اتحادیه اروپا بیانیه‌ای درباره راستی‌آزمایی و نظارت در ایران به شورای حکام آژانس اتمی ارائه داد.

اتحادیه‌ اروپا

به گزارش همشهری آنلاین، اتحادیه اروپا در ابتدای بیانیه‌ای که روی وبسایت سرویس اقدام خارجی این اتحادیه درباره راستی‌آزمایی و نظارت در ایران منتشر کرده، بار دیگر به اتهام‌زنی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران پرداخته و گفته «اتحادیه اروپا به سرمایه‌گذاری دیپلماتیک و سیاسی برای احیای محدودیت‌های لازم بر برنامه هسته‌ای ایران برای اطمینان از این که به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد، ادامه خواهد داد». 

در ادامه این بیانیه که امروز سه‌شنبه (ششم ژوئن) به شورای حکام آژانس ارائه شده، ادعا شده که خطر بحران اشاعه هسته‌ای در منطقه در نتیجه تشدید مسیر هسته‌ای ایران افزایش یافته است. 

اتحادیه اروپا سپس با انداختن توپ در زمین ایران و بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های اروپایی در اجرای برجام، ضمن بیان این که همچنان به برجام متعهد است، ابراز تاسف کرده که «ایران تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را انجام نداده است، و برعکس همچنان به تشدید چشمگیر برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد».  

در ادامه این بیانیه ادعا شده، «این علی‌رغم حمایت سیاسی اعضای اتحادیه اروپا و تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی شدید برای احیای اجرای کامل برجام از جمله تلاش‌های (جوزپ بورل) نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام بوده است». اتحادیه اروپا سپس در ادامه این بیانیه پرادعا، از همه کشورها خواسته از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند. 

اتحادیه اروپا با شانه خالی کردن از مسئولیت، ابراز تاسف کرده که ایران متن ارائه شده از سوی هماهنگ‌کننده در تاریخ هشتم اوت ۲۰۲۲ را نپذیرفت و مدعی شده تحولات جدید دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک را به طور فزاینده‌ای دشوار کرده است. 

در ادامه این بیانیه در حالی که آژانس پیشرفت همکاری بین این نهاد و ایران را در گزارش اخیر خود تایید کرد، اتحادیه اروپا درباره «تشدید نگران‌کننده» برنامه هسته‌ای ایران در گزارش‌های آژانس، ابراز نگرانی عمیق کرده است. 

در این گزارش همچنین به‌رغم تایید مکرر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس، در رابطه با گسترش ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیوم با غنای بالا در ایران ابراز نگرانی و ادعا شده اقدامات ایران توجیه غیرنظامی معتبر ندارد. 

اتحادیه اروپا در بخش دیگری از این بیانیه با اذعان به گزارش آژانس که در آن عنوان شده توضیحات ایران در خصوص ادعای وجود ذرات اورانیوم ۸۳.۷ درصدی در تاسیسات فردو با یافته‌های این نهاد مغایرت ندارد، باز هم درباره این موضوع ابراز نگرانی کرده و گفته عدم انحراف ایران در این خصوص باید به تایید آژانس برسد. 

اتحادیه اروپا در ادامه این بیانیه، بر تعهدات ایران ذیل موافقتنامه پادمان تاکید کرده و افزوده ضرورت دارد آژانس هر اقدامی در راستای تشدید فعالیت هسته‌ای ایران را به موقع شناسایی کند و گزارش دهد. 

اتحادیه اروپا همچنین ضمن ابراز نگرانی درباره «کار قابل توجه» بر روی اورانیوم فلزی که قبلاً گزارش شده و «دستاوردهای دانش غیرقابل بازگشت» مرتبط به آن، از ایران خواسته کار دیگری در رابطه با تبدیل UF۶ به UF۴ برای تولید اورانیوم فلزی را اغاز نکند و هیچ‌گونه فعالیت مرتبط با تولید اورانیوم فلزی را ادامه ندهد. 

اتحادیه اروپا همچنین مدعی عدم پیشرفت در خصوص اختلاف ادعایی بین میزان اورانیوم طبیعی اعلام شده از سوی ایران در آزمایشگاه چندمنظوره «جابربن حیان» و مقدار تایید شده آژانس شده و از ایران خواسته این موضوع را طبق خواسته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روشن کند. 

اتحادیه اروپا مدعی شده در پی کاهش تعهدات برجامی ایران و حذف تجهیزات نظارتی، تداوم دانش آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران از بین رفته و افزوده در صورت اجرای دوباره تعهدات برجامی، باید مبنای جدید برای راستی‌آزمایی ایجاد شود که درجه قابل توجهی از عدم اطمینان را در نظر خواهد گرفت. 

به‌رغم تایید پیشرفت در همکاری‌های ایران و آژانس در اظهارات اخیر گروسی، اتحادیه اروپا در بیانیه خود از ایران خواسته با آژانس به شیوه‌ای مستمر و بدون وقفه تعامل داشته باشد تا تمام تعهدات مندرج در بیانیه مشترک چهارم مارس ۲۰۲۳ این نهاد و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بدون تأخیر محقق شود. بروکسل همچین از ایران خواسته اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام و همچنین پروتکل الحاقی را از سر بگیرد. 

دوشنبه ۱۵ خرداد ماه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین مقر این سازمان آغاز به کار کرد و رافائل گروسی مدیرکل آژانس در ابتدای این نشست در بیانیه‌ای اعلام کرد فرآیند اجرای بیانیه مشترک با ایران آغاز شده و پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

اظهارات دوشنبه گروسی مبنی بر پیشرفت‌هایی در تعاملات ایران و آژانس، پیش از این نیز از سوی حسین امیرعبداللهیان مورد اشاره قرار گرفته بود.

اتهامات اتحادیه اروپا علیه ایران در این بیانیه در حالی است که اخیراً «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره گفت‌وگوی تلفنی‌اش با امیرعبداللهیان گفته بود: «همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً شتاب بیشتری گرفته و تأکید کردم ایران باید این (روند) را ادامه دهد».

کد خبر 765318
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 18
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • محمودزاده IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    18 4
    امروز اتحادیه اروپا با علاف کردن خود در برجام در خدمت منافع چین کمونیست است
    • افشین IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      10 14
      چین کمونیست. چرا نمیگی اروپای لیبرالیسم. هر دو یک روی سکه هستند. منافع اینها ربطی بنا ندارن. منافع ما باید مهم باشه. هر کسی که در جهت منافع ما باشه برای ما خوبه. گدایی از غرب برای شما شده آرزو و عادت. اعتیاد بد دردی هست.
  • پسر هوشیار IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    15 2
    جدی بگیرید ما فقط ازماشینای ساخت داخل استفاده میکنیم قدرت تخریبشو میدونیم حالا فکر کنین موشک باشه
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    15 11
    بهترین شرایط دستیابی توافق برد برد برای طرفین می باشد واگر ایران به توافق نرسد راهی جز تقابل با غرب بیمار ندارد وقطعا پیروز این میدان ایران خواهد بود ودیگر التماس غرب جهت مذاکره جواب نخواهد داد. این خط اینهم نشان
  • همشهری IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    5 11
    معتقدم ایران.تمام کسانی که در ایران بعنوان ناظر سازمان انرژی اتمی حضوردارند از ایران اخراج کند.ودوربینهای نظارتی نصب شد آنهارا جمع کرده تحویلشان بدهد ودیگر هیچ ارتباطی با سازمان انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل نداشته باشد .مگر پاکستان . هند .کره شمالی. روسیه . انگلیس .آمریکا. چین. فرانسه .رژیم منحوس صهیونیستی .و دیگران این محدودیتها را پذیرفته اند که ایران را این چنین در منگنه قرار میدهند. هروقت کشورهای گفته شده منشورسازمان انرژی هسته ای وابسته به.سازمان ملل را.اجراکردند ماهم اجراخواهیم کرد والسلام.احدی ازملت راضی نیست پای این جنایتکاران غربی به ایران گذاشته شود .
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    13 30
    یک مشت ... ... در اژانس که همه جاسوس اسرائیل هستند پس به گور اجدادشان خندیدند
  • م IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    37 11
    وسریالی که ادامه دارد و ... ... ...ما ملتی که به فنا رفتیم.
    • افشین IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      5 20
      خداییش تو که به فنا رفته هستی چه سریال ادامه داشته باشه و چه نداشته باشه. آدمهایی که برای شکم و .....عزت و اقتدار و شرف را بدهند به فنا رفته هستند و دیر یا زود خواهند فهمید. اما ملتی که پنجاه سال پیش هفتاد درصد بیسواد بودند و ظرفیت دانشگاهیش با ۳۶میلیون جمعیبت ۵۷۰۰۰دانشجو بود و تا خلال دندان را وارد میکرد و برای سیم خاردار محتاج بود امروز در اوج فناوریهای زچروز دنیا قرار دارد و قطار پیشرفتش روز بروز سرعت میگیرد و همین موارد باعث شکوفایی اقتصادش خواهد بود چه غرب و چه امثال شما سیاه نما ها بخواهند و چه نخواهند. این نظام و ملت مشکلات اقتصادی را حل می‌کنند چرا که مشکلاتی بدتر را حل کرده اند و این مشکل همان درد زایمانی هست که قبل از فرزند دار شدن و مادر شدن یک نفر آن را تحمل میکند. شکر خدا روزی نیست که اخبار پیشرفتی را شاهد نباشیم‌
    • سیف ،دلفان. IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      9 9
      پاینده باد و جاویدایران قدرتمند، مرگ بر اسرائیل، اروپا و آمریکا، ومنافقین مزدور، ایران باید روز به روز قدرتمند وقویتر شود،اشتباهات گذشته رو تکرار نکنید،ما هشت سال دفاع به حق مقدس رو دیدیم ولمس کردیم،همشون سر وته یه کرباسن
  • وحید IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    8 3
    این بازی ادامه دارد
  • طاهر IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    4 12
    جمع کنید این بازی را مرگ بر اروپا
  • افشین IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    6 13
    از ابتدا خشت اول برجام کج گذاشته شده و اصلی ترین شرط لازم را ندارد. وجود غده سرطانی اسرائیل در منطقه یک واقعیبت هست و بهترین و موثرترین شرط باید پیوستن این کودک کش به آژانس و همچنین همسان بودن شروط گذاشته شده در برجام برای اسراییل هم باشد. هر چند که دیر شده اما این درس عبرت خوبی باید برای همه باشد.‌ اروپا هیچگونه اختیار و اراده ای از خود ندارد و تمامی سیاست‌هایش وابسته به صهیونیست بین المللی و آمریکاست با همه این حرفها موارد زیادی برای فشار به اروپاییهای بی اختیار وجود دارد. شاید روزی حکمای کشور به این نتیجه برسند که برد و کلاهک موشکهای ما به دو برابر افزایش یابد و کشورهای اروپایی دخیل در تحریم حق عبور آزادانه از تنگه هرمز را نداشته باشند. اما در قدم اول اروپا و غرب باید در بازی اکراین بازنده خارج بشوند. چرا که این باخت بعد از جنگ جهانی سوریه در مقابل مخور مقاومت و روسیه شاید باعث حرکتهای اجتماعی در بین ملتهای چشم آبی باشد. باید با فشار مضاعف به این کشورهای از خود متشکر آنها را به تن دادن به عدالت و تساوی راهنمایی کرد.
  • ناشناس IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    6 14
    این همان سخن رهبری عزیز هست که هر وقت ما در موردی عقب نشستیم یا کوتاه آمدیم اینها پر روتر و طماعتر شدند. باز دوتا دوربین اضافه شد و اینها دچار توهم شدند. فایده ندارد خداقل هزار عدد ای ار۹ اضافه کنید زیر کوه و سطح غنی سازی را بین ۷۵تا ۸۰درصد بالا ببرید و برد موشکها را دو برابر کنید تا آدم بشن‌ . فعلا این اروپاییها هستند که در باتلاق اکراین و کمبود انرژی و تورم شدید گرفتار هستند. ما که به تورم از بابت تحریم‌های این ارازل عادت کردیم.
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    8 2
    چه دلخوشی دارین شما ها که نظر میدین برجام کیلویی چند؟ فکر کردی برجام امضا بشه به تخت پادشاهی می نشینید خیر از این خبرا نیست تا بوده همین بوده .....
  • مجید IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    10 6
    همه مردم میدونند جمهوری اسلامی توافق بکن نیست و منافع ملی براش هیچ ارزشی نداشته و نداره با شایعه پراکنی به قول محسن رضایی خبر درمانی میکنند تا مدتی قیمتها را نگه دارند
  • یاعلی IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    7 8
    اتحادیه اروپا نوکر وغلام حلقه بگوش،اسرائیل وآمریکااست.جمهوری اسلامی به کارش ادامه میدهد،هرگاه اروپا وآمریکا به تعهدات خود عمل کردند.ماهم عمل میکنیم.البته بعدازراست آزمایی.
  • ص _ ن IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    5 7
    برجام = فرجام اخیراً آمریکا تروریست از برجام خارج شد . ایران اسلامی به تعهد خود عمل کرد . ۳ کشور های اروپایی دخیل در برجام از ترس آمریکا به تعهد خود عمل نکردند . آمریکا باید تضمین دهد که در دولت‌های آینده از برجام خارج نشود . فریبکاری توسط آمریکا ممنوع .
  • مهدی عاشق ایران و رهبر ایران و حضرت🥀 مهدی🥀 IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    4 8
    هزارتا بیانیه هم صادر کنید هیچ غلطی نمیتوانید نصبت به مردم ایران و فرماندهان ایران انجام بدین
  • ایران رویین تن IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    6 3
    خطر نیست بازدارندگیست توازن و تعادل است تا یکشبه خاکمان از شمال و جنوب اشغال نشود.مصونیت از شر شماهاست که دست از سر خاورمیانه برنمیدارید.ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده و نخواهد بود. شرم دو جنگ جهانی هنوز بر ناصیه ی اروپا مشهود است.
  • علی منصوری IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    6 4
    ایران خودش میدونست بیانیه علیه اش است موشک امروز هم جواب از پیش تعیین شده قطعنامه بود بجنگ تا بجنگیم.
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    7 5
    والا بلا همه دارن ملت بیچاره رو بازی میدن،هم از خودی داریم میخوریم و هم از غریبه
  • حسین شرافت IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    5 5
    ۲دهه است که ما را بین زمین و اسمان نگه داشتند و تازه از موضع قدرت و حق بجانب هم حرف میزنند یکی از تعهداتشون را هم عمل نکردند طلب کارم هستند حسن کلید را با اون باغ پراز سیب و گلابی غلابی گذاشتند سرکار ولی بازم حسن کلید کدخدا کدخدا کرد تا کمره ملت را شکست و حالا هم که روزگاره مردم شده چکنم چکنم مسوولان کشور هم که ب زندگی لاکچری خودشون چسبیدند و نه از اجاره مسکن چیزی حالیشون میشه و نه از گرسنگی کشیدن خیلی از ملت ،
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    5 2
    اتحادیه اروپا دوست و برادر ماست شوخی و تظاهر می‌کنه جدی نگیرید.
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    4 8
    آمریکا واروپااصلا وابدا قابل اعتماد نیستند دستشان راپیش میگیرن پس نیفتن اروپانوکر وحلقه به گوش آمریکاست چه فکری پیش خودشان کردن
  • رضا IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    7 5
    از فقر و گرانی جوانها جرأت ازدواج ندارند دختر ها بیوه بخاطر نداشتن جهیزیه در خانه مانده.... چند روز دیگه بخاطر کمبود برق کارخانه‌ها تعطیل میشوند خشکسالی سفره کشاورزان را تهی .... موشک شکم مردم را سیر نخواهد کرد مشکات را را ....تا کی بدبختی آیا از بدبختی و زباله گردی مردم خبر دارید...از ما که گذشت.‌.....
  • محمد IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    9 4
    اتحادیه اروپا همیشه دو دوزه بازی میکند بخصوص انگلیس که سابقه دیرینه دارد2
    • مهرداد IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      3 2
      افرین هموطن....درد دل هفتاد میلیون ایرانی را گفتی که گرفتار یک مشت کاسب تحریم هستند...‌‌‌‌‌همین کاسبان تحریم با ترقه بازی در حین برجام نگذاشتند دکتر ظریف و دکتر روحانی ایران را از منجلاب هسته ای خارج کرده و اقتصاد کشور و نجات بدهند
  • رستم IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 4
    با درود ایران باید این بازی کثیف غربیها و آژانس جاسوسان را خاتمه دهد و همه این جاسوسان را از کشور مقدس ایران بیرون بریزد و هر چه سریعتر کلاهک اتمی ازمایش کند . برجام یک معاهده ننگین در طول تاریخ ایران بوده و نباید تکرار شود مگر ما از پاکستان و هندوستان ملیاردی بدون منابع نفت و گاز بیچاره تریم ، همه انها بمب هسته ای ساختند و معاهده npt را هم امضاء نکردند. معاهدات بین المللی همه ساخته ابرقدرتها خصوصا امریکا هستند و هیچ بار حقوقی و اجرایی ندارندفقط در خدمت منافع امریکا ههستند . در این جهان فقط باید یا قدرتمند باشی یا نوکر و اویزان و یا توسری خور و دسته دیگری وجود ندارد. نمونه آن رژیم صهیونیستی جعلی هیچ معاهده بین المللی را امضاء نکرده و یک رژیم جعلی و اشغالگر و صدها بمب اتمی با کمک غربیهای وحشی و جنایتکار ساخته و با کشتار مسلمانان شروع کرده و هم چنان به کشتار و جنایتها ادامه میدهد و به هیچ کس پاسخگو هم نیست. تازه این رژیم جنایتکار دانشمندان هسته ای و نظامی ایران را ترور کرده و زیر چتر حمایت غربیهای وحشی ادامه می دهد. ایران راهی جز مجهز شدن به سلاحهای هیدروژنی و قوی ندارد. تاریخ ایران به