وزیر جدید آموزش و پرورش گفت: بیش از ۷۵ هزار نفر رتبه گرفته‌اند و نزدیک ۳۰۰ هزار نفر اعتراض ثبت کردند، بنده به معلمان قول می‌دهم که آیین‌نامه رتبه‌بندی را اصلاح کرده و آن را در مسیر درست پیش ببرم.

رضامراد صحرایی

به گزارش همشهری آنلاین، رضامراد صحرایی وزیر جدید آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیتش برای تصدی این وزارت ضمن قدردانی از اظهارات نمایندگان موافق اظهار کرد: انتظار می‌رفت همکار دانشگاهی‌ام کمی تحقیق می‌کرد و بعد مطالب را بیان می‌کرد. امیدوارم آنچه در مورد شخص بنده گفته شد در صورت صحت، خدا من را هدایت کند و در صورتی که صحت نداشته باشد که ندارد، خداوند حقیقت را آشکار و دل و ذهن افراد را نسبت به من نرم و مهربان کند. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر ایران قوی و عزیز و اقتصاد خوب و جامعه باصلابت و مومن می‌خواهیم راهش از آموزش و پرورش قوی است، منتها حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست. برای آنکه آموزش و پرورش به جایگاه خود برسد باید همه همراه شویم، آموزش و پرورش به کمک دولت، ملت و مجلس شورای اسلامی نیاز دارد.

باید خلأ ارتباطی و شناختی با نسل فعلی را از بین ببریم

صحرایی با بیان این‌که باید خلأ ارتباطی و شناختی با نسل فعلی را از بین ببریم، تصریح کرد: باید دانش آموزان را از چنگال وحشی فضای مجازی نجات داد، همچنین باید فنی و حرفه‌ای و هنرستان را تقویت کرد و برای دختران برنامه ‌ریزی داشت. سبک زندگی ایرانی – اسلامی را آموزش داد و فرهنگ ایرانی را نهادینه کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: باید برای همه معلمان فعلی برنامه داشت و برای تضمین کیفیت برنامه ‌ریزی کرد.

در بیش از ۲۰ کشور جهان تدریس داشتم

وی خطاب به نمایندگان اظهار کرد: من رضامراد صحرایی روستازاده‌ای هستم که هنوز بوی خاک خیس آن بهترین عطر مشامم است، تنها با پشتوانه انقلاب و نظام مدارج را طی کردم و در بیش از ۲۰ کشور جهان تدریس داشتم. براساس تجربیات می‌گویم که تمامی راه‌ها از مدرسه می‌گذرد هر پایه باید یک مهارت را بیاموزد و مدیران باید برای راهبری چنین مدارسی آمادگی داشته باشند. 

صحرایی با بیان این‌که اصلی‌ترین رکن تربیت خانواده است، اظهار کرد: اگر مسلط به مدرسه، مسجد و خانواده شکل بگیرد همه مشکلات قابل حل است؛ پیام انقلاب اسلامی عدالت است اما فاصله مدارس از یکدیگر و کیفیت مدارس دولتی به گونه‌ای است که خانواده‌ها دغدغه ثبت نام فرزندانشان را در مدارس دارند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان این‌که نظام رتبه‌بندی باید براساس صلاحیت حرفه‌ای و توانمندی تخصصی و عمومی معلمان باشد، تصریح کرد: باید کلاس را به محل یادگیری و نه محل آموزش تبدیل کرد راه آن استفاده از شیوه‌های نوین مثل آموزش تلفیقی و ترکیبی است که باید برای این کار هم معلمان آموزش ببینند.

وی با بیان این‌که مساله امور تربیتی و پرورشی مهم است، ادامه داد: تربیت و تزکیه مهم‌تر از تعلیم است ما ۵۹ هزار مربی پرورشی کم داریم که امسال ۱۱ هزار معلم پرورشی جذب می‌کنیم و باید تا پنج سال آینده این روند ادامه داشته باشد تا این کمبود جبران شود.

فعالیت بنیاد سعدی در اینستاگرام

صحرایی درباره زمان حضورش در مورد فعالیت بنیاد سعدی در اینستاگرام اظهار کرد: بنیاد سعدی بنیادی برای گسترش زبان فارسی با دنیاست که راه ارتباطی ما از طریق صفحات فضای مجازی است. آنها در ایامی همچون نوروز و یلدا برای ما شعر می‌خوانند و می‌فرستند این‌که آنها در خانه‌شان بی‌حجاب هستند را ما باید پاسخ بدهیم. آنها در خارج از کشور زندگی می‌کنند و برایمان شعر به زبان فارسی می‌خوانند افتخار ما این است که کتب زبان فارسی را به تمام دنیا برده‌ایم و به آنها ایران را معرفی کرده‌ایم.

۵ چالش جدی در آموزش و پرورش

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان این‌که ما ۵ چالش جدی در آموزش و پرورش داریم، اظهار کرد: ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای تحول آن، کم‌توجهی به ارتقاء کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش، ضعف در بهره‌وری زیرساخت‌ها و ناترازی در منابع و مصارف، ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه‌های آموزشی و جهت‌گیری عدالت و کاهش فرصت‌های برابر ۵ چالشی است که باید آن را رفع کنیم.

رتبه‌بندی معلمان در اجرا موفق نشد/ آیین‌نامه‌ آن باید بر مبنای وظایف و ماموریت معلمان باشد

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: عبور از چالش‌های این وزارتخانه بدون کمک شما غیرممکن است، مسائل آموزش و پرورش دستگاهی نیست بلکه مسائل ملی است و حل آنها نیازمند عزم ملی است. برای تحول در آموزش و پرورش ما دو برنامه را ارائه کردیم یک برنامه فوری و یک برنامه‌ای که در بازه دو ساله اجرایی خواهد شد. یکی از برنامه‌های فوری ما تکمیل فرآیند رتبه‌بندی است. رتبه‌بندی معلمان که افتخار خانه ملت بود و کار شما شاهکار بود. حمایت دولت هم شاهکار بود اما در اجرا موفق نشد. آیین‌نامه‌ای که برای رتبه‌بندی معلمان نوشته می‌شود باید بر مبنای وظایف معلمان و ماموریتی که آنها برعهده دارند باشد. در ۵۰ روزی که بنده سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را برعهده دارم نشان داد که می‌توان کار جهادی انجام داد.

قول می‌دهم که آیین‌نامه رتبه‌بندی را اصلاح کنم/ ۳۰۰ هزار نفر اعتراض ثبت کردند

صحرایی در ادامه تاکید کرد: بیش از ۷۵ هزار نفر رتبه گرفته‌اند و نزدیک ۳۰۰ هزار نفر اعتراض ثبت کردند. بنده به معلمان قول می‌دهم که آیین‌نامه رتبه‌بندی را اصلاح کرده و آن را در مسیر درست پیش ببرم. رتبه‌بندی باید براساس ماموریت معلمان اصلاح شود. مساله بعدی که با فوریت باید دنبال شود ساماندهی نیروی انسانی است ما بازنشستگان زیادی داشتیم و بحث کمبود معلم در اول مهرماه چندین سال است که مطرح است. یک آزمون استخدامی برگزار کردیم و یک آزمون استخدامی دیگر تا قبل از مهرماه برگزار خواهیم کرد. ما معتقد هستیم که ساماندهی نیروی انسانی بسیار موضوع مهمی است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در بحث امتحانات نهایی امسال ۴۰ درصد به صورت قطعی در کنکور تاثیر دارند ما ۵۶۰۰ حوزه امتحانی داریم و ممکن است در جایی چند دقیقه با تاخیر امتحان شروع شده باشد وظیفه من صحت و سلامت آزمون و محتوای دقیق آن است ما تلاش کردیم تا هر روز بهتر از دیروز باشیم، سوالات امتحان نهایی متناسب با مطالب کتب درسی طراحی شود. تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین، خرید خدمات و سرایداران مدارس از دیگر اولویت‌هایی است که ما آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد. بحث آموزش تابستانی نیز با کمک سایر دستگاه‌ها در دستور کار قرار دارد.

برنامه‌های اولویت‌دار صحرایی در وزارت آموزش و پرورش

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار برنامه‌های فوری برنامه‌های اولویت‌دار دیگری داریم که تا پایان دولت باید به سرانجام برسد. اول اجرایی سازی سند تحول بنیادی، دوم تحول در سازوکار جذب، تربیت و ارتقاء معلمان، سوم کارآمدسازی نظامات و سازوکارهای راهبردی آموزش و پرورش، چهارم عدالت تربیتی، پنجم تمرکز بر مدرسه، ششم کارآمدی نظام تامین و تخصیص منابع مالی آموزش و پرورش، هفتم استانداردسازی و توسعه فضا و تجهیزات آموزشی و هشتم ارتقای توانمندی‌های خانواده، از سویی دیگر ۱۹۰ اقدام ذیل تحول سند بنیادین و بیانات مقام معظم رهبری ارائه شده است نقش راه اجرایی سازی سند تحول را در سریع‌ترین زمان ممکن و کمتر از شش ماه برای تصویب آماده می‌کنیم.

برنامه تحولی تاریخی برای تربیت معلم داریم

صحرایی ادامه داد: در قالب برنامه هفتم نیز یک بند برای اجرای این سند پیش بینی شده است، در بحث تربیت معلم و توانمند سازی معلمان نیز برنامه داریم چرا که معلمان ما بزرگترین سرمایه کشور هستند شخصیت معلم باید ساخته شود تا بتواند شخصیت دانش آموز را بسازد. تربیت معلم یک اصل اساسی است و رهبری نیز در طول این سال‌ها بر این موضوع تاکید داشتند. برنامه تحولی تاریخی برای تربیت معلم داریم جذب دانشجویان نخبه در دانشگاه فرهنگیان و تاسیس مرکز ملی توانمند سازی معلمان و ایجاد دو پردیس در دانشگاه فرهنگیان به عنوان پردیس تربیت مدیر و پردیس تقویت معلم از جمله این برنامه‌ها است در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان برنامه داریم خیر این صندوق باید به فرهنگیان برسد.

وی در پایان بیان کرد: ملت ایران امروز فرزند شما در مقابلتان ایستاده، در تعامل با مجلس شورای اسلامی همواره برای مجلس احترام قائل بودم و معتقد هستیم که حرف مجلس شورای اسلامی حرف ملت است ما باید در مدرسه تمرکز کنیم چرا که دشمن در مدرسه تمرکز کرده است بنده تسلیم در برابر امر خدا و تسلیم در برابر تصمیم نمایندگان هستم.

کد خبر 764120
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha