چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

کریم اعظمی: فینال نوستالژیک لیگ برتر باز هم نماینده‌های تهران و اصفهان را مقابل هم قرار داده است.

 اتفاقی شبیه به بازی به یادماندنی اردیبهشت‌ماه امسال که سرخپوشان پایتخت با گل سپهر حیدری جام را در دقیقه 96 از آغوش سپاهان بیرون کشیدند. این بار اما ذوب‌آهن و استقلال تهران در ورزشگاه کوچک فولادشهر مقابل هم قرار می‌گیرند؛ دیداری که شاید پیچیدگی معادلات قهرمانی را تا حدودی از بین ببرد و البته قابل‌پیش‌بینی است که مسائل روحی و روانی، فاکتورهای فنی و دستورات تاکتیکی امیر قلعه‌نویی و منصور ابراهیم‌زاده را تحت‌الشعاع قرار دهد. درست مثل فینال سال گذشته که از لحاظ فنی کیفیت متوسطی داشت و این فقط یک اتفاق بود که خنده از روی لب‌های زردپوشان اصفهانی پرید و سرخ‌ها با روی‌آوردن به بازی احساسی و استفاده از توپ‌های بلند در نهایت سپاهان را در کسب عنوان قهرمانی ناکام گذاشتند. 

ابراهیم‌زاده که در تیم ملی دستیار قلعه‌نویی بود، این فصل سرانجام از سایه خارج شد تا اولین تجربه سرمربیگری را به دست آورد. او که رابطه خوبی با سرمربی آبی‌ها دارد در بازی رفت مقابل امیر شکست خورد و حالا فولادشهر جایی برای گرفتن انتقام دوجانبه است تا ابراهیم‌زاده علاوه بر شکست‌دادن قلعه‌نویی به صدر جدول هم برسد. امیر قلعه نویی و ابراهیم زاده که سابقه رفاقت و همکاری در تیم ملی را دارند امروز برای رسیدن به قهرمانی رقابت سختی خواهند داشت.

امیدواری ذوب به مثلث تهاجمی

 تا چند هفته پیش، مهمترین هدف شاگردان منصور ابراهیم‌زاده این بود که در بازی مستقیم مقابل استقلال اختلاف امتیازشان را کمتر کنند ولی آبی‌پوشان تهران در چهار بازی اخیر به اندازه‌ای امتیاز از دست دادند که حالا ذوبی‌ها می‌توانند با گرفتن 3 امتیاز در فولادشهر استقلال را از صدر جدول به زیر بکشند. این موضوع، انگیزه ذوب‌آهن را بیشتر کرده و در حالی که آنها میزبان هستند به طور حتم شانس بیشتری نسبت به استقلال برای کسب 3 امتیاز خواهند داشت. البته شاگردان قلعه‌نویی بارها شرایط قرارگرفتن در چنین بازی‌های حساس و تعیین‌کننده‌ای‌ را تجربه کرده‌اند و تجربه استقلال بر ذوب‌آهن برتری دارد.

در تیم کم‌ستاره ابراهیم‌زاده، تشکیل مثلث تهاجمی، مهمترین نقش را در پیروزی‌های این تیم داشته است. مثلثی که  با محمدرضا خلعتبری، اسماعیل فرهادی و ایگور کاسترو شکل می‌گیرد و درصد بیشتری از تاکتیک تهاجمی ذوبی‌ها روی این سه بازیکن استوار است. قلعه‌نویی اما در بازی رفت قبل از اینکه کسب 3 امتیاز را هدف اول قرار دهد، بیشتر به فکر از کار انداختن مثلث تهاجمی ذوب‌آهن بود و در نهایت به خواسته‌اش رسید.

بعید به نظر می‌رسد سرمربی استقلال برای شکست‌دادن ذوب‌آهن این بار شیوه متفاوتی را امتحان کند چرا‌که مهار مثلث تهاجمی حریف، قلعه‌نویی را تا حدود زیادی به اهدافش نزدیک خواهد کرد. البته ذوب‌آهن در ورزشگاه فولادشهر از شرایط میزبانی هم بهره می‌برد و در هفته‌های اخیر از لحاظ فنی نسبت به استقلال در وضعیت بهتری قرار دارد.  در ترکیب احتمالی ذوب‌آهن، عیسی اندوی درون دروازه قرار خواهد گرفت. در سیستم 1-4-1-4 فرشید طالبی، محمد صلصالی، حسن اشجاری و سیدمحمدحسینی چهار مدافع ذوب‌آهن خواهند بود.

شاهین خیری به عنوان هافبک دفاعی بازی خواهد کرد و قاسم حدادی‌فر و محمد منصوری دو هافبک مرکزی ذوبی‌ها در سمت چپ و راست خواهند بود. خلعتبری و کاسترو به عنوان هافبک‌های کنار، نقش مهاجم کاذب را خواهند داشت و اسماعیل فرهادی هم مهاجم نوک این تیم خواهد بود. این سیستم به عنوان شیوه پایه برای ذوب‌آهن خصوصا هنگام حملات حریف محسوب می‌شود و آنها در هنگام حمله به سیستم 3-3-4 تغییر روش می‌دهند و جای کاسترو و فرهادی در نوک خط حمله مدام تغییر می‌کند.

 آرایش جدید استقلال

 قلعه‌نویی در آستانه این بازی حساس خوشحال است که پس از چند هفته تمامی نفراتش را در اختیار دارد و این موضوع شاید ابراهیم‌زاده را در شناسایی سبک بازی استقلال و چیدمان ترکیب این تیم دچار تردید کند. پس از مدت‌ها فابیو جان‌واریو شرایط مسابقه را پیدا کرده است، امید روانخواه و رینالدو به آمادگی کامل رسیده‌اند، در سمت چپ و با توجه به محرومیت امیر‌آبادی هنوز مشخص نیست که از بین بیک‌زاده و منیعی کدام یک در ترکیب ثابت استقلال قرار خواهند گرفت و در خط دفاع هم نکات مبهمی در مورد بازی‌کردن هادی شکوری یا پژمان منتظری وجود دارد. این شرایط شاید تا حدودی ذوبی‌ها را غافلگیر کند.

‌از طرفی گفته می‌شود که قلعه‌نویی قصد دارد سبک بازی استقلال را برای این بازی حساس کمی تغییر دهد و با این شرایط شاید در انتظار یک نمایش جدید و یک ترکیب متفاوت از استقلال باشیم.  در ترکیب احتمالی استقلال که با آرایش 2-5-3 شکل خواهد گرفت، طالب‌لو درون دروازه می‌ایستد، بیژن کوشکی، پژمان منتظری و پیروز قربانی مدافعان این تیم خواهند بود و حسین کاظمی، جان‌واریو و جباری سه هافبک مرکزی را تشکیل می‌دهند. در سمت راست، خسرو حیدری بازی می‌کند و در سمت چپ احتمال بازی‌کردن منیعی بیشتر از بیک‌زاده است. آرش برهانی و سیاوش اکبرپور هم زوج خط حمله این تیم را تشکیل خواهند داد.

ابراهیم‌زاده: سربلند بیرون می‌آییم

گویا سرمربی ذوب‌آهن اطمینان خاصی به نتیجه گرفتن تیمش دارد که در مورد این بازی حساس می‌گوید: «در فینال لیگ برتر مقابل استقلال با تمرکز بالا، سربلند بیرون خواهیم آمد.» منصور ابراهیم‌زاده در ادامه حرف‌هایش تاکید می‌کند: «مقابل تیمی به میدان می‌رویم که از هر لحاظ شایسته است. استقلال نماینده ایران در آسیاست. امیدوارم این مسابقه جذاب و دیدنی شود و حتی بتوان از آن به عنوان یک دیدار آسیایی نام برد و یکی از زیباترین فوتبال‌های چند سال اخیر را شاهد باشیم. مطمئن هستم در این مسابقه با تلاشی که بازیکنان انجام می‌دهند و با تمرکزی که دارند، می‌توانند ذوب‌آهن را در فینال لیگ، سربلند از میدان خارج کنند.»

ابراهیم‌زاده با اشاره به توقف  استقلال مقابل  پیکان می‌گوید: «استقلال با تفاضل گل خوبی که دارد صدرنشین لیگ برتر است و با توجه به اینکه بازی با ما برایشان مهم‌تر بود، برابر پیکان به گونه‌ای به میدان رفت که بازیکنانش دچار آسیب‌دیدگی نشوند و با آرامش بیشتری برای رویارویی با ذوب‌آهن راهی اصفهان شوند.»

وی معتقد است که شاگردانش باید تا حد امکان دستورات تاکتیکی را در زمین اجرا کنند. ابراهیم‌زاده می‌گوید: «تیم بودن مهم‌ترین فاکتور برای پیروزی در این میدان بزرگ است. در چنین دیدارهایی انجام برنامه‌های تاکتیکی بیش از حرکات انفرادی بازیکنان اهمیت دارد.»

قلعه‌نویی: ذوب‌آهن را غافلگیر می‌کنیم

سرمربی استقلال در مورد این بازی می‌گوید: «به هیچ عنوان برای تساوی به اصفهان نمی‌رویم. هرچند این نتیجه هم استقلال را در صدر جدول نگه می‌دارد ولی می‌خواهیم ذوب‌آهن را در زمین خودش شکست بدهیم تا سرنوشت قهرمانی زودتر مشخص شود.» سرمربی استقلال در پاسخ به این سئوال که فکر می‌کنید در نهایت 3 امتیاز را بگیرید، می‌گوید: «پیش‌بینی نتیجه سخت است ولی ما روی نقاط ضعف و قوت حریف کار کرده‌ایم و از این خوشحالم که تمامی نفرات را در اختیار داریم. مطمئن باشید در این بازی ذوب‌آهن را غافلگیر خواهیم کرد، فقط امیدوارم بازیکنان خواسته‌های مرا در زمین پیاده کنند.»

کد خبر 76462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز