سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به برپایی گردهمایی ائمه جمعه در ۶ منطقه کشور، از تغییر ائمه جمعه ۳۸ پایگاه در پنج ماه اخیر خبر داد و گفت: در ۲ پایگاه آق قلا در استان گلستان و کرخه در استان خوزستان هم به تازگی امام جمعه معرفی و منصوب شده است.

حجت‌الاسلام علی نوری

به گزارش همشهری آنلاین، حجت‌الاسلام علی نوری، سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد، به ارائه گزارش عملکرد نهاد نمازجمعه در سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: از پنجم مرداد سال گذشته که گردهمایی سراسری با حضور ۹۰۰ نفر از ائمه جمعه در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، اقدام به برنامه‌ریزی برای برپایی نشست‌هایی جهت هم‌افزایی کردیم.

برپایی گردهمایی ائمه جمعه در ۶ منطقه کشور

وی با بیان اینکه سال گذشته در تهران در سه مرحله میزبان ائمه جمعه بودیم، افزود: سال گذشته در سه مرحله نشست ائمه جمعه در تهران برگزار شد و در هر مرحله ۳۰۰نفر از ائمه جمعه حضور یافتند. امسال هم در تدارک هستیم که گردهمایی‌های منطقه‌ای ائمه جمعه را در ۶ منطقه برگزار کنیم.

 نوری به برپایی گردهمایی منطقه‌ای ائمه جمعه در استان مازندارن  اشاره کرد و ادامه داد: در نخستین گردهمایی منطقه‌ای که در استان مازندران برگزار شد، میزبان ۱۵۰ نفر از ائمه جمعه از استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و سمنان بودیم. همچنین هفته آینده در تهران این گردهمایی منطقه‌ای برگزار خواهد شد و سایر مناطق هم به مرور اعلام و این گردهمایی در آن‌ها برگزار می‌شود.

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به محورهای این گردهمایی منطقه‌ای، خاصر نشان کرد: موضوعات روز و مبتلابه جامعه همچون عفاف و حجاب، فعال‌سازی شورای فرهنگ عمومی و سایر موضوعاتی دستور کار نشست‌های منطقه‌ای است. در یک سال گذشته سه مرحله، انسجام، ساماندهی و تدارک گردهمایی ائمه جمعه صورت گرفته است؛ به طوری که پنجم مرداد ۱۴۰۱ به صورت متمرکز ۹۰۰ نفر و بعد از آن سه مرحله در تهران هر مرحله ۳۰۰ نفر گردهم آمدند و اکنون به صورت منطقه‌ای و هر منطقه ۱۵۰ نفر از ائمه جمعه کنار هم جمع شده و به بحث درباره موضوعات مختلف می‌پردازند.

برپایی قراری نو و شنبه‌های تبیینی برای افزایش اطلاعات سیاسی و فرهنگی ائمه جمعه

وی با بیان اینکه ما لایحه عفاف و حجاب را از طریق هیأت‌های اندیشه‌ورز ائمه جمعه، نقد و بررسی کردیم، گفت: پیشنهادات برای ارتقای لایحه عفاف و حجاب را دریافت می‌کنیم و به روسای سه قوا ارسال خواهیم کرد تا مورد بهره‌برداری قرار گیرد. نکته قابل توجه دیگر، برگزاری سلسله قرارهای اندیشه ورزانه در محور و الگوی اعتلای ایمانی و انقلابی با عنوان «قراری نو» است که تاکنون ۱۵ نشست توسط دفتر مطالعاتی روزهای یکشنبه در قم برگزار شده است.

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه  ادامه داد: در این نشست‌ها آخرین تحولات نظام اداری کشور با حضور دکتر میثم لطیفی معاون رئیس‌جمهور ایران و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، سند زیست عفیفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بررسی شد.

وی ادامه داد: در کنار قراری نور که برای جریان‌سازی فرهنگی و بررسی وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور است، ما «شنبه‌های تبیینی» را برای ائمه جمعه داریم که معاونت آموزش تاکنون ۲۲ جلسه را برگزار کرده است. 

تغییر ائمه جمعه ۳۸ پایگاه در ۵ ماه اخیر

نوری با بیان اینکه طی پنج ماه گذشته در ۳۸ پایگاه انتصاب جدید داشتیم، گفت: از ۲۰ پایگاه با حضور ائمه جمعه جدید الورود، ۱۷ پایگاه در شهرستان بوده است. به همین منظور انتخاب هدفمند و انتصاب در جایگاه امامت در شهرستانی که دارای اهمیت است. ۲ پایگاه تازه تأسیس هم داشتیم که آق قلا در استان گلستان و کرخه در استان خوزستان امام جمعه معرفی و منصوب کردیم.

وی افزود:در جزیره خارک استان بوشهر حجت‌الاسلام کارگر را مستقر کردیم. حجت‌الاسلام شیرعلی‌پور در شهرستان سرعین استان ادبیل نیز که در کنار تألیفات، سطح چهار حوزه هم دارد، به عنوان امام جمعه منصوب شد که امیدواریم با حضور وی تحولاتی را در این نقطه توریستی شاهد باشیم.

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به انتصاب سایر ائمه جمعه جدید در استان‌های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: حجت‌الاسلام فتحی‌نیا به عنوان امام جمعه گتوند استان خوزستان منصوب شد. وی دارای مدرک دکتری و سطح چهار حوزه و بومی این استان است. در استهبان استان فارس نیز انتصاب جدید داشتیم و حجت‌الاسلام ساجدی که اهل این شهرستان هم هستند، امامت آنجا را بر عهده خواهند داشت.

وی با بیان اینکه رویکرد نهاد ائمه جمعه استفاده از طلاب فاضل، جوان و انقلابی است، خاطر نشان کرد: برخی دیگر از انتصابات هم داشتیم که امیدواریم در تعالی مأموریت ائمه جمعه رقم بخورد.

جوانی جمعیت و معیشت مردم، مهم‌ترین موضوعات بیان شده توسط ائمه جماعت 

نوری با اشاره به اصلی‌ترین مطالبات و آنچه که توسط ائمه جمعه از تریبون نماز جمعه مطرح شده، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در بیان ائمه جمعه در ماه‌های گذشته، قانون جوانی جمعیت است که اجرا کردن آن، برای حمایت از فرزندآوری و تسهیلاتی باید رقم بخورد، مورد توجه قرار گرفت. بیانات و نکات و گزارش‌های کارشناسی در این رابطه توسط ائمه جمعه ارائه شد و ایشان از مسوولان درخواست‌هایی داشتند تا اتفاقات خوبی برای افزایش جمعیت بیفتد که در این زمینه از ائمه جمعه گرمسار، زنجان، بجنورد، اهرم، قزوین، که درباره موضوع جوانی جمعیت مسائلی را مطرح کردند، قدردانی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت روز معلم و شهادت استاد مطهری را داشتیم که به مساله معلم و دانش‌آموز هم اشاره شد، گفت: مساله تعلیم و تربیت و همچنین محرومیت در برخی از استان‌ها مطرح شد و آنچه بیش از آن باید توجه شود، نوجوانان هستند که باید برای فراغت آن‌ها برنامه‌ریزی کرد. محور بعدی که دغدغه ائمه جمعه بود، مسکن و اجاره بها است که توصیه‌هایی به مردم و مسولان داشتند. اینکه هوای یکدیگر را داشته باشند و نرخ اجاره مسکن را کاهش دهند. در این رابطه از امام جمعه کرمانشاه، شیراز، پردیس، دماوند، شیراز قدردانی می‌کنیم.

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اظهار داشت: بحث دیگری که دغدغه این روزهای مردم ایران اسلامی است و ائمه جمعه هم به طور جدی پیگیری می‌کنند، موضوع اقتصاد، معیشت، گرانی و تورم است. ائمه جمعه همدان و اهواز از تورم و گرانی گفتند. ائمه جمعه نهاوند درباره کمک به چرخه تولید و امام جمعه بندرعباس درباره دستمزد عادلانه کارگر مباحثی را مطرح کردند که باید از آن‌ها قدردانی کنیم.

رونق گردشگری و ایجاد زیرساخت در ایلام برای حضور میلیونی زائران اربعین

وی با بیان اینکه ما در مسائل خاص منطقه‌ای هم ورود مناسبی داشتیم که ائمه جمعه مطالبه‌گری خوبی برای رسیدگی داشتند، افزود: رونق گردشگری در لواسان نکته‌ای است که امام جمعه لواسان مد نظر قرار داد. در بجنورد امام جمعه خواستار احداث بیمارستان مادر و کودک شد. در استان البرز حق آبه مردم چهارباغ و انتقال آب سد طالقان و در استان هرمزگان حل مشکلات آب و فاضلاب را امام جمعه طلب رسیدگی کردند.

حجت‌الاسلام نوری در پایان با اشاره به اینکه ائمه جمعه در کنار مطرح کردن موضوع خرید محصولات باغی و حق آبه، در محور کشاورزی هم مسائلی مطرح کردند، گفت: امام جمعه خرم آباد درباره موضوع کشاورزی و توسعه آن موضوعاتی مطرح کرد و یکی دیگر از محورها هم بحث راه و شهرسازی است که ائمه جمعه ایمن‌سازی جاده‌ها را مطرح و خواستار پیگیری آن شدند. امام جمعه ایلام هم در مسأله اربعین که در ماه‌های آینده به حضور میلیونی زائران روبرو خواهیم شد، خواستار ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تردد زائران اربعین شدند. در فرصت بعدی فهرستی از سایر مطالبات و اقدامات محوری نماز جمعه را تقدیم می‌کنیم.

کد خبر 765328
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha