نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمتر از یک هفته دیگر و در حالی آغاز می‌شود که تعاملات سازنده ایران و آژانس در خصوص حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی، پروژه جوسازی‌ و عملیات روانی غرب علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی ناکام گذاشته است.

شورای حکام

به گزارش همشهری آنلاین، دور جدید نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پانزدهم خرداد در وین آغاز خواهد شد. در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد طیف مختلفی از مسائل هسته‌ای و موضوعات اجرایی آژانس، در دستور کار قرار دارد.

طبق برنامه اعلام شده راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان از موضوعات عنوان شده در دستور کار اعضای شورا است.

در نشست دور قبل، غرب با محوریت سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان امیدوار بود که با مانور درباره گزارش تحریک آمیز و ادعایی نشریه آمریکایی بلومبرگ، مبنی بر کشف ذرات نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی در ایران، قطعنامه جدیدی را در این نشست علیه تهران صادر کند. اما در آستانه برگزاری اجلاس، اختلافاتی در اردوگاه طرف‌های غربی گزارش و قرار شد که تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه پس از سفر مدیرکل آژانس به ایران صورت گیرد.

بیانیه‌ مشترک و توافقاتی که در پی سفر مدیرکل آژانس به تهران برای رفع‌ و رجوع مسائل پادمانی منتشر شد، محاسبات غرب را برای جوسازی علیه ایران برهم زد و در واقع صحنه اجلاس دور قبل شورای حکام را برخلاف انتظار آن‌ها پیش‌برد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس طی سخنانی در شورا، از توافقات بعمل آمده با ایران ابراز خرسندی کرد و گفت که امیدوار است برگزاری جلسات فنی به حل و فصل مسائل پادمانی منجر شود.

وی همچنین طی نشستی با خبرنگاران تذکر داد که از گمانه‌زنی و فضاسازی درباره برنامه هسته‌ای ایران پرهیز کرده و اطلاع رسانی درباره مسائل فنی را به این سازمان محول کنند.

البته در نشست دور قبل، اطراف غربی با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی به تکرار اتهام‌زنی علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران ادامه داده و مطالب جهت‌داری را با هدف جوسازی علیه ایران مطرح کردند.

در این رابطه سفیر کشورمان به ادعاهای غرب پاسخ داد و تصریح کرد که هدف طرف‌های مقابل پرهزینه کردن برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، به حاشیه راندن موضوع به شدت نگران کننده برنامه اتمی نظامی رژیم صهییونیستی است و اینکه ایران نتواند منافع ملی خودش را در چارچوب برنامه‌های هسته‌ای دنبال کند.

همچنین میخائیل اولیانوف سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، خطاب به طرف‌های غربی تصریح کرد که نگرانی‌های ادعایی مطرح شده درباره فعالیت‌های انمی ایران، بواسطه ازسرگیری اجرای برجام به سادگی رفع می‌شود.

وی تصریح کرد: مشارکت کنندگان در مذاکرات باید به وین برگردند و ظرف چند روز پیش نویس در مورد احیای برجام را نهایی کنند.

به این ترتیب نشست آژانس به رغم جنجال‌آفرینی غرب بدون صدور قطعنامه پایان یافت. اما نمایشنامه تکراری ابزارسازی از نشست‌های آژانس علیه ایران، همانطور که انتظار می‌رفت در آستانه برگزاری نشست دور جدید دوباره تکرار شد.

۲ هفته پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی مدعی شد که ایران سرگرم احداث تاسیسات جدید هسته‌ای در مناطق کوهستانی زاگرس است. ادعایی که از سوی جمهوری اسلامی ایران رد و بخشی از عملیات روانی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان نامیده شد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در همین پیوند تصریح کرد: دشمن صهیونیستی سال‌هاست که با طرح این سخنان بیهوده، علیه ایران فضاسازی می کند.

وی چنین مواردی را عملیات روانی دشمن دانست و افزود: هرگاه شرایط در منطقه و محیط بر صهیونیست‌ها تنگ و سخت می‌شود، این‌ عملیات‌ روانی و ادعاها را تشدید می کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران مطابق با موازین آژانس و پادمان کار می‌کند، تصریح کرد: هرگاه هر فعالیتی بخواهیم انجام دهیم، تنظیماتش را با آژانس برقرار خواهیم کرد و مطابق آن عمل می‌کنیم. در فرآیندهای طی شده در گذشته که همواره اینها یک نوع برتری جویی داشتند و سعی می‌کردند با جوسازی و عملیات روانی فشار حداکثری را بر کشور تشدید کنند در این‌ماه های اخیر با موفقیت مواجه نشدند و شکست خوردند و اکنون به مطالب جدید دامن زدند. این همان‌مطالب مردود گذشته است و هیچ جایگاهی ندارد.

واقعیت این است که ادعاهای سیاسی پادمانی درباره ایران، نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط رسانه‌ها، مقام‌های غربی و در گزارش‌های آژانس دامن زده شد. موضوع به چهار سال پیش بر می‌گردد که آژانس به واسطه اسناد جعلی رژیم صهیونیستی پرونده جدیدی را درباره کشف ذرات اتمی اعلام نشده در چهار مکان ادعایی در ایران باز کرد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست. محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی طی سخنانی تصریح کرد که موضوعات پادمانی و پروند "ابعاد احتمالی نظامی" برنامه هسته‌ای ایران طی قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۱۵ بسته شده است. وی با بیان اینکه ادعاهای پادمانی غیر مهم آژانس مربوط به حدود ۲ دهه قبل است: افزود: «با این حال، ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده ای را با آژانس و با هدف حل و فصل این آنها به عمل آورده است.»

اما رژیم صهیونیستی به‌عنوان مجرم اصلی فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای در جهان، در تلاش است تا بار دیگر این پرونده بسته‌شده را به واسطه اطلاعات جعلی یا ادعاهای غیرمستند مفتوح ‌سازد. این رژیم که دارای زرادخانه‌های مملو از تسلیحات اتمی است، با طرح اتهام‌هایی علیه برنامه کاملاً صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تلاش می‌کند تا این پرونده را به عنوان یک موضوع سیاسی - امنیتی جا زده و به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد.

صهیونیست‌ها امیدوار بودند که در نشست هفته آتی شورای حکام، قطعنامه دیگری را علیه ایران تحمیل کنند که این بار، تلاش آن‌ها پیش از برگزاری نشست با شکست مواجه شد. منابع آگاه روز سه‌شنبه اعلام کردند که در نتیجه مذاکرات فنی صورت گرفته، پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس (پرونده موسوم به آباده) بسته شده است. مدیرکل آژانس ۲ سال پیش از بسته شدن پرونده یکی از مکان‌ها خبر داده بود و به این ترتیب تنها ۲ پرونده ادعایی باقی مانده است.

از سویی منابع آگاه اعلام کردند که ماجرای ادعاهای مطرح شده در خصوص تولید اورانیوم با غنای ۸۳.۷ در سایت فردو نیز که خبرگزاری بلومبرگ ادعا کرده بود، با توضیحات سازمان انرژی اتمی کشورمان پایان یافته است.

این تحول از آن جهت حائز اهمیت است که یکی از شروط ایران برای دستیابی به توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها بسته شدن همه پرونده‌های ادعایی آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه کشورمان بوده است.

یک دیپلمات کشورمان مرداد ماه سال گذشته که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین جریان داشت، در گفت‌وگو با ایرنا از اصل تعهد در برابر تعهد گفت و افزود که پایداری یک توافق در توازن آن است.

وی تصریح کرد: مسائل ادعایی پادمانی با فشار سیاسی ایجاد شدند و با فشار سیاسی ادامه پیدا کرده‌اند و ماهیت سیاسی دارند. این دیپلمات کشورمان با تاکید بر ضرورت مختومه شدن پروندهای ادعایی آژانس تصریح کرد که مسائل پادمانی نباید دستاویزی برای سواستفاده علیه ایران در آینده باشند.

به این ترتیب اگر آژانس اتمی فارغ از القائات، سناریوها و سندسازی‌های سرویس‌های جاسوسی غرب رفتار کند می‌توان نسبت به تحولات مثبت در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها امیدوار بود.

کد خبر 764152
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    بهمین امید باش که صهیونیستها پا پس بکشند خودشان هیچ کوفتی نیستند آنها غرب واروپا وآمریکا را پشت سرشان دارند وبا وجود سلاح اتمی که بقول شما دارند کدام عقل سالمی هست که بپذیرد اروپا وآمریکا دربرابر برنامه صلح آمیز قضاوت عادلانه داشته باشند .تنها درباب حقوق بین الملل است که آنها هرگاه حرفی بزنند شماها درمقام دفاع پیش میروید خوب شماها یه رویه تهاجمی حقوقی درسطح بین المللی برعلیه صهیونیستها علم کنید وآنها را تحت فشارقراردهید تا ازمراکز هسته ایی آنان گزارش تهیه کنند ولی خوب غرب هیچگاه قضاوت عادلانه نداشته ونخواهد داشت تصور میکنم مادربزرگ ۱۲۰ ساله ما هم این مساله را میداند .تا صهیونیستها موجود کثیف هستند این قصه های افسانه ایی ادامه دارد ما هم باید رویه های کهنه را کنار بزنیم وبا فازنو با آژانس حرف بزنیم .
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    4 1
    کاش میشد سیاستمداران که اصلا نمی دانند گرانی و فشار زندگی و .... چیست کاری میکردند بازار به وضع قبل از خروج از برجام برگردد.من یک معلمم و شکر خدا خونه و یک پراید دارم. چندان بدهکار نیستم و روزگارم با قناعت میگذرد. اما با شرایط فعلی بعد ازین تامین هزینه های ازدواج و مسکن برای بسیاری از جوانان که والدین متوسطی دارند عملا غیر ممکن هست. برای مثال من با سیمان ۳۵۰۰ تومنی در سال ۹۵ خونه ساختم الان همون سیمان ۸۰۰۰۰ تومن هست و امروز بخوام با این درآمد همون خونه رو بسازم باید صد سال کار کنم و فقط پس انداز کنم. ا این تحریمها دولت هم در فشار است و دست و بالش برای خدمت بسته است وضع مردم هم که آشکار است. اگر همه جور تحریم رو می کشیدیم مردم دم بر نمی آوردند اما متاسفانه امروز فقط قشر ضعیف جامعه شده سپر بلای داراها و از جمله مسولین محترم.