باورتان می‌شود که در فرودگاه مهرآباد تهران مردی کار می‌کند که اگر نباشد موجودات کوچکی مثل پرنده‌ها می‌توانند یک تنه جان چند صد نفر را به خطر بیندازند؟

شکارچی فرودگاه مهراباد

به گزارش همشهری آنلاین، همشهری سرنخ سال ۱۳۸۸ به سراغ یکی از عجیب‌ترین شغل های دنیا رفته است که در ایران وجود دارد. این گزارش جالب حتما شمار را متعجب خواهد کرد:

کافی‌است یک کبوتر برود داخل موتور یک هواپیما یا با سرعت زیاد به شیشه آن برخورد کند تا آن وقت اتفاق خیلی بدی بیفتد. حتی پرنده‌های خیلی کوچک مثل سار هم وقتی دسته‌ای باشند خطرآفرین هستند. این اتفاق می‌تواند باعث شود هواپیما سقوط کند. موضوع گزارش ما درباره مردی است که جلوی این اتفاقات را می‌گیرد.  

در دستورالعمل‌های بین‌المللی پرواز، قسمتی وجود دارد به نام «بندکنترل پرندگان و حیوانات». کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد اما راستش را بخواهید مطابق این دستورالعمل در محیط فرودگاه‌ها و باند پرواز و فضای بالای آن نباید هیچ پرنده و یا حیوانی هنگام پرواز یک هواپیما وجود داشته باشد چون این پرندگان و حیوانات می‌توانند باعث ایجاد سوانح و حوادثی برای هواپیما شوند. این پرندگان بیشتر موقع فرود و یا بلند شدن هواپیما خطر ایجاد می‌کنند. در دنیا به خاطر همین حیوانات کوچک و ریزه‌میزه تعداد زیادی هواپیمای غول‌پیکر دچار سانحه شده‌اند و حتی سقوط کرده‌اند.

تصاویر | شغل، شکارچی فرودگاه مهرآباد ؛ این عجیب ترین شغل دنیاست
شکارچی فرودگاه مهرآباد

به همین خاطر فرودگاه مهرآباد و بقیه فرودگاه‌های کشور برای خودشان یک شکارچی مخصوص دارند که پرندگان مزاحم را از محیط پرواز هواپیماها دور نگه دارد. البته این شکارچی‌ها گاهی هم مجبور می‌شوند که آنها را شکار کنند چون دسته‌های بزرگ کبوترها یا سارها را هیچ طور دیگری نمی‌شود از محیط فرودگاه بیرون کرد. خیلی از آدم‌ها حیوانات را برای تفریح یا پول درآوردن شکار می‌کنند اما از بین این همه شکارچی «بهرام پوستین‌دوست» ملقب به سلطان، انگیزه‌اش برای شکار، کلی با بقیه فرق دارد. او شکار می‌کند تا جان آدم‌ها را نجات بدهد. گاهی او با یک شلیک ساده جان چند صد نفر را نجات می‌دهد.  

تفنگ سرپر

«اولین گلوله‌هایم را با تفنگ سرپر شلیک کردم. پدرم تفنگ شکاری را پر و آماده می‌کرد و می‌داد دست من و من هم شلیک می‌کردم. درست یادم نیست چند سالم بود اما دبستانی بودم».  خب دیگر معلوم است کسی که از سنین کودکی پدرش به او با تفنگ سرپر تیراندازی یاد داده و او را با خودش به شکار برده حتما وقتی بزرگ شود شکارچی قابلی می‌شود.

بهرام که شاید ۵۰سال از عمر ۶۲ ساله‌اش را با تفنگ سر کرده حالا دیگر کمتر برای خودش شکار می‌کند. او همیار سازمان محیط‌زیست شده و با حکم رسمی این سازمان به گزارش تخلفات رسیدگی می‌کند و جلوی شکارچیان غیرمجاز را می‌گیرد. اما همان‌طور که خواندید او برای یک جای دیگر هم کار می‌کند؛ کارمند بازنشسته سازمان امور استخدام کشوری. حالا او قسمتی از اوقاتش را در واحد ایمنی زمینی فرودگاه مهرآباد تهران می‌گذراند. اما سازمان امور استخدامی کجا و فرودگاه مهرآباد کجا؟ شاید جالب باشد بدانید که او چطور شکارچی فرودگاه شده. مطمئنا او شغلش را از روی آگهی روزنامه به دست نیاورده.  

تصاویر | شغل، شکارچی فرودگاه مهرآباد ؛ این عجیب ترین شغل دنیاست
   این محل کار سلطان است؛ لابه‌لای هواپیماهایی که هر لحظه از روی زمین بلند می‌شوند یا روی زمین می نشینند

داستانی که او را به فرودگاه مهرآباد آورده خیلی هم عجیب نیست.  سال ۱۳۷۰ یک دسته کبوتر هوس می‌کنند بیایند داخل هواکش یک هواپیما لانه کنند. مسؤولان فرودگاه هم هرچقدر تلاش می‌کنند نمی‌توانند آنها را از آنجا بیرون کنند و دست به دامان سازمان محیط زیست می‌شوند.  

سازمان محیط زیست هم بلافاصله یکی از بهترین شکارچیان همیارش را با دو تفنگ می‌فرستد آنجا برای رفع مزاحمت؛ «نزدیک ۴۰ تا ۵۰ پرنده بودند. خیلی سعی کردیم آنها را از فرودگاه بیرون کنیم که نشد. بالاخره مجبور شدیم آنها را شکار کنیم تا مشکلی برای هواپیما و مسافرانش پیش نیاید».  این‌طوری مهر آقای پوستین‌دوست می‌افتد در دل مسؤولان آنجا و او می‌شود شکارچی نیمه‌وقت فرودگاه.  

تفنگ جدید

بعد از بازنشستگی، سلطان به طور دائم در واحد ایمنی زمینی فرودگاه مشغول به کار شد. او هر روز صبح از کرج می‌آید فرودگاه، سرکارش.  بعد از آماده کردن تفنگ‌ها و پوشیدن لباس هم با یکی از ماشین‌های فرودگاه به کل باند و محوطه اطراف آن سرکشی می‌کند تا اگر حیوانی روی باند باشد آن را از آنجا دور کند.  

تصاویر | شغل، شکارچی فرودگاه مهرآباد ؛ این عجیب ترین شغل دنیاست
شکارچی فرودگاه مهرآباد

در این سرکشی‌ها او دو تفنگ، همراه خودش می‌برد؛ یکی تفنگ ساچمه‌زن ایتالیایی که آقای شکارچی۲۰سال پیش آن را خریده و یک تفنگ گلوله‌زنی برنو که ۱۵سال پیش صاحب آن شده است؛ «از تفنگ ساچمه‌زنی در شکار کردن پرندگان و حیوانات کوچک مثل خرگوش و روباه استفاده می‌کنم ولی تفنگ گلوله‌زنی برای شکار حیوانات بزرگ‌تر مثل سگ‌های وحشی و حیواناتی از این قبیل است».

البته یک بار تفنگ ساچمه‌زنی او زحمت کشتن یک مار را هم کشیده؛ «یک مار بزرگ افعی از ساک یک مسافر بیرون آمده بود. نمی‌توانستند او را بگیرند و حیوان خیلی وحشی شده بود. مجبور شدم او را با تیر بزنم». او چند باری هم که موفق به فراری دادن سگ‌ها نشده، آنها را با گلوله زده است.

این اتفاق مخصوصا وقتی می‌افتد که نزدیک پرواز یک هواپیما سروکله یکی از آنها روی باند پیدا شود؛ آن وقت دیگر فرصتی برای دور کردن او از آنجا وجود ندارد. البته او همیشه حیوانات را وقتی که خودش مشغول گشتزنی است پیدا نمی‌کند. بعد از پایان گشت، او در واحد ایمنی زمینی گوش به زنگ تماس برج مراقبت فرودگاه می‌نشیند و به محض اینکه برج مراقبت مورد مشکوکی را روی باند پرواز پیدا کند سلطان در محل حاضر می‌شود و مشکل را به شیوه خودش برطرف می‌کند. البته او همه حیوانات را با تیر نمی‌زند؛ «حیوانات کمیاب را تحویل محیط زیست می‌دهم. آنها را با گلوله بی‌هوشی می‌زنم و بعد تحویل سازمان می‌دهم. پنج سال پیش یک عقاب را گرفتم و تحویل سازمان دادم». 

خانواده محیط زیست

بهرام پوستین‌دوست که اهل کلاردشت است پنج تا دختر دارد که حالا هر کدام از آنها پی کار و زندگی خودشان رفته‌اند. اما گویا یکی از آنها که از نظر اخلاقی بیشتر به پدرش شبیه است مخالف کار پدرش هم هست چون دختر بزرگ او کارمند سازمان محیط زیست کرج است.  جالب است بدانید همین دختر او تا پای خریدن یک تفنگ هم پیش رفته چون به تیراندازی علاقه داشته اما پشیمان شده و در یک گردش ۱۸۰ درجه‌ای به سراغ حفاظت از محیط زیست رفته و حالا مخالف شکار کردن پدرش است. البته فکر بد نکنید؛ خود سلطان هم همیار رسمی سازمان محیط زیست است.

تصاویر | شغل، شکارچی فرودگاه مهرآباد ؛ این عجیب ترین شغل دنیاست
   این کبوترهای به ظاهر بیگناه هوس کرده بودند توی فرودگاه لانه بسازند اما خبر نداشتند که اینجا یک‌شکارچی از هواپیماها مراقبت می کند

 پدر خانواده می‌گوید بدش نمی‌آید که همین دخترش شکارچی بشود و جای او را بگیرد؛ «چند باری او را با خودم به شکار بردم. نه تنها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کرد بلکه خیلی بهتر از من هم راه می‌رفت. او می‌توانست شکارچی خوبی شود».

سلطان هنوز هم گاه‌گاهی هوس شکار می‌کند چون هر چه باشد شکار کردن را از پدرش به ارث برده است. البته او این کار را کاملا قانونی و با مجوز رسمی انجام می‌دهد. در طی این سال‌ها او نزدیک به ۳۰‌شکار زده و از بین آنها بزرگ‌ترین حیوانی که سلطان شکار کرده یک بز ۱۲ ساله بوده است. اولین حیوانی هم که گیر او افتاده نزدیک ۳۰سال پیش در مرزن‌آباد، زادگاه او بوده است. سلطان می‌گوید وقتی آمده فرودگاه اینجا همه جور حیوانی را شکار کرده؛ «اینجا بیشتر از همه کلاغ دارد. در فصل زمستان اینجا آن‌قدر کلاغ جمع می‌شود که هر آدم نابلدی اگر تیراندازی کند تعدادی از آنها را می‌اندازد».

 پوستین‌دوست آن‌قدر به کارش وارد شده که فرودگاه مهرآباد او را به فرودگاه‌های دیگر هم ماموریت می‌فرستد؛ «چند باری برای ماموریت به جاهای دیگر رفتم اما مهم‌ترین آنها فرودگاه امام‌خمینی(ره) بود». چون فرودگاه جدید در یک منطقه بیابانی ساخته شده است همه جور جانداری در محیط اطرف آن زندگی می‌کنند. پیش‌بینی می‌شد که این مساله مشکلات زیادی برای فرودگاه به وجود بیاورد و به همین خاطر بهرام پوستین‌دوست در یک ماموریت ۴۵ روزه محوطه این فرودگاه را پاکسازی کرد.  

برخورد پرنده با هواپیما چرا باعث سقوط آن می‌شود؟

گلوله زنده

از سال ۱۹۸۸ تا به حال بیشتر از ۲۰۰ نفر به خاطر برخورد پرندگان مختلف با هواپیماها در جهان جان خود را از دست داده‌اند. اما این اتفاق چطور می‌افتد؟ این سانحه وقتی روی می‌دهد که هواپیماها به زمین نزدیک هستند (یعنی دقیقا قبل از نشستن روی زمین یا موقع بلند شدن از روی باند فرودگاه).

در این وضعیت دور موتور هواپیماها بیشترین مقدار خودش را دارد؛ آن‌وقت برخورد حتی یک پرنده به کوچکی کبوتر به این موتور و کشیده شدنش به داخل آن می‌تواند باعث آتش‌سوزی موتور و از کار افتادن آن شود؛ درست مثل برخورد یک گلوله با موتور هواپیما. اتفاقات جدی‌تر و خطرناک‌تر وقتی می‌افتند که یک پرنده مثل غاز یا مرغ دریایی که در ارتفاع زیاد پرواز می‌کند به داخل موتور کشیده شود. در این صورت آنها به یک پره پروانه موتور برخورد می‌کنند که این موضوع باعث جابه‌جایی همان پره می‌شود. پره به دیگر پره‌ها بر خورد کرده و موتور یکباره از کار می افتد.

تصاویر | شغل، شکارچی فرودگاه مهرآباد ؛ این عجیب ترین شغل دنیاست
   این همان ایرباس خطوط هواپیمایی آمریکاست که به خاطر برخورد پرندگان مجبور شد توی رودخانه فرود بیاید

حتی پرنده‌های کوچک‌تری مثل سار هم می‌توانند باعث خرابی موتور شوند. هر چه سرعت پرنده و هواپیما اختلاف بیشتری داشته باشد نیروی وارده به هواپیما بیشتر می‌شود. هرچند وزن پرنده هم مهم است اما اختلاف سرعت اهمیت بیشتری دارد. دسته‌های پرندگان بسیار خطرناک‌تر هستند چون تعداد برخورد را بالا می‌برند. جالب است بدانید که پرندگان بزرگ حتی می‌توانند شاتل‌های فضایی را هم نابود کنند. در سال ۲۰۰۵ وقتی که می‌خواستند سفینه دیسکاوری را به فضا بفرستند یک کرکس به مخزن خارجی شاتل بر خورد کرد.

اگر کرکس به یک نقطه حساس شاتل (مثل دماغه یا پنل‌های محافظت حرارتی باله) برخورد می‌کرد می‌توانست شاتل را منهدم کند. برای جلوگیری از این برخوردها در یک محدوده استوانه‌ای در محل عملیات صوت قابل شنیدن برای پرندگان ایجاد می‌کنند تا آنها را از محل دور نگه دارند. یکی از مشهورترین حوادثی که به وسیله پرندگان ایجاد شده در سال ۲۰۰۹ بود.  در این سال هواپیمای ایرباس ۳۲۰ خطوط هوایی آمریکا به دلیل از دست دادن موتورهای هواپیماکه بر اثر برخورد یک دسته پرنده با هواپیما اتفاق افتاده بود، مجبو شد در یک رود خانه فرود بیاید.

تصاویر | شغل، شکارچی فرودگاه مهرآباد ؛ این عجیب ترین شغل دنیاست
    سرنشینان ایرباسی که در رودخانه فرود آمد با قایق به ساحل رودخانه منتقل می شوند

به خاطر ازدست دادن هر دو موتور هواپیما، خلبان قادر به بازگشت به فرودگاه نشد و به همین دلیل به سمت جنوب گردش کرد. خلبان بعد از عبور موفق از روی پل جورج واشنگتن، هواپیما را در رودخانه هادسون فرود آورد. در این حادثه هر پنج خدمه و ۱۵۰ مسافر جان سالم به‌در بردند و توسط قایق سالم و سلامت به ساحل رودخانه منتقل شدند. فقط یکی از مسافران این حادثه دچار شکستگی پا شد.  
 

کد خبر 765152
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 127
  • نظرات در صف انتشار: 145
  • نظرات غیرقابل انتشار: 111
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    این روشهای دور کردن پرندگان وحیوانات دردنیا منسوخ شده روشهای دگری هم هست که به موجودات که بعضا گونه های کمیابند آسیب نمیزند ،کشتن پرندگان وحیوانات بیگناه راه درستی نیست درکشورهای پیشرفته از روشهای علمی مناسب وبگونه ای دیگر استفاده میشود ،ما انسانها همیشه بخود مان حق میدهیم محیط زیست این حیوانات را اشغال میکنیم وبعد درصدد پاکسازی آن میشویم ،پس آنها بیگناه کشته میشوند فکری دیگر بکنید خواهشا،بجای هزینه های گزاف در بعضی جاها اینجا هزینه کنیدکه نه پرنده ی بیگناهی کشته شود ونه انسانها،متشکرم
    • ناصر IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      منم داشتم به این مساله فک می کردم .آیا کشورهای مترقی و پیشرفته هم به همین شیوه ها از فرودگاه ها حفاظت می کنند.
    • بازنشسته IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      71 38
      در آلمان برای دون ریختن برای پرندگان جریمهٔ نقدی تا 10000 یورو (ده هزار یورو) و حبس تا سه سال است!!....
    • صادقیان IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      86 59
      میشه لطفا یکی ازین روشهایی که در کشورهای پیشرفته و مترقی! استفاده میشه رو نام ببرید تاماهم فیض ببریم؟مسلما اطلاعات سری نیست که کسی خبر دار نشده باشه و اگه روشی باشه حتما خبری ازش درج میشه.
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      دستگاه فراصوت باعث دور نگهداشتن حیوانات
  • وحید IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    برای موشهاهم باید چنین چاره‌ای اندیشید.
    • مهرشاد IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      سلام بنده هم با کشتن بی دلیل حیوانات و پرندگان ناراحتم ، در کشورهای پیشرفته چه کار ها و یا چه دستگاه های به کار میبرند به جای کشتن
    • از خوزستان طرفدار محیط زیست سالم IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      دوستان ان پرنده که کشته بالابان یا قوش کمیاب و نادر از نوع چرخ سفید که هیچ وقت به هواپیما نزدیک نمیشه و تنها برای شکار خود کبوتر میاد و از هواپیما می‌ترسه به خاطر این کار باید کارشناسان محیط زیست جوابگو باشند..
    • ایرانی IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      59 38
      مشخصه که متن را نخوانده ای ، خودش گفته که پرنده ی نادر را با بیهوش کننده زده است و تحویل مسولین محیط زیست داده است
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      71 15
      چجوری با تیر بیهوشی زده که خون تمام پراشو گرفته!
  • بهروز IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    سلام من یک پسر لر زبان هستم ودست به تفنگم عالیه دوست دارم من هم در فرودگاه سر کار باشم وشکار کنم تا جان هموطنانم به خطر نیوفته .
    • رسول IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      پسر لر اینجا ایرانه و به هیچ شخصی بخاطر علاقه فردی‌ش به تخصصی کار نمیدن . باید پارتی داشته باشی یا پولدار باشی و شتیل بدی وگرنه سماق هم بهت نمیدن که میک بزنی
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      93 27
      خخخ ... ...
    • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      56 25
      جناب لر دست به تفنگ نزن خطرناکه پسرجان
    • علی IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      40 5
      این شاهین هست.. قیمتش هم300میلیون تومان تا 500میرسه
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      خب پسرجان برو فرودگاه شهریااستان خودتون ویامحیط زیست خودت رامعرفی کن حتمااستقبال می‌کنند ازخداشون هم هست نیروی جوان وفعال ودست به تفنگ و شجاع.
  • اکبر IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    51 22
    پوستین دوز است
    • اکبر IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      61 22
      منتطر باش تا بهت زنگ بزنم
  • اکبر IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    35 10
    اهل مرزن آباد پوستین دوز
  • ناشناس IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    کشتن پرندگان و حیوانات اصلا راه درستی نیست. به نظر من هم حتمت راههای درستتر و اساسی تری هم هست که به این حیوانات بیچاره آسیب مرسد. کشتن این بیچتره ها که راه درستی نیست.
  • رضا IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    روش های منسوخ شده در ایران اجرا می شوند، چه افتخاری هم می‌کنند به گرفتن جان یک جاندار بی زبان....واقعا متاسفم....باید به حال محیط زیست ایران گریست...
    • علی IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      مشکل مملکت ما اینه که افرادی مثل شما فقط میان انتقاد میکنن از همه چی! انتقاد رو آدمی باید بکنه که کارشناس باشه یا حداقل یک راه حل هم بتونه پیش پا بگذاره. شما لطف میکردی یه دونه از اون روش های جدید رو هم اسم میاوردی! وگرنه همه بلدن بگن اینجا چرا خرابه اونجا چرا ایراد داره
    • حمید IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      79 40
      بله ، دقیقا مشکل مملکت ما همینه که افرادی مثل شما میان و زیر کامنت بقیه فضولی میکنن ... ، ننویسی بهت میگن چلاغ؟ یکی از اون روش های نوینی که بلد نیستی استفاده از فرکانس هایی هست که در رادار هواپیما ها و شنوایی انسان مشکلات ایجاد نکنه ولی پرندگان با شنیدنش فرار میکنن ، نه فقط پرندگان ، هر جانوری که گوش داشته باشه محدوده فرکانس خودش رو داره ، کافیه یه فرکانس بفرستی تا از اون منطقه دور شن ، هیچ برگی هم از درخت نمی افته
    • مهدی FR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      83 11
      دوست عزیز . امواج فراصوت که برای دور کردن حیوانات استفاده میشه تو فرودگاه قابل استفاده نیست . چون این امواج بر اثر نیروی الکترومغناطیسی تولید میشه که باعث اختلال تو سیستم های پرواز میشه (نه فقط خود هواپیما بلکه تمام سیستم پرواز ) و محض اطلاع هیچ جای دنیا ازش استفاده نمیشه . از نظر محیط زیستی هم خود امواج فراصوت اگه قرار باشه در مقیاس بالا انجام بشه باعث تخریب زیست بوم های جانوری کل منطقه میشه و خطرات و صداماتش به مراتب بیشتر از یک شکارچی با تفنگ . درست گفتید این روش تو دنیا منسوخ شده که شکارچی با تفنگ بزارن . محض اطلاع شما همین الان خیلی از فرودگاه های جهان از سیستم پهباد های کوچک شکارچی استفاده می کنن . خیلی ها سیستم دفاعی لیزری . و به قول خودشون در حال حاظر پر طرفدارترین روش و انسان دوستانه (حیوان دوستانه)ترین راهی که داره استفاده میشه سیستم عقیم سازی پرنده های منطقه هواپیمایی . و این سه روش که گفتم در حال پر استفاده ترین روش ها در دنیاست . می دونم ایران حیوان دوست زیاد داریم و ناراحتی ها قابل درکه . ولی از نظر علمی هنوز راه واقعا بدون تلفاتی برای این مشکل کشف نشده .
    • P IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      16 13
      خواهشا یه چیزی نگید که خودتونم ازش اطلاع ندارید
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    72 20
    می توان زنده یاب کردگناه دارند
  • دریک وند IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    72 45
    نمیشه روی موتور را با توری بپوشانند؟
  • خداوردی حسین زاده ثمرین IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    51 26
    روش های دیگری وصحیح اعمال شود
    • ناشناس IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      65 7
      سلام.نه متاسفانه اولا که توری خودش جلوی ورود هوا به داخل موتور رو میگیره.ثانیا موتور وقتی با اون فشار هوا رو داخل میکشه احتمال اینکه توری بره داخل موتور هست و ثالثاجلوی موتور هواپیما یک لبه ی متحرک هست که نسبت به دمای هوا وسرعت هواپیما با باز و بسته شدن مقدار هوای ورودی رو تنظیم میکنه در این حالت توری جلوی عملکرد این قطعه رو میگیره .و اگر توری هم به هر نحوی جلوی موتور قرار بگیره اون پرنده و یا اون شیع خارجی با اون سرعت هوای ورودی حتما به داخل کشیده خواهد شد یا باتوری یا از سوراخهای توری اگر کشیده نشه هم اختلال در هوای ورودی موتور ایجاد میشه
    • علی IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      55 15
      آره باپشه بندمیشه
    • محمدزاده IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      14 9
      پس چرا پره ها نمی رن تو موتور ؟؟؟؟
  • جوادمهدوی IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    50 23
    گناه داره مخلوق خداینددورکنین
  • علی IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    48 20
    عین سگ هازنده بگیرندوبه باغ پرندگان ببرند
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    59 35
    محیط زیستی ک احترامی ب محیط زیست حیوانات نمی گذارد. ب جای استفاده از خشونت و گرفتن جان حیوانات بیگناه، از روش های دیگری با کمک دانش بنیان ها استفاده کنید.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    37 19
    بله علی الظاهرچاره نیست ولیکن روش های دیگری هم هست
  • تقی IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    50 35
    والله این روش منسوخ است روشهای دیگری هست که پرندگان را دور کرد
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      73 22
      والله چهارتایش را نام ببر
  • علیرضا IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    اینقدر بدم میاد از افرادی که احساساتی و بی منطق حرف میزنند دمت گرم سلطان بزن اون پرندگان و موجودات مزاحم رو که جان مردم رو نجات بدی.
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      15 21
      میتونن از دستگاه های سوتی استفاده کنند که صدای بلندی که هر دقیقه از خودشون در میارن پرندگان رو میترسونه
  • مجید IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    95 37
    واقعا متاسفم که فرودگاهها باید از سیستم اولتراسونیک با صدای خیلی پایین جهت دور کردن پرندگان و حیوانات باشد نه اینکه به یک نفر بگید سلطان و بعد هم عکس پرتده های شکار شده را به نمایش بکذارد
  • حسین IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    60 20
    خداکنه انسان شرف واشته باشه و نون حلال بخوره
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      24 7
      دقيقا
    • علی IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      29 0
      اولترا سونیک روی کیت احتراق داخل موتور تاثیر میزاره بدنه پوسته فشار نمیتونه جلوی اولترا سونیکو بگیره مثل گنبد کپچک جمیل ولی داخل موتور عمل میکنه باعث فاجعه میشه کامپیوتر کیت احتراق عملکرد برنامه ریزیشو از دست میده و سرخود میشه من هوافضا خوندم هرچند به کارم نیومد ولی در همه جای جهان این مدل روش هارو استفاده میکنند یا شکاره یا فنس هوایی برقی مگر اینکه توپ گاما یک فرودگاه داشته باشه که به صورت متمرکز شکلیک کنه تا یک منطقه رو قبل از تیکاف خالی کنه متاسفانه چیزی تحت عنوان پرتو متمرکز هنوز کشف نشده و ارزشی هم در سرمایه گذاری وجود نداره گاما مغناتیس متفاوتی میده از شرایط حال فصل نوک پرنده های مثل قطب نما عمل میکنه واسه همون پرتو گاما که برخورد مغناتیس باعث میشه مهاجرت کنند در فصل ها ولی امروز همچین دستگاهی وجود نداره در زمین به حرف های کسی که سواد نداره کامنت میزاره گوش نده من دیدم شما از تکنولوژی سردر میاری پاسختون رو دادم تا اطلاعات بیشتری دریافت کنید
  • ایمان IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    98 26
    یه سوال اگر ایشان فقط روزها حضور دارند پس تکلیف پروازهای شب چی میشه ؟🤔🤔🤔🤔 متاسفم که همیشه بدترین روش رو انجام میدم الان در همه دنیا از 📍📍امواج اولترا سونیک 📍📍استفاده می‌شود نه شکارچی،😮😮😮 اآدم با دیدن ایشان و تفنگش یاد کارتون زبل خان می افته
    • جکی IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      41 11
      نابغه! حیوانات در شب می‌خوابند، پرواز نمیکنن.
  • امیر علی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    35 10
    من راه حل بهتری دارم . قول میدم هیچ حشره ای هم نتونه اونجا پر بزنه . فضای بین باند فرودگاه هم زیبا تر میشه
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    25 12
    باحفظ شغل آن بنده خداراهکارعوض شه
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    34 50
    ب جای کشتن حیوانات بی گناه وهزینه های زیاد تفنگ وفشنگ چندتا سگ برای زمین فرودگاه وچندتا شاهین برای اسمان فرودگاه آموزش بدین ک با دوتا سوت زدن آسمان زمین براتون امن کنن وهرچی اونجا باشه فراری میشه افسوس ک مدیریت دست مسئولین بی فکر وبی تجربه هست در همه زمینه ها
  • ناشناس IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    44 35
    پرندگان بیچاره رو نکشید
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    46 11
    میشه از تفنگ های بیهوشی استفاده کرد بجای کشتنشون
  • عاقل IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    75 22
    زده شاهینو کشته بعد میگه حافظ محیط زیستم!حیوونای کمیاب جزوش شاهینو قرقی و عقاب که گفتی هم میشه که ... با افتخار عکس .... گذاشتی حس ارنولد گرفتی..
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    63 18
    اون پرندگان که کشته میشن بعضیاشون بچه دارن و با کشته شدن اونها بچه هاشون هم از گرسنگی تلف میشن چه قدر آدم باید سنگدل باشه که بتونه همچین کاری بکنه . ببینین کشورهای دیگه چی کار میکنن از اون روشها استفاده کنین
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    31 71
    کارش درسته سلطان
  • کاربر IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    35 27
    خدا را شکر اگر تو ایران بود که ده بیست هزار نفر کشته در دم میداد
  • اسی کلاردشت IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    3 6
    با سلام فامیلی دقیق این اقا پوستین دوز هست نه پوستین دوز و از اهالی مرزن اباد می باشد
  • بهمن IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    37 15
    این روش رو ماهم به خاطر موقعیت شغلی داریم.ولی تیر مستقیم نمی‌زنیم.بیشتر فراری می‌دهیم.این بنده خدا نسل پرندگان رو منقرض کرده.این چه روشیه آخه،؟؟؟
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    27 28
    قطعا نفس شکار خوب نیست ولی به خاطر مصلحت بالاتر لازمه
    • مهرداد IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      34 18
      مصلحت یعنی حماقت ، این مصلحتها پدر این کشور را در آورده و بالاتر از قانون عمل کرده ، مصلحت یعنی زیر پا گذاشتن قوانین برای پر کردن جیب بعضی از خواص
    • الیاس IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      27 12
      با چندتا شکار کوچک اونم قانونی نسل پرنده کور نمیشه میدونی روزانه در ایران چقد شکار غیر قانونی پرندگان کمیاب صورت میگیره که این شکارها در مقابلش عددی محسوب نمیشن
  • من IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    37 8
    همین شاهین بحری که تو عکس شکار کرده مهاجر هست و فقط فصل پاییز از سیبری به ایران میاد و تو حوزه کشورهای عربی حدود از ۱ تا ۷ میلیارد خرید و فروش میشه و خیلی راحت میشد زنده گیری کرد
    • یک ایرانی وتن پرست IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      13 7
      امسال شما ها هستند که نسل حیوانات رو منقرض میکنند اینجا چون روزی ۵۰تا پرنده میکشند مهم نیست و فرودگاه‌های دیگر هم میکشند مهم نیست اخه ادم....شعور اگه فرودگاهای کل کشور رو جمع بزنی روزی ۱۰هزار تا پرنده میشه شاید ۲یا۳برار این امار و شکارچیان غیر‌‌مجاز و کم بود غذا ‌و سرما و هزار عامل دیگر اونوقت توی... میگی منقرض نمیشه واقعا متاسفم برات واقعا
  • ز م IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    26 9
    سلام من اصلا موافق این کار ناشایست نیستم پس سازمان حمایت از حیوانات چکار میکنه؟ مردم رو گول نزنید ک بخاطر جان صدها نفر این کار زشت رو انجام میدید هر مشکلی ی راه خوب هم داره مثلاً چرا با تیر بیهوشی نمیزنید یا صدها راه دیگه
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    20 8
    میشه پرنده ها رو به راحتی زنده گیری کرد.
  • علی IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    26 9
    همین هایی که اینجا کامنت گذاشتند وای چه شغل بدی برای محیط زیست یک پرنده بره که با دارت بیهوشی بیهوش نشده باشه بره داخل موتور تا پدر و جد مسئول فرودگاه را مورد توجه قرار میدند
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    16 14
    خب این چه راهیه نمیشه یکی کنار موتور هواپیما بشینه و یه چوب بدست بگیره و نزاره پرنده داخلش شه
  • رهگذر IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    41 17
    یک عمره اسلحه دارم ولی هیچوقت به سمت هیچ موجود زنده ای تیر نزدم فقط بسمت قوطی نوشابه ای و در نهایت بادکنک رها شده در هوا تیر زدم ،اگر هدف ترساندن پرنده ها هست خب شما تیر هوایی هم بزنی بلند میشن فرار میکنن حتما نباید بزنیشون ولی خب ما انسانها طمع داریم میگیم حیف فشنگه حالا که زدم بزار پول فشنگ هدر نره خودم بخورمشون ؛بهر حال شکار کردن خوب نیست تحت هر توجیحی بار منفی میاره تو زندگی...
  • U IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    23 6
    سلام فرودگاه مهر آباد کلا خوبه بره بیرون از شهر و با تکنولوژی‌های روز کار دورکردن انجام شه و پرندگان که خیلی مفید هستن از بین نرن
    • محمدامین IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      5 12
      سلام همه ی نظرات رو تاحدودی خوندم حق رو گفتید ولی اگه یکی از رونیاز وگرسنگی شکار کنه وشام شبش ازشکار باشه اونم ایراد داره یانه دوستان عزیز ؟؟؟
  • پیریان IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    10 9
    بدون شک با یه سرمایه گزاری وکار دانش بنیان بر روی حفاظ متور هواپیما میشه از اتفاقات اینچنینی بدون شکار جلو گیری کرد من حاضرم در طراحیش کمک کنم کار نشد نداره
  • هاشمی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    22 7
    همه ی انسانها در قبال همه موجودات مسئول هستند حرف قرآن
  • ایرانی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    20 12
    ما مکان زندگی حیوانات را تبدیل به فرودگاه کردیم و بعد اونها را کشتیم....جالب نیست!!!!!!!!!
  • حالا IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    9 8
    سال 75 گزارشی در مورد شکارچی فرودگاه خونده بودم کشورش یاد نیست پس شما خیلی هم خبر دست اولی که قرار باشه تعجب کنیم نداشتین ببخشید ها
  • محسن حیدری IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    16 8
    با ترقه بمبی فراریشون بدید این طوری مثل جلاد نکشیدشون ....
  • ایوب IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    16 23
    احسنت بر سلطان کارت درسته
  • خمید IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    12 26
    همکار خواستی خبر بده
  • امیر بهادر IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    20 9
    شاید با فرستادن امواج فرا صوت که باعث دور شدن پرندگان بشه یا صدای پرندگان شکاری مثل شاهین که باعث ترس و دوری پرند ها بشه بتونن جایگزین کشتن و شکارشون بشن
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    16 9
    ای کاش میدونستی سوال جوابیم هست که به کدامین گناه جان اون کبوتررو گرفتی نه خلبانش نه مسئول برج مراقبتش نه هیچ کسی گناهاتو گردن نمیگیره توهستیو یک افسوس
  • اهورا مزدا IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    22 11
    اگر مسۍولین کمتر دزدی کنن و به فکر محیط اطراف باشند.مثلا اون خار و خاشاک اگر پاکسازی بشن هیچ پرنده ای در اون قسمت دنبال دان یا شکار نیستن،و اینکه با دستگاههای دیجیتال برای دور کردن حیوانات استفاده کنن،الان در اقیانوسها برای دور کردنـ کوسه از امواج استفاده میشه،،این آقا هم خدا میدونه چه حکایتی داشته که گذاشتنش تو این پست،،،چون من بار اول که میشنوم شکارچی فرودگاه.واقعا برای خودم هموطنانم ،حیوانات بسیار نادر آسمان و زمین ایران متاسفم و باید به حال و روز خود گریست
  • بهزاد IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    4 5
    سلام.گزارش جالب وگیرایی بود دستتان درد نکند.
  • alvan IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    10 4
    کاش روش‌های بهتری استفاده میکردن خوب بالاخره اون حیوانات هم حق حیات دارن ... ما انسان ها هستيم که جای اونارو اشغال کردیم
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    2 19
    اینجا ایرانه و منم تقریبا ماهی ۴بار میرم شکار . هر بار دست پر میام
  • alireza SE ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    4 18
    کمی فکر کن در کشتار گاه ها هزاران حیوان سر بریده می شود و در جنگ میلیونها ادم شما گیر دادید به چند پرنده
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    7 5
    من راه حل دارم!دورتادورزمین فرودگاه مترسگ بزارید !ویابلندگوبزاریدوصدای وحشت ناگ موقع پروازپخش کنیدویاموقع پروازچنتاترق بزرگ بندازیدتافرارکنندهرچی باشه اونام حق دارن ازاول اینجابودن ماانسان هاهمه جارواشغال کردیم وداریم نابودشون میکنیم!
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    6 4
    جالبه یعنی توی فرودگاه از توپ صوتی یا فرار دهنده التراسونیک یا گازی استفاده نمیکنن پاکسازی کامل با شکارچی هست؟ 🤔 توی مطالب که چیزی به غیر از شکارچی اشاره نشده!!!
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    3 3
    با سوت بلبلی میشه
  • محمدهادی IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    7 0
    توی باند فرودگاه بندرجاسک شترها میومدند روی باند می خوابیدند سربازان پایگاه هوایی با موتور و ماشین فراریشون می دادند
  • محمد پارسا IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    10 3
    سلام من راننده کامیون هستم از بندر به کرج بار دان مرغ زدم رسیدم مقصد خیلی برام جالب بود دم کارخانه ۵۰۰ متر مانده پر از پرندگان در که دور ماشین و کامیون های بار می آورند بودن ودونه میخوردن ولی تو کارخانه اصلا نبود از پسر صاحب کارخانه پرسیدم در جواب گفت من از تکنولوژی صوتی استفاده کردم جوری بود که حیوان میدید ولی به سمت دونه یا حیاط نمی اومد اینها نمی‌خوان خر ج کنن اون وقت میرن مستند ۲ ساعته درباره شاهین کمیاب ایرانی می سازند
  • مریم IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    8 1
    آخی پرنده های زبون بسته مظلوم🥺🥺 کاش یه راه دیگه بود... چطور دلش میاد
  • مجتبی پوراسدیان بابکی IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    0 9
    با سلام من حاضرم جای این دوست بازنشسته را بگیرم برای نجات جان انسان‌ها به این کار انسانیت می‌گویند
  • Gh.naghdi IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 9
    با سلام بسیار جالب و خواندنی. دارای تنوع خبری و اطلاع رسانی در خصوص موضوعات اجتماعی و هیجان انگیز !!!!!
  • ر.و IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    4 2
    آیا دستگاهی نیست که با ارسال فرکانسهای صوتی و نصب آنها در محل های مناسب از ورود پرندگان به محوطه فرودگاه جلو گیری کرد
  • محسن IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    11 4
    حالا متوجه شدید که چرا پرندگان از شهر تان رفته اند ؟ حتی 80 تا 90 درصد از گنجشک سانان هم اواره شده اند و تنها پرندگان راه گم کرده و غریب گاهی پرندگان شهر ما را تشکیل میدهند!!* کاشکی عکس کبوتر های چاهی را که کشته بود و ردیف کرده بود تا عکس یادگاری بگیرد نمیگذاشتید!!!*😣
  • محسن IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    8 2
    خیلی چرته میتونن به وسیله چندتا باند و تولید صدا حیوانات را فراری بدهند یا خیلی روش های دیگه تفنگ وشکارچی هم نمی‌خواهد این کشور هیچیش سرجای خودش نیست
  • غلامرضا ج IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    4 2
    فکرکنم اگه پرنده ای یا حیوانی هم روی باند فرودگاه باشه با صدای خود هواپیمتثادوربشه یا از سیستم صوتی برای دورکردن پرندگان استفاده کنیم کشتن حیوانات و پرندگان که درست نیست
  • عسل IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    7 3
    سلطان همیار محیط زیست است...!!! سلطان گاهی هم هوس شکار می کند...!!! همین تناقض پدر این مملکت و مردم رو درآورده! تکلیفمون با خودمون هم روشن نیست! وای به روزی که بگندد نمک!!!
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    8 1
    شکارچی عاقبت ندارد ببینید
  • شاهرخ IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    13 0
    واقعا ما اشرف مخلوقاتیم؟!
  • غلامرضا IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    2 1
    تابلو ورود پرندگان ممنوع.
  • ایرانی IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    8 0
    خب‌نمیشه جلوی موتور هواپیما یک‌توری‌چیزی‌مخروطی‌نصب کنند که پرندگان ازتوربه‌داخل موتور کشیده نشوند
  • مهدی FR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    5 5
    دوستانی که میگن راه های دیگه تو دنیا هست درست میگن . الان پر استفاده ترین راه ها تو دنیا در حال حاظر اولین عقیم سازی پرنده های منطقه پرواز . دومی سیستم پهباد های شکارچی . سومی سیستم دفاع لیزری . و محض اطلاع هیچ کدوم انسان دوستانه نیست . چون فعلا برای این کار راه بهتری کشف نشده چون سیستم های فراصوتی دور کردن حیوانات هم به خاطر امواج الکترومغناطیسی تو کل سیستم پروازی ایجاد اختلال می کنه . شکارچی و تفنگ ما باز تلفاتش کمتر
  • مهدی IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    10 2
    بالاخره سلطان شکار هم پیدا شد من در شهر شهریار بودم پیرمردی درباغ انگورر خودش برای فراری دادن پرندگان که انگورها رو میخوردن از ترقه شب چهارشنبه سوری استفاده میکرد پرسیدم چرا شکارشان نمیکنید گفت شای چشم براه داشته باشند گفتم چشم براه یعنی چه گفت بچه داشته باشن گفت منم ۲۴ ساعت اینجا نیستم اونها روزیشونو میبرن فکر کنم الان بنده خدا رحمت خدا رفته روحش شاد
  • تمدن IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    3 2
    این که شفل تازه ای نیست من که بیست سال پیش در یکی از پایگاه‌های نیروهای هوایی بودم این به شغل بقول شما دیده بودم
  • سامی IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    5 0
    این مرد چقدر شغل داره دوجا کار دولتی می‌کنی ماها هنوزم بیکاریم...
  • مهرداد IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 6
    با سلام من هم بیکارم شغلی ندارم فوق لیسانس دارم اگر استخدام بشم من هم میام باند فرودگاه حتی بهتر ودقیق تر از سلطان شکار میکنم عینا جومونگ
  • احد IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    4 1
    سلام نمیشه نکشت راه دیگه نیست نمیدو نم سر وصدا تیر هوایی ......🥳🥳
  • شریف IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    10 1
    حالا چرا بهش سلطان میگید ؟ مگه کیه جز یه کارمند خدماتی ! ضمنا سگ یا بز چه خطری برای هواپیما دارند ؟ به اینجور شغلها و اینجور افراد بیش از حد بها ندهید انگار مثلا چه می کند با تولید صدا و آژیر هم توسط بلند گوها هم میشه پرنده ها را فراری داد مثل کل دنیا
  • یاشار IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    6 4
    سنگ مفت گنجیشک مفت، چه چه چه چه چه وای چه شغل مشکلی خسته نشی شکار چی عشقی، بیا شمال بگم تو جنگلها وکوه کمر شکار چه جوریه!!
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    7 3
    کفتر گناه دارد
  • جواد ا CH ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    4 2
    چرا عده ای بدون تخصص در هر اموری کارشناسی میکنند هر کاری را باید کارشناس اش نظر بدهد نه عامه مردم به خود بیائیم
  • رضا IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    6 0
    ما ایرانیا همیشه میخایم سراغ راحت ترین راه بریم میگه میخاستن ۵۰ پرندرو بیرون کنن از فرودگاه از محیط زیست اومدن همرو کشتن.تو یه کشور دیگه ماشینی به آهوی حامله زده بود طرف با تنفس وکمک جان بچه آهو را نجات داد اگر ایران بود آهو رامیکشتند ومیخوردند ومیگفتند بهترین کارراکردیم تا زجرکش نشود.میگه طرف دو تا از بهترین شکارچیا رفتن فرودگاه اگر شکارچیان تو محیط زیست چیکار میکنن .
  • حیدری استقلال اهواز IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    11 1
    سلطانی ک نفهمدچه پرنده ای روکشته وباش تصویرگرفته،بدبخت روزگاراست..آهای مسولی ک هیچ نمیفهمی این همان پرنده ی ۵میلیاردتومنیه ک این باباکشته وفکرکرده کبوتره.وای برنادان..قدرزر زرگربداند
  • حمزه IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    3 9
    سلام منم زاهدانی هستم میتونم هم شکار بزنم. هم شکارچی روبزنم موردی بود درخدمتم
  • حیدری استقلال اهواز IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    9 1
    کجاییدبوشهریا..خوزستانیا ببینیدتصویرپرنده ی بحری ک این نادان کشته ونفهمیده،احتمالادرجه هم بهش دادن..این همان پرنده ای کمیاب ک بزرگان دیگرکشورهامیلیاردهاتومن جاش میدن تربیت میشه.عشقه..وهمچونادانی ب این راحتی کشت بحساب کفتر
  • احمد IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    7 0
    به نظرمن هم کارخوبی نیست فکرنکنم در هیچ جای دنیا این روش استفاده بشه ازاونجااین حرف رومیزنم که مانسبت به دنیا معکوس عمل میکنیم درخیلی موارد
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    2 4
    دمت گرم که به خاطر جان انسان، این کارو میکنی سلطان، ببینین چقدر کارشو خوب انجام داده که تاحالا هیچ هواپیمای ایران به خاطرپرنده نه خراب شده ونه سقوط کرده پس چرتو پرت نگین که حیوان خداست، ما و خانواده ماهم بندگان خدا هستیم
  • کوروش IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    10 4
    شماهای که میگین فقط انتقاد بلدین پیشنهاد بهتری بدین تا اینکار نکنن،پیشنهاد خیلی ساده اوردن شاهین و عقاب تربیت شده به راحتی میبینین پرنده ی اون دوروبر پیداش نمیشه!
    • بدون نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      2 0
      خوده عقاب ارتفاع پرواز بالایی داره بعد یه مدت خود عقاب ها و شاهین ها هم میشن یه دردسر...
  • نادر IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    2 5
    من بخش کنترل پرواز کار میکنم و معنی ورود پرنده به داخل موتور هواپیما را میدونم که میتونه ایمنی یک هواپیما با ۳۰۰ سرنشین را چه راحت به خطر بندازه دوستانی که نگران این پرنده ها هستند تا داخل هواپیما تجربه خاموش شدن یه موتور بدلیل ورود پرنده به موتور را تجربه نکنند همچنان همین مطالب را خواهند نوشت البته امروزه روش‌های پایه ای و معقول‌تر ی در دنیا برای اینکار وجود داره که خوب تا بکارگیری اون روش‌ها روش موجود پاسخگوی سلامت مسافران خواهدبود
  • وفا IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    16 0
    این نظر منه که هرکی یه موجود زنده از بین ببره بدجور تقاص میده.چه برای نجات آدم باشه چه حیوان.شما که پرنده های داخل فرودگاه زدی کشتی.بعده فرودگاه چی؟دیگه پرنده نیست؟با چه افتخاری عکسم گرفته.شاهکار کردی
  • parviz IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    7 1
    چقدر راحت حیوانات رو میکشن، خبرش رو هم پخش میکنن میشه با تله گذاری و روشهای دیگر آنها را زنده شکار کنن و جای دیگه رهاش کنن
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    2 5
    عالی عالی دست سلطان درد نکنه خدا قوت
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    8 1
    حیوانات غیر از پرنده ها رو نمیشه فنس کشی کرد تا نیان؟؟ که اون آقا مجبور نشه بکشه ؟؟آیا همه ی دنیا اینکار رو میکنن ؟؟؟ یا روش بهتر و پیشرفته ترین دارن ؟؟؟؟
  • چنگیز IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    3 5
    برای ورود به این کار چیکار باید بکنیم؟ لطفا راهنمایی کنید
  • محمد IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    11 1
    خدای من شاهین کشته قیمت این شاهین ۴۰۰ ملیونه
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    5 1
    الان تو استرالیا که حتی رو بام خونه ها پرنده هست تو فرودگاه پوراز حیوانات جور واجور هست اونها از بالگرد کنترلی استفاده میکنن وکل پرندهارو دور میکنن ولی ایران بی قانونه
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    7 5
    دوستانی که به کشتن پرنده ها و سگ ها و ... این همه اعتراض دارند حساب کنن در ماه چند وعده کباب و غذاهای گوشتی و... میخورن؟ اون یه مدل حیوان کشی اینم یه مدل...فرقش چیه؟
  • علی IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    12 2
    نیازی به شکار کردن نیست فقط کافیه در محدوده فرودگاه صدای پرنده های شکاری روکه ظبط شده رو به صدا دربیارید خود پرنده ها از ان محیط دور میشن