دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درصدد است از اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل برای سفر به واشنگتن دعوت کند. این در حالی است که همچنان از دعوت مشابهی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل امتناع می‌کند.

بایدن و نتانیاهو

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، طبق آنچه رادیو ارتش اسرائیل امروز (سه شنبه) از منابع آگاه نقل کرد، دولت آمریکا قبل از نتانیاهو، اقدام به دعوت از هرتزوگ می‌کند.

در بیانیه صادره از دفتر رئیس اسرائیل آمده: رئیس اسرائیل برای سفر به آمریکا در سال قبل از سوی مجلس نمایندگان آمریکا جهت سخنرانی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل اسرائیل دعوت شد.

طبق گفته منابع، هرتزوگ در این سفر که زمان آن تا به الان تعیین نشده است، با بایدن دیدار خواهد کرد.

از زمان تشکیل دولت اسرائیل به دلیل حضور احزاب راستگرای تندرو در این دولت، بحرانی در روابط میان دولت بایدن و دولت نتانیاهو برقرار است. همچنین دولت آمریکا تصمیمات دولت نتانیاهو درمورد شهرک‌سازی‌ها را محکوم کرده است. بایدن همچنین علناً از طرح دولت نتانیاهو برای تضعیف دستگاه قضائی انتقاد کرد.

در حالی که دولت بایدن نپذیرفته تا به الان از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن دعوت کند، اما سفر رون درمر، وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی و تساحی هنگبی، مشاور امنیت داخلی این رژیم به پایتخت آمریکا، دومین سفر طی سه ماه خواهد بود. منابع عالی رتبه در دولت اسرائیل، گفتند که درمر مسؤول "دفتر تماس" نتانیاهو در دولت بایدن است.

روزنامه یسرائیل هیوم گزارش داد که درمر که به نتانیاهو و سفیر سابق اسرائیل در واشنگتن نزدیک است، خواهان بررسی موضع دولت آمریکا در قبال گام‌های مختلف دولت اسرائیل است تا نتانیاهو سیاستش را بر این اساس پیش ببرد. هدف این است که دولت راستگرایی را که تشکیل داده، از یک طرف حفظ کند و از سوی دیگر، ارتباط با دولت دموکرات را قطع نکند.

بنا به توصیه درمر، نتانیاهو طی هفته‌ها قانون انجمن‌ها را لغو کرد که این قانون محدودیت‌هایی را برای سازمان‌های جامعه مدنی حقوقی ایجاد می‌کرد. بر اساس این روزنامه، نتانیاهو به همین روش، پیش‌نویس قانون دیگری را که به دنبال مصادره اموال تشکیلات خودگردان به دلیل پرداخت حقوق به اسیران و خانواده‌های شهداء بود، تعلیق کرد.

در حالی که برخی وزیران اسرائیلی می‌گویند که عملکرد نتانیاهو همراه با مسؤولیت است، اما وزیران دیگر می‌گویند که نتانیاهو این سفر به کاخ سفید را به ابزار مجازات کارآمدی به دست آمریکا تبدیل کرده است چراکه او اهمیت بسیاری به این سفر می‌دهد. وزیران می‌گویند که بایدن با نتانیاهو خوب رفتار می‌کند که این رفتار بر مبنای روابط شخصی بین آن دو است و او موضوع فلسطین را در دستورکار خود قرار نمی‌دهد.

کد خبر 764158
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha