نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی گفت که واشنگتن دنبال رسیدن به نتیجه دیپلماتیک با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است.

رابرت مالی

به گزارش همشهری آنلاین، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای با NPR گفته واشنگتن به دنبال دستیابی به یک نتیجه دیپلماتیک با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور است. 

مالی در این مصاحبه با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران گفت: «هدف ما رسیدن به یک نتیجه دیپلماتیک با ایران است که به صورت قابل راستی‌آزمایی تضمین کند که ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

موضع‌گیری جدید رابرت مالی در حالی مطرح شده که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بحبوحه اغتشاشات در ایران بارها گفته بود دیپلماسی با تهران در دستور کار کاخ سفید نیست. در آن زمان، رسانه‌ها گزارش دادند بایدن گفته مرگ برجام فرا رسیده اما کاخ سفید قصد اعلام آن را ندارد.   

با وجود این اظهارنظر رسمی، گزارش‌های پراکنده رسانه‌های غربی نشان می‌داد دولت بایدن در محافل پشت پرده به تکاپو برای رسیدن به توافقی با ویژگی‌های مطلوب برای کاخ سفید ادامه داده است. 

«لورا روزن»، تحلیلگر سیاسی و خبرنگار مسائل ایران در المانیتور هم در پایگاه «دیپلماتیک» موضع جدید رابرت مالی را عقب‌نشینی از مواضع کاخ سفید در زمان اغتشاشات توصیف کرده است. 

او درباره این اظهارات می‌نویسد: «این اظهارات که با اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ماه جاری همسو هستند بعد از چندین ماه تردید آمریکا برای ابراز تمایل به احیای دیپلماسی هسته‌ای با ایران مطرح می‌شوند.»

لورا روزن یادآوری کرده که مقام‌های آمریکایی به مدت چندین ماه عبارت «برجام روی میز نیست» را تکرار می‌کردند. 

رابرت مالی در مصاحبه با NPR مدعی شده که در آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین این ایران بوده که «به یک توافق بسیار واقع‌بینانه پشت کرد.»

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه گذشته در وین برگزار شد اما این گفت‌وگوها از آن زمان به بعد دچار وقفه شد. شواهد زیادی نشان می‌دهند بی‌میلی دولت آمریکا برای توافق اصلی‌ترین عامل توقف مذاکرات بود. 

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا اصلی‌ترین دلیلی رویگردانی آمریکا از گفت‌وگوها بود. 

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

رابرت مالی گفت: «ما امیدواریم بتوانیم این مسئله را از طریق روش‌های دیپلماتیک حل کنیم و آماده‌ایم که در این مسیر پیش برویم.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

رابرت مالی هم در این مصاحبه بر مبنای ارزیابی‌های اطلاعاتی در آمریکا به واقعیتی مشابه اذعان کرد، هر چند راه را برای بهانه‌جویی و اعمال فشار در پرونده هسته‌ای باز گذاشت. 

او گفت: «جامعه اطلاعاتی ما این ارزیابی را به صورت علنی اعلام کرده که معتقدیم که در برهه کنونی آنها تصمیمی برای ساخت بمب نگرفته‌اند. ما به این ارزیابی بسنده نخواهیم کرد و به همین دلیل است که برایمان بسیار مهم است و رئیس‌جمهور بایدن به روشنی بیان کرده که اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

رابرت مالی اضافه کرد: «ما از بازدارندگی استفاده خواهیم کرد تا برای آنها روشن کنیم که چنانچه به این نتیجه برسیم که دارند گام‌هایی در راستای تصمیم برای ساخت بمب برمی‌دارند همه گزینه‌ها روی میز است؛ اما ما علاوه بر آن دیپلماسی را هم دنبال خواهیم کرد چون فکر می‌کنیم که قابل تأییدترین و بادوام‌ترین مسیر برای جلوگیری از دستیابی آنها به بمب است.»

کد خبر 764247
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 65
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    14 73
    بایدن اگه خواستار پیروزی در انتخابات پیش رو هست ، مجبور هستند که برجام را بدون چون و چرا امضا کنند و گرنه پیروز نخواهند شد. این خط و این نشان.
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      79 14
      اینم حکایت زمستان سخت اروپاتونه!!!!!
    • احمدی IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      27 5
      اقایان مسئولین چند ماه پیش با اعتماد به نفس می گفتند ما به آژانس اجازه بازدید از تاسیسات هسته ای نمی دیم. بعد دیدن نرخ دلار از 50 هزار تومن هم گذشته و وضع کشور و مردم رو به وخامت گذاشته و تنها غذایی که سر سفره مردن مونده فقط نان خالی هست. در نتیجه اقایان خودشون به آژانس التماس کردن که بیایید بازدید و هر اطلاعاتی لازم باشه در اختیار می گذاریم. به آمریکا هم پیغام و پسغام مستقیم و غیر مستقیم دادن که بیایید مذاکره کنیم. متاسفانه جمهوری اسلامی رفتارش همین طور هست که اولش با غرور برخورد می کنه بعد می بینه زورش نمی رسه در دقیقه نود کوتاه میاد.
  • احسان IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    58 10
    اره جوری عقب نشینی کرد که هنوز معلوم نیست با این عقب نشینی چی بر سر بدبخت میاد، بابا مردم دهنشون سرویس شد هسته ای را داشته باشید با دنیا هم ارتباط برقرار کنید، این شرایط فقط برای غارتگران کشور خوبه
    • سیروس IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      6 27
      زمستان اروپا رو ما ندیدیم اونایی دیدت که تو اروپا بودن فقط آلمان و انگلیس ۴۰۰ میلیارد دلار سوپسیت انرژی به صنایع دادن و اگر امسال این جنگ ادامه پیدا بکنه خزانه خالی اروپایی ها کفاف این سوپسیت ها رو نخواهد داد و تازه زمستان سرد شروع میشه. جناب
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    75 13
    رابطه با آمریکا بهتره با رابطه با چین و روسیه مفت خور حداقل عزت و تمامیت ارضی حفظ میشه وپول ایران ارزش بالایی پیدا می‌کنه و دلار پایین میاد ووضع مردم وکشور بهتر میشه ولی به شرط اینکه با درایت و هوشمندانه باشه لازمه آن آشتی با مردم است و دلجویی از آنها برای رفتارهای خودسرانه نابخردانه تا اعتماد بالا بره
  • حزب الله سعید IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    13 75
    به هیچ یک‌از اینها اعتماد نکنید مارهای دوسر معروف هستند اینها توانایی موشکی و وزارت دفاع مارا دیدن دیگه هارتو پورت نمیکنند ولی باز هم باید خوب مراقب رفتارهای این آمریکا و طوله غلاده به گردنش اسرائیل و دیگر نوکرانش در منطقه باید باشیم‌ پاینده باد جمهوری اسلامی ایران سرافراز باد پرچم عزیزمان ایران زنده باد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران 🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹
  • علی IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    14 53
    احداث دیوار مرزی بلند و مستحکم از طریق اخذ مالیات از مردم بین کلیه مرز ایران و افغانستان از نان شب واجبتره این طالبان متمدن نخواهند شد و سایر گروههای تروریستی نیز قد خواهند کشید با وجود دیوار و کنترل دایمی پهباد دیگر شاهد شهادت عزیزانمان نخواهیم بود.در این شرایط بمب اتم از نان شب واجبتره
  • معلم IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    13 52
    شما خیلی بیزجا کردی که هر روز حرف از تمام گزینه هات می زنی . تو اگه می تونستی خیلی زودتر این کارا می کردی . ایران باید اتمی بشه .
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    19 37
    آمریکا باید تحریم ها رو بردارد و ما راستی آزمایی کنیم.چون آمریکا دروغگو و دغل است
  • محمودزاده IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    10 33
    بلی حقیر بعنوان یک شهر وند عادی با توجه به عملکرد حزب دمکرات آمریکا که هر وقت در کاخ سفید در راس قدرت بودن این مملکت دست خوش تحولاتی سیاسی بوده انتظار داشتم تا با پیروزی بایدن دمکرات هم در این مملکت معجزه ای رخ دهد که ناگهان مسله خانم مهسا امینی پیش امد و انچه که در تونس بر سر بن علی در آتش زدن ان فردی که با ماموران سد معبر درگیر شده بود که منجر به سقوط بن علی شد این پروژه باید در مسله خانم امینی در ایران اجرا می شد که این یک فرصت طلایی برای اپوزیسیون دست و پا چلفت جمهوری اسلامی بود که نتوانست از ان استفاده بهینه نکرد و همین امر باعث ناامیدی امریکا از انان و در نهایت عقب‌نشینی شان گردید
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    9 22
    نگید دیپلماتیک ،بگید چه خواب جدیدی برای ایران دیدند...
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    7 39
    مالی تهدید نظامی کرد ما زانو زدیم خوب بهتر است زور ما به آمریکا نمیرسد حکومت از دست می‌دیم بقا نظام در میان است ملت ۳۰ سال تحریم بودن مشکل نداشت ملت ناسپاس فقط نق زدن بلیدید شما برای این نظام همه باید قربانی بشید جانم فدای رهبر وکشورام موشک هسته‌ای میخواهیم التماس نکنید برجام نمی‌خواهیم
  • مجید IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    6 48
    گززنیه ی روی میز وجود ندارد اکراین قدرت ۵۲جهانی باروسیه اینطور مقاومت میکنه حالا ما باتوان موشکی قدرت ۵ جهان ستیم امریکا چطور میخواد با ما جنگ کنه اونم انور دنیا در ضمن باتوان موشکی که داریم تمام ناوهای امریکایی در دسترس قرار گرفته این که بی ۵۲ پرواز دراومد باید از فاصله ی ۲۰۰۰هزار کیلومتری جلوتر نیاد ماهم تا ۲۰۰۰یلومتر تمام اهداف امریکارو میزنیم واگر لازم باشه سلاح اتمی میسازیم گزینه ی روی میز چرت
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    9 24
    اول لغو کامل تحریم ها و بعد برید اجازه بگیره دولتتون از گنگره و سناتور ها بعد بیا حرف بزن..ما نامه برجام رو پاره نکردیم.اندازه کل تاریخ غرب صداقت داشتیم
  • غلامحسینی IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    8 25
    این عقب مانده ها هنوز هم یاد نگرفته اند که برای مذاکره با ایران هرگز نباید از زبان زور و تهدید استفاده کنند.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    40 4
    خخخخ عقب نشینی امریکا...
  • مهدی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    51 3
    بیخود با حرفها بازی نکن همشهری.رشد ۲ برابری اجاره خانه و تورم ۱۲۲ درصدی گوشت قرمز را بنگر بعد رجز بخوان.شما به عنوان حاکم وظیفه دارید مردم را از این فلاکت و آشی که پختید واردآوردن.مردم نه موضوعشون آمریکا و غرب هست و نه روسیه و شرق موضوع مردم ناکارآمدی مسئولان به عنوان حاکم سیر کردن شکم فرزندانشان است.بیشتر از این خود را از چشم ملت ایران نیندازید و موضوع تورم و اقتصاد فلج و رانت و فساد و دزدی بیت المال را درست کنید قبل از اینکه مردم چیزی برای از دست دادن نداشته باشند وگرنه تمام موشکهای دنیا هم برای خاموش کردن خشم مردم کافی نخواهد بود
  • معین IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    7 19
    تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو نر اینه ها
  • همسنگران IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    30 1
    ما هزاران شهید دادیم وجنگیدیم و از کشور مون دفاع گردیم ولی امروز معلوم نیست که این کشور بدست کیا افتاده ، سربازان ایران زمین هنوز اماده حفط یاد و حرما کشور و شهیدان هستن و عقوبت خیل دزدان را بخدا میسپاریم
  • کریم IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    26 4
    مگه امریکابامادشمن بودخخخ
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    21 6
    مگه بلوکه ها هم ازا. شه مال ایرانیه برای فک وفامیل و طالبان و لبنان وسوریه وفلسطین یمن وعراق که طلا ذخیره کنه برلی روز مبادا
  • ارِغنون IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    5 12
    فریبی بیش نیست. اینها پشت پرده به ریش مسئولین ما میخندند. اینها بدنبال مذاکره بیحاصل هستند تا بدین طریق حواس مسئولین ما را از مسائل اصلی و مهم کشور پرت کنند و مشغول چیزهای بی نتبجه.۲۲سال مذاکره ، آخرش شد برجام یعنی هیچی.الان دوباره شروع کردن. اهداف آنها با نوع تفکرآرمانی مسّولین ایران، در تضاد کامل و هیچ نقطه مشترکی بین ایندو نیست.نهایتا اجازه میدن ایران نفت بفروشه و پولشو وارد کشور کنه که اینهم ارزش اقتصادی آنچنانی ندارد.پایه پویایی اقتصاد کلان ، توسعه در حوزه های مختلف است و این توسعه محقق نمیشود الا با سرمایه گذاری گسترده خارجی.با این سیاستهای خارجی کاملا اشتباهی که ایران دارد ،هیچکس ریسک کمترین سرمایه گذاری در ایران را نمیکند. در طول تاریخ همه حکومتهای آرمانی ، بالاخره روزی به بلوغ رسیدند و متوجه الویت منافع ملی خود شدند.امیدوارم این روز برای ما خیلی دیر نشود.
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    32 0
    کدوم اختشاشات پراید رو بردید تا سیصد وپنجاه میلیون و به جای جواب دادن به گرانی جبهه گرفتید و بقیه کشورها رو محکوم کردید کدام مردم اختشاشگرند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    7 13
    اقای رابرت ماموت ایران زیر بار حرف زور هرگز نمیریم با باید منطقی وبا احترام مواجه بشید همه را ه ها را امتحان کردین جواب نداد بیاید این دفعه راه دوستی واحترام متقابل را امتحان کنید حتما جواب مثبت میگرید
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 11
    باز هم داستان خروس قندی!!! مگر در انتهای دوره اوباما با آمریکا در مسیر دیپلماتیک به توافق نرسیده بودید؟ مگر آمریکا با ترور سردار قاسم سلیمانی ایران را تحقیر نکرد؟؟؟
  • 🇮🇷 IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 9
    مسئولان‌ ایران باره اعلام کرده اند بدلیل مسائل انسانی واعتقادی بدنبال ساخت بمب اتمی نیست .اما در صورتیکه مجددا مذاکره ای بخواهد انجام بشود. آمریکا و متحدانش علاوه برداشتن کلیه تحریم های از ابتدا تا کنون باید جبران خسارت‌هایی مالی و اقتصادی که در طول این سالها به خاطر تحریم ها به ایران وارد شده است بکنند. و ضمنا باید این ماده و تبصره در مذاکرات گنجانده شود. که در صورتیکه ایران را تهدید به بمب باران اتمی و یاسلاح کشتار جمعی وسلاحهای شیمیایی از سوی هیچ کشوری هیچوقت نشود.در غیر اینصورت ایران حق ساخت بمب برای خود محفوظ می‌دارد.
  • احمد IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    21 2
    بخاطر ایران.بخاطر تشیع.بخاطر جوانان مجرد.بخاطر پیشرفت....بخاطر فرزندان خودتون که در آمریکا هستند!!!!!!!دست از دشمنی و دشمن تراشی بردارید.نه بخاطر خوب بودن آمریکا بخاطر امنیت خودمون.یک دشمن زیاد و هزار دوست کمه.همین طالبان مسلمانو ببینید قدرت پیدا کنه ایرانی و شیعه رو نابود میکنه.امریکا که اونطرف دنیاست.اندازه روس و عراق و افغانستان هم با ما جنگ نکرده.دست از لجاجت برداریم.در سیاست و کشور داری هیچ دوستی و دشمنی ابدی نیست.بعد از اینهمه تبلیغ معلوم شد سوخو۳۵ هم شاید بهمون ندن!!!!ملتو بدبین نکنید.قرارنیست مستعمره بشیم.فقط تعامل در راستای منافع ملی.اونها هم اهل کتابن و کمونیست نیستن
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    28 0
    مذاکره مستقیم بهترین راهکار
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    16 2
    وسط فقر ایران بازم پرو بازی در میارید از عقب نشینی میگی
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    19 1
    امریکا؟؟؟فعلا که ما زیر اقتصاد کمرمون خم شده
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    18 1
    همیشه این ملت ایران هستند که قربانی زدوبندهای سیاسی می شوند
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    17 1
    به همین خیال باشید
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    2 8
    قابل توجه مالی : رطب خورده منع رطب کی کند ؟
  • FR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 19
    حالا زوده به شِکر خوردن خواهید افتاد
  • کورش IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 16
    آمریکا اسیر سیاست اسرائیل شده و در حمایت از وی و دلار و اقتصاد خود و امنیت ملی خود را به باد می دهد و چشم و گوش دیگر کشور ها را باز کرد و آنها این هشدار را جدی گرفتن که دلار می تواند به یک ابزار تحریمی تبدیل شود دخالت دلار در سیاست و حمایت دلار از اسرائیل در برابر رقبا حماقت آمریکا بود تا اقتصاد آمریکا فرو بریزد در آینده و اسرائیل خود باعث نابودی آمریکا خواهد شد چون دیگر کشوری به دلار اعتماد نخواهد کرد
  • ناشناس IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    19 2
    اعتراضات ربطی به برجان نداره نمیدونم چرا بعضی ها در هر فرصتی قصد دارن چوب تو لونه زنبور کنن انگار بیمارن
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 11
    آمریکا و کشورهای اروپایی می دانستند ایران دنبال بمب اتمی نیست دموکرات ها در آمریکا می دانند دوره بعد ریاست جمهوری آمریکا پیروز نيستند مذاکرات را طولانی کردند که ایران حداقل منافع را بدست آورد، یکی دیگر از عوامل مهم که این آقایون می گویند مذاکرات خوب است قدرت موشکی ایران و از سرگیری روابط با کشورهای عربی است
  • A IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 15
    آمریکا کی قابل اطمینان بود . بادی به هر سو در ظاهر به فکر توافق اما در خفا دنبال انقلابهای رنگی . مشکل امروز ایران و افغانستان بر سر تخم نفاقیست که دولت آمریکا کاشته
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    12 2
    امیدواریم این برجام بی سرانجام به فرجامی برسه وملت ایران از منافع ان بهرمند شوند نه عرب ها و افغانها
  • تریبون ازاد IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    18 4
    حالا ‌که امریکا اقایی کرده وکوتاه امده عده ای ازاقایون دوباره نازمیکنن که اینطورمیشودوانطورخواهد شد واین فرصت را بازازدست خواهیم داد
  • محمدروزبهانی IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    9 8
    این آقای سیاوش قمیشی هر روز یجور حرف میزنه، یروز از رفاقت میگه یروز میگه گزینه هام روی میز
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    2 11
    دموکرات ها که ۲۰۲۴احتمالا رفتنی هستند.توافق برای ۱سال منطقی نیست.بهتر است پیشرفت های هسته ای در این مدت جهش یابندکه دست جمهوری خواهانی مانند ترامپ بسته تر شود
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    2 13
    امریکای کذاب
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 12
    امریکای دروغ گوی ریا کار ترفند جدیدی برای فریب ایران بکار برده ماجرای لیبی هرگز نباید در ایرا. تکرار شود تا بحال کی امریکا حرف راستی زده اگر گاهی مجبور بشه راست بگه راستی میگه که از صدتا دروغ هم بدتر است مسئولین کشور نباید هرگز فریب در مذاکره بخورند امریکا مثل مار خوش خط وخال گاهی ممکنه ظاهری نرم بگیرد ولی زهری کشنده دارد
  • گشتاسب IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    18 1
    هیچ چی نشده طوری خبر می دهید گویا پیروزی و فتح الفتوح انجام دادید و طرف مغلوب گردیده هست.همش سیاست بازی و اینهم وضعیت فعلی اقتصادی و معیشتی و گرانی فلاکت بار.
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    18 0
    علاوه بر عقب نشینی آمریکا ... دیوانه واسطه فرستاده گفته ما تو شرایط بد اقتصادی هستیم ، لطف کنید ریال خودتون را از مادریغ نکنید و به عنوان یک ارز قوی تجارت در سطح بین الملل را با ریال باارزش ایران انجام دهیم .
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    17 0
    باید بفهمیم این انقلاب از اول با نیت دموکراتیک بودن و اسلامی بودن شکل گرفت. باید یه جایی این داستان کشدار رابطه بد با آمریکا تمام شه. خب طرف داره گفتمان سازی میکنه و دنیا رو محور گفتمان اون داره میچرخه و ما منزوی هستیم علی رغم آنچه خلافش رو بگیم. باید گفتگو کنیم و کم کم این سوء نگاه رو درجهاناز بین ببریم. لازم نیست مستعمره و ذلیل آمریکا باشیم ولی می تونیم مثل مالزی و یا اندونزی الگوهای اسلامی خودمونو داشته باشیم و اجازه سرمایه گذاری به طرف آمریکایی بدیم
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    13 2
    اره امریکا عقب نشینی کرد .مردمش توی تورم و فلاکت گیر کردن عقب نشینی کرد تا تورم و فلاکت و تحریم ازش کم بشه .چقدر پرو هستید .
  • یک ایرانی IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    10 2
    ایران فقط باید روابط باتمام کشورهای همسایه در دستورکارش باشد چون بیشتر منافعش تامین میشه بعدبایدتعامل با امریکا واروپا رادرپیش بگیرد امابه ان دل نبندد چون به نتیجه دلخواه نمیرسنداما نباید ازمیز مذاکرات فاصله بگیرد
  • GB ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 11
    بایدن اگه خواستار پیروزی در انتخابات پیش رو هستند باید هرچه سریعتر برجام را بدون چون و چرا پذیرفته و امضا نماید وگرنه در انتخابات از رقیب خودش شکست سختی خواهد خورد. این خط و این نشان.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    5 3
    هیثم اومد اولتیماتوم داد رفت گوشی اومد دستشون
  • بهرام IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    0 6
    این چه میزیه
  • Ha IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 7
    ارابه هرکسی می پرستید دوباره وارد مذاکره برجام نشوید چون بعداز مدتی به نتیجه نمی‌رسید وقیمت دلار افزایش پیدا می‌کند و مردم را بیچاره ترمی کنید همه اش ترفند وفریب می‌باشد برای همیشه مذاکره را قبول نکنید که به نفع کشور و مردم میباشد
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    4 4
    شاید شاید ی مبلغی از دلارها را آزاد کنند آنقدر کشش میدن که برخورد کنند به روی کار آمدن ترامپ واجازه برداشت حتی یک دلار هم نداشته باشید
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    2 11
    برن گم شن
  • محمد IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    4 3
    برجام هم اجرا شود باز هم تورم و. بیکاری و گرانی وجود پیدا می کند اونها مسئله های کوچک را میخان حل کنند. مسئله رفع کلی تحریمها و. ارزش ریالی نسبت به دلار بتواند گفتمانی را هرگز اصلاح نمی کند
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    5 11
    آمریکا بهمراه اوکراین برو به جهنم
  • ترابیان IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 14
    به این بی شرف های جنگ افروز آمریکایی اعتماد نکنید اگر روسیه سلاح هسته ای نداشت روسیه را با خاک یکسان می کردند آمریکا حق وتو دارد نمی شود در صورت عدم انجام تعهد به هیچ دادگاهی از وی شکایت کرد چرا باید صنعت هسته ای مان را مثل افساد طلبان به باد بدیم
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    13 0
    بیچاره ملت ایران که قربانی دعواهای مصلحتی شده اند
  • ناشناس IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    4 3
    مگر نگفت همه گزینه ها رو میزه چرا دروغ می بافید
  • محمدرضا IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    14 0
    برای ما که آب نداره برای حکومت نون داره.
  • محمدرضا IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 8
    گزیده ها درحال اجراست.هر گزینه‌ای که مردم شریف ایران را تحت فشار قرار دهد ومانع آرامش آنها گردد خود یک گزینه مخرب است.تهاجمهتی نظامی تحریم ای اقتصادی چطور؟تنها راه دپیلماتیک چه بوده .جز تسلیم شدن در مقابل نظام سلطه.ایاتحریمهای ظالمانه غیر از اینه؟ایا ایلات متحده آمریکا درصدد دادن غرامت‌های عوارض ناشی بر ایران و ایرانیان هست؟ یادر جنگ تحمیلی در کنار صدام بودن چطور یا هم اکنون در کنار منافقین ایستادن حمایت از اسراییل چطور؟ بهترین راه دیپلماتیک آنها این است .که نظام جمهوری اسلامی از بین برود .وحکومت دست نشانده بدتر از پهلوی در ایران جایگزین شود .که زهی خیال باطل.
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    19 1
    با اسرائیل و آمریکا آلمان ژاپن کنار بیایید صد شرف دارند تا با حقه بازها و بی فرهنگ آنی مثل طالبان و اردوغان و باکو و پاکستان تا زندگی به ملت برگردد
  • نعمت IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    9 0
    شوخی میکنید ؟
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    5 10
    متاسفم که مردم کشورم انقدر ساده هستند که فکر میکنند ناجی آنها باید آمریکا و اروپا باشند در صورتی که هم آمریکا و هم اروپا چین و روسیه لجن ترین سیاست رو در مورد کشور ایران دارن وضعیت خود خارج از کشور هم دلسوز کشور و گرفتاری مردم نیستند آنها هم اگر دلسوز کشور بودن از کشور خارج نمیشدند؟
  • امین IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 3
    قبلا مذاکره کردیم برجام امضا کردیم الان وقته. لغو تحریمهاست بیخود بازی در نیارید