گروه اجتماعی - زهرا رفیعی: آخرین جلسه هفتگی سخنگوی قوه قضاییه با اعلام خبر دستگیری باند بزرگ جعل اسناد و گزارش عملکرد این قوه برگزار شد.

علیرضا جمشیدی در این جلسه گفت: 9 نفر از اعضای باند بزرگ و سراسری جعل اسناد توسط حفاظت اطلاعات قوه قضاییه دستگیر شدند و برای 3نفر دیگر این افراد دستور جلب صادر شده است.

سردسته این گروه با عناوین و نام‌های مهم مملکتی، حفاظتی و امنیتی و با جعل انواع و اقسام دستورهای قضایی و ابلاغ‌های نهاد‌های انقلابی، مقامات و ارگان‌های نظامی و انتظامی اقدام به سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی، خرید و فروش مواد‌مخدر و... کرده است.

این افراد همچنین با وارد کردن کاغذ چک پول واقعی از کشور‌های دیگر و دستگاه‌های چاپ و اسکن بسیار حرفه‌ای توانسته‌اند مقادیر زیادی پول جعل کنند. 

وی در مورد عملکرد دستگاه قضایی در سال‌جاری افزود: امسال در قوه قضاییه 4 میلیون و 765 هزار و 78 فقره پرونده در مراجع مختلف قضایی از دادگاه‌های عالی، عمومی و انقلاب، دادسراها و... تشکیل شده است. در همین زمان حدود 5 میلیون پرونده نیز در شوراهای حل اختلاف ارجاع داده شده است.

وی در مورد 5 جرم نخست امسال که بیشترین فراوانی را دارد، اظهار داشت: در بخش جرایم کیفری ایراد صدمه بدنی به‌خصوص صدمات ناشی از تصادفات رانندگی، سرقت، ضرب و جرح عمدی در منازعات، جرایم مرتبط با مواد‌مخدر و صدور چک بلا محل بیشترین دعاوی را به‌خود اختصاص داده است.

در بخش جرایم حقوقی مطالبات مالی(دیون)، مطالبه خسارات، طلاق توافقی، اعسار و مطالبه مهریه جزء 5 دعوی امسال است. علیرضا جمشیدی درمورد عمده مجازات‌های صادره از سوی دستگاه قضایی تصریح کرد: جزای نقدی با 40 درصد، شلاق با 16 درصد، دیه با 11 درصد و حبس با 8‌درصد، بیشترین مجازات‌های صادره از سوی دستگاه قضایی است.

جمشیدی در پاسخ به سؤالی درمورد پرونده باند پالیزدار اعلام کرد: دادگاه این افراد با 3دسته از اتهامات از 17 اسفند شروع می‌شود. قرار بر این است که این دادگاه در روزهای متوالی به اتهامات رسیدگی کند.

علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه‌ بسته به‌نظر قاضی رسیدگی‌کننده است. وی در مورد دانشجویان بازداشت شده امیرکبیر اضافه کرد: 13 نفر از دانشجویان دستگیر شدند که همگی آنها به جز یک نفر آزاد شده‌اند که امیدواریم این فرد نیز به‌زودی با قرار کفالت یا وثیقه آزاد شود.

4 نفر دانشجویی که از قبل بازداشت هستند با اتهاماتی چون اخلال در نظم عمومی، بی‌نظمی، اغتشاش و درگیری با پلیس دستگیر شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد دستگیری چند خبرنگار ورزشی در روزهای اخیر بیان کرد: این افراد با شاکی خصوصی و اتهاماتی چون اخاذی و دلالی با شکایت شاکی خصوصی در بازداشت هستند.

وی در مورد لایحه وکالت که از سوی وزارت دادگستری تهیه شده نیز اظهار کرد: لایحه‌ای از سوی وزیر دادگستری به دولت ارسال شده که با توجه به اینکه این لایحه بار قضایی دارد باید قوه قضاییه در مورد آن نظر دهد. اخیرا رئیس قوه قضاییه طی دستوری به بنده عنوان کرده که با همکاری کانون وکلا، وزارت دادگستری و مرکز مشاوران، لایحه جامعی را آماده کنیم که چهارشنبه این هفته نخستین جلسه آن برگزار می‌شود.

وی در مورد چهارشنبه آخر سال گفت: قوه قضاییه قطعا از شادمانی مردم استقبال می‌کند. این شادمانی هیچ مخالفت و مغایرتی با قوانین ندارد و ما به خاطر این مسئله با کسی برخورد نمی‌کنیم؛ اما اگر این شادمانی منتهی به بی‌نظمی، ضایع شدن حقوق مردم و اذیت آنها و موجب ایجاد رعب و وحشت شود، قوه قضاییه با همکاری پلیس اقدام لازم را انجام خواهد داد.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد اجرای حکم 2 فعال حقوق زنان که در کردستان اجرا شده است، اضافه کرد: برای یکی از این دو نفر با اتهام اخلال در نظم عمومی 4ماه حبس و 15 ضربه شلاق و برای فرد دیگر 9 ماه حبس و 70 ضربه شلاق تعیین شده بود که حبس آنها به‌مدت 3 سال تعلیقی است اما حکم شلاق برای آنان اجرا شده است.

وی درمورد دستگیری یک خبرنگار ایرانی - آمریکایی که اخیرا دستگیر شده است، ادامه داد: برای این فرد از سوی دادسرای انقلاب قرار بازداشت صادر شده است و در حال حاضر نیز وی در زندان اوین به‌سر می‌برد.

کد خبر 76433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز