیارد دلار هم غرامت تعیین شده جنگ تحمیای رو ایران هنوز درخواست نداده که اونم باید زودتر پیگیری کنند تا هاپولی نشه
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      24 2
      هاپولی شده خیلی وقته همش رفته اروپا و امریکا و کانادا پیش اقازاده ها
  • ناامید IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    32 1
    این میره پیش اون 500 میلیون پوند، تا حالا کدوم دفعه یادتون میاد که از این پولها آزاد شده باشه و فقر کمتر شده باشه؟
  • کارگر تحصیلکرده!! IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    28 1
    نوش جان اونهایی که خودرو شاسی بلند در مجلس شورای اسلامی سوار می شوند و اونهایی که در نهاد های مختلف دولت و مجلس حقوق های نجومی می گیرند!!!! راستی از نرخ اجاره های سنگین امسال برای رعیت بدبخت ایران خبر دارید؟!!!! پول های بلوکه شده ایران آزاد شد و خرج رعیت و قشر ضعیف مستاجر ایران هم می شود؟!!!!!!!
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    23 1
    جالبه که ما هیچ وقت تاثیر مثبت ارز های ازاد شده و کالا های صادر شده رو حس نمیکنیم فقط بدبختیش برای ماست ... اینهمه پول کجا میره ؟ الان بجای اونهمه نفت مفتی که به چینی جماعت میدید چی میگیرید ؟
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    14 0
    کاش آزاد نمیشد.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    10 0
    کار ما به جائی رسیده که عراق بدهی خود را قطره چکانی می دهد و ما می پریم بالا و بشکن می زنیم!
  • اا IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    4 0
    عربستان روزی یک میلیارد نفت می فروشد