محله‌های قدیمی منطقه ما تعداد زیادی مؤسسه خیریه دارد؛ مؤسساتی که به‌صورت خودجوش و با فعالیت گروهی برخی از شهروندان شکل گرفته است. این خیریه‌ها سعی دارند گرهی هر چند کوچک را از زندگی شهروندان باز کنند.

خیریه

همشهری آنلاین_راحله عبدالحسینی:  برخی از مؤسسات خیریه فعال در منطقه برای اکثر ساکنان شناخته شده‌اند مانند بنیاد کودک، محک و کمیته امداد. در این گزارش به خیریه‌های مردمی سر زدیم و از فعالیت‌هایشان پرسیدیم.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

حسینیه و خیریه قائم آل‌محمد(ص)

این خیریه، هر ماه به افراد تحت پوشش خود ارزاقی از جمله برنج، روغن، ماکارونی، حبوبات و رب اختصاص می‌دهد. «محبوبه حاج محمدی» مسئول روابط‌عمومی حسینیه و خیریه قائم آل‌محمد(ص) می‌گوید: «۳روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان امسال سبد کالا بین ۸۰خانوار تحت پوشش توزیع شد.‌» این خیریه ۸سال پیش فعالیت خود را در خیابان ولی‌عصر(عج)، خیابان سرگرد بشیری آغاز کرد. اکنون ۱۰مددکار دارد و با بودجه و حمایت‌های مردمی اداره می‌شود.

خانواده‌های تحت پوشش خیریه را هم که دچار بیماری‌های قلبی یا دیابتی باشند به بیمارستان‌ها معرفی می‌کند تا بتوانند تخفیف درمان بگیرند. همچنین هزینه تحصیل دانشگاه افراد تحت پوشش هم پرداخته می‌شود. حاج محمدی ادامه می‌دهد: «در مواردی که خانواده‌های تحت پوشش اجاره خانه عقب افتاده داشته باشند، تا سقف یک میلیون تومان هم به انان وام داده می‌شود. البته به بودجه خیریه هم بستگی دارد.‌»

خیریه «حضرت اباالفضل(ع)»

رسیدگی به نیازهای معیشتی و اولیه زندگی افراد یکی از برنامه‌های خیریه‌هاست. حسینیه و خیریه «حضرت اباالفضل(ع)» ۱۵۰ خانواده را تحت پوشش حمایت‌های خود قرارمی‌دهد. «سید امیرمحمد مجابی»، مدیرعامل خیریه حضرت اباالفضل(ع)، می‌گوید: «حمایت‌های ما کمک‌های نقدی و غیرنقدی به نیازمندان بی‌سرپرست و ایتام را شامل می‌شود و افراد تحت پوشش ما هر ماه سبد کالا دریافت می‌کنند.‌» اختصاص سبد کالا به افراد تحت پوشش در مناسبت‌هایی مانند ماه رمضان هم از جمله فعالیت‌هایی است که مدیر خیریه از آن نام می‌برد.»

این خیریه از سال ۱۳۸۴ زمانی که «سید عباس مجابی» از ساکنان قدیمی محله مخصوص تصمیم گرفت در کنار حسینیه حضرت ابوالفضل، خیریه‌ای را هم دایر کند، کار خود را آغاز کرد.
رسیدگی به امور درمانی هم یکی دیگر از فعالیت‌های این خیریه را تشکیل می‌دهد و خانواده‌هایی که تحت پوشش آن قرار دارند، اما قادر نیستند هزینه‌های درمان خود را پرداخت کنند، با معرفی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، تحت درمان قرار می‌گیرند. این خیریه، با آغاز سال تحصیلی، دانش‌آموزان بی‌بضاعت را با تهیه نوشت‌افزار و لباس مدرسه، تحت پوشش قرار می‌دهد، اما این خیریه بین همه فعالیت‌هایش به «خیریه جهیزیه» شهرت پیدا کرده است. به گفته مجابی، امسال در ماه مبارک رمضان ۷۰۰ نفر به ضیافت افطار مهمان شدند.

خیریه بیت‌الزهرا(س)

گویا محله امیریه تعداد خیریه‌های زیادی را در دل خود دارد. خیریه بیت‌الزهرا در کوچه هجدهم خیابان سرگرد بشیری قراردارد. عمر این خیریه هم به ۱۰سال می‌رسد. «ناصر تهرانی» بنیانگذار و مدیر خیریه می‌گوید: «حسینیه بیت‌الزهرا در محله امیریه یک دهه پیش فعالیت خود را آغاز کرد. از همان زمان تصمیم گرفتیم در کنار فعالیت‌های مذهبی به فعالیت‌های خیریه هم بپردازیم.‌» ۱۲۰خانوار تحت پوشش این خیریه هستند. برگزاری تورهای مذهبی و گردشگری، توزیع بسته‌های ارزاق و کمک هزینه تهیه جهیزیه از جمله فعالیت‌های این خیریه است.»

«تهرانی» در پاسخ به این پرسش که خیریه بیت‌الزهرا به خانواده‌های تحت پوشش وام هم می‌دهد، می‌گوید: «متأسفانه خیریه بیت‌الزهرا صندوق قرض‌الحسنه ندارد که بتوانیم به مددجویان وام بدهیم. اما خیریه بودجه‌ای را برای تهیه جهیزیه، امور درمانی و زندانیان دیه در نظر می‌گیرد.‌»

خیریه فرهنگی باب‌الحوائج(ع)

از عمر خیریه باب‌الحوائج که در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی قرار دارد ۱۵سال می‌گذرد. فعالیت‌های این خیریه هم ارائه کمک‌های نقدی و غیرنقدی را دربرمی گیرد. در مؤسسه خیریه فرهنگی باب‌الحوائج، دختران به خاطر نداشتن امکانات مالی از ازدواج محروم نمی‌شوند. اینجا دختران خانواده‌های بی‌بضاعت برای تهیه جهیزیه خود می‌توانند به کمک‌های نیکوکاران تکیه کنند. در این خیریه بین ۱۰ تا ۱۵ قلم از اجناس جهیزیه (مانند فرش، یخچال، اجاق گاز، رختخواب، سرویس چینی، سماور، ظروف آشپزی و...) در اختیار این گروه قرار می‌گیرد.در ماه مبارک رمضان هم سبد کالای رمضان به نیازمندان ارائه و برای آنها ضیافت‌های افطار برگزار می‌شود.

خیریه ۱۴ معصوم

در این خیریه که ۲۰ سال از تأسیس آن می‌گذرد، فعالیت‌هایی مانند تهیه دارو برای بیماران، عیادت از بیماران و پرداخت هزینه درمان آنها صورت می‌گیرد. گروهی از نیکوکاران کمک به همه اقشار نیازمند (بدسرپرست، بی‌سرپرست، سرپرست معلول، تهیه جهیزیه و...) را ترجیح می‌دهند و گروهی هم مسیر واضح‌تری برای خود مشخص می‌کنند. افراد نیکوکار در خیریه ۱۴معصوم دور هم جمع شده‌اند.

-------------------------------------------------------------------------------------------

منتشر شده در همشهری محله منطقه ۱۱ در تاریخ ۱۳۹۳/۴/۲۵

کد خبر 764161

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha